PR-foto credit
Annoncørbetalt indhold

Sådan laver du et CV som journalist

Denne artikel er sponsoreret af CVmaker.dk

Et velskrevet CV er afgørende for enhver journalist, der ønsker at få sit drømmejob. Men hvad skal du have med for at få din journalistiske baggrund til at skinne? Her er en hurtig gennemgang af alt, hvad du skal bruge for at få dit CV som journalist til at skille sig ud fra resten.

1. Start med dine personlige oplysninger

Dit curriculum vitae, eller CV, er en af ​​de første ting, som potentielle arbejdsgivere vil se på, når de overvejer dig til et job. Som med så meget andet, så er det vigtigt at gøre et godt indtryk fra starten. En måde at gøre dette på, er ved at begynde dit CV med dine personlige oplysninger. Dette inkluderer dit navn, kontaktoplysninger og en kort oversigt over dine kvalifikationer og erfaring. Ved at inkludere disse oplysninger øverst på dit CV hjælper du potentielle arbejdsgivere med hurtigt at se, hvad du har at tilbyde, og beslutte, om du passer godt til rollen. Derudover, gør det at starte med dine personlige oplysninger, det nemmere for arbejdsgivere at kontakte dig, hvis de ønsker at indkalde dig til en samtale. Så hvis du ønsker at gøre et stærkt første indtryk på potentielle arbejdsgivere, skal du sørge for at inkludere dine personlige oplysninger øverst på dit CV.

2. Angiv din uddannelse og eventuelle relevante kurser eller uddannelser, du har gennemgået

Din uddannelse er vigtig at anføre på dit CV, især hvis du er journalist. Start med din seneste uddannelse og gå helt tilbage til Universitetsuddannelsen. Hvis du har nogle relevante kurser eller uddannelser, som du har taget relateret til journalistik, eller noget relateret til den sektor, du er interesseret i (som Coursera for eksempel), skal du sørge for at nævne dem også. Liste over din uddannelse og uddannelse viser potentielle arbejdsgivere, at du er vidende på området og har de nødvendige færdigheder for at få succes som journalist. Det viser også, at du er dedikeret til fortsat læring, hvilket er en vigtig egenskab hos en god journalist. Så sørg for at få din uddannelse, træning og andre relevante erfaringer med på dit CV, når du søger job inden for journalistik.

3. Skitsér din erhvervserfaring, startende med den seneste stilling.

Hvis du er journalist, skal dit CV skitsere din erhvervserfaring i branchen, begyndende med din seneste stilling. Dette hjælper arbejdsgivere med at se din progression på området og få en forståelse af dine færdigheder og erfaring. Sørg for at inkludere detaljer om alle artikler, du har udgivet, samt eventuelle priser eller anerkendelser, du har modtaget for dit arbejde. Husk at skræddersy dit CV til hver enkelt jobansøgning, hvor du fremhæver de kompetencer og erfaringer, der er mest relevante for den rolle, du søger.

4. Fremhæv ethvert udgivet værk eller klip, du måtte have

Som journalist er et af de vigtigste aspekter af dit CV dit publicerede arbejde. Dette er en chance for at vise potentielle arbejdsgivere, at du har det, der skal til for at blive en succesfuld journalist. For at maksimere virkningen af ​​dit publicerede arbejde skal du sørge for at inkludere en bred vifte af klip fra forskellige forretninger. Dette vil vise din alsidighed som forfatter og give arbejdsgiverne en fornemmelse af din rækkevidde som journalist. Derudover skal du sørge for at fremhæve eventuelle bylines, du måtte have. Dette vil demonstrere din evne til at producere originalt indhold og give arbejdsgiverne en idé om din skrivestil. Ved at inkludere disse oplysninger i dit CV, giver du dig selv den bedst mulige chance for at få et job som journalist.

5. Afslut med at angive dine kompetencer og interesser

Dit CV er din mulighed for at sælge dig selv til potentielle arbejdsgivere, og det skal altid være opdateret og skræddersyet til det specifikke job, du søger. Så hvad skal du inkludere? Ud over dine kontaktoplysninger, uddannelse og erhvervserfaring bør du også angive dine kompetencer og interesser som journalist. Hvorfor? Fordi det er med til at vise, at du er et velafrundet individ med et mangfoldigt sæt af talenter. For eksempel, hvis du er interesseret i undersøgende journalistik, så viser det, at du er nysgerrig og ressourcestærk. Eller, hvis du har erfaring med at skrive til forskellige typer publikationer, viser det din tilpasningsevne. I sidste ende er det at inkludere dine kompetencer og interesser på dit CV en fantastisk måde at give potentielle arbejdsgivere et mere komplet billede af, hvem du er som journalist.

6. Skræddersy altid dit CV til det specifikke job, du søger.

Når du søger job inden for journalistik, er det vigtigt at huske, at dit CV er din chance for at sælge dig selv til potentielle arbejdsgivere. Som sådan bør du altid skræddersy dit CV til det specifikke job, du søger. Det betyder, at du skal specificere, hvorfor du er den perfekte kandidat til rollen, og at fremhæve de færdigheder og erfaringer, der er mest relevante for jobbet. Ved at skræddersy dit CV til hvert enkelt job, giver du dig selv den bedst mulige chance for at få en samtale og i sidste ende jobbet. Hvis du ikke er sikker på, hvordan du skal gribe hele denne CV-skrivning an, eller hvis du skriver det for første gang, så gør brug af CVmaker.dk eller find professionelle skabeloner online.

7. Brug et professionelt billede

Selvom det ikke er vigtigt, kan det at inkludere et professionelt billede på dit CV være en fantastisk måde at vise potentielle arbejdsgivere, at du er seriøs omkring din karriere som journalist. Et billede giver arbejdsgiverne en følelse af din professionalisme og er med til at sætte et ansigt på navnet. Derudover gør det dit CV mere visuelt tiltalende og hjælper dig med at skille dig ud fra konkurrenterne. Hvis du søger job inden for journalistik, er et billede på dit CV en fantastisk måde at gøre et stærkt førstehåndsindtryk på.

8. Brug et enkelt, klart sprog

Når du skriver dit CV, er det vigtigt at bruge et enkelt, klart sprog, som let kan forstås af potentielle arbejdsgivere. Det betyder, at man undgår jargon og akronymer og i stedet vælger et sprog, der er ligetil og let at læse. Ved at bruge et tydeligt sprog, gør du det nemmere for arbejdsgiverne at forstå dit CV og giver dig selv den bedst mulige chance for at få en samtale.

Hvad skal du undgå i dit CV?

Som du kan se, er det nogle gange nemmere at nævne ting, du bør undgå, når du skriver dit CV. Så her får du dem!


Inkluderer for mange personlige oplysninger: Du behøver ikke at inkludere din alder, civilstand eller andre personlige oplysninger, som ikke er relevante for jobbet.


Gør det for langt: Dit CV bør ikke være mere end to sider. Er dit CV længere end to sider, vil det sandsynligvis bare ende med at blive sprunget over af potentielle arbejdsgivere.


Glemmer at læse korrektur: Sørg for at læse korrektur på dit CV, før du sender det afsted. Et par taste- eller stavefejl kan få dig til at se uprofessionel ud og kan koste dig jobbet.

Konklusion

Som journalist er det afgørende at have et velskrevet CV, hvis du vil lande dit drømmejob. Sørg for at inkludere dine kontaktoplysninger, uddannelse, erhvervserfaring og færdigheder i dit CV. Et professionelt billede opfordres også kraftigt. Med disse tips i tankerne, er du sikker på at oprette et CV, der vil få din baggrund inden for journalistik til at skinne!


Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.

JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.