Denne artikel er sponsoreret af aveo.dk
Marketingplanen er en effektiv måde at planlægge marketingaktiviteterne for din virksomhed. Den skal give overblik over, hvilke aktiviteter der skal udføres, og hvornår de skal udføres. Marketingplanen sikrer også, at du ikke glemmer nogle vigtige aktiviteter, og at du får mest mulig ud af de midler, du har til rådighed.
Når du er på vej til at launche din virksomheds online identitet, kan det være nødvendigt med en større marketingafdeling, end der er ressourcer til internt. Der findes dog mange webbureauer såsom Aveo, der kan træde til som din nye partner i online markedsføring. Det skaber ikke flere salg eller øger synligheden af din virksomhed, hvis du allerede har en online tilstedeværelse, som efterhånden er blevet outdated, eller som simpelthen ikke rammer din målgruppe rent. Derfor bør du overveje, om du skal gøre plads i dit budget til at hyre et eksternt web- og marketingbureau, som kan give dine strategier et løft. Du skal være der, hvor kunderne er!
Giv gode råd til, hvordan man laver en marketingplan.
Marketingplanen er grundlaget for enhver virksomheds marketingindsats. Marketingplanen skal sikre, at der er en klar strategi for, hvordan virksomhedens marketingaktiviteter skal udføres, og at alle aktiviteter spiller sammen. Marketingplanen bør derfor altid tage udgangspunkt i virksomhedens overordnede forretningsmål.
Når du laver en marketingplan, er det vigtigt at starte med at definere målene for planen. Hvad ønsker du at opnå med din marketingindsats? Når du har defineret dine mål, kan du begynde at planlægge de enkelte aktiviteter, der skal udføres for at nå disse mål. Husk altid at tage udgangspunkt i din målgruppe. Hvem ønsker du at nå med din marketing?
Elementer, som skal indgå i marketingplanen
En effektiv marketingplan indeholder følgende elementer:
- En strategi for, hvordan virksomhedens marketingaktiviteter skal udføres
- Målrettede aktiviteter, der spiller sammen
- En klar definition af virksomhedens målgruppe
- Realistiske budgetter og tidsrammer
Hvilke slags markedsføringsaktiviteter kan du foretage for at nå ud til din målgruppe?
Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke slags markedsføringsaktiviteter der vil være mest effektive for at nå ud til ens målgruppe. Det afhænger blandt andet af, hvilken type virksomhed man driver, og hvilken type produkter eller ydelser man sælger. Derudover er det også vigtigt at have fokus på, hvem ens målgruppe er. Det er centralt at forholde sig til faktorer som alder, køn og demografi. Nogle gange kan det være en god idé at lave en undersøgelse blandt ens nuværende kunder for at finde ud af, hvor de har fundet information om virksomheden, og hvad der eventuelt har fanget deres interesse. Har en kunde allerede en god oplevelse med virksomhedens produkt eller service, vil vedkommende sandsynligvis komme igen efter det samme, når behovet opstår igen.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.
JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.