Denne artikel er sponsoreret af COMPUTERWORLD
Kunstig intelligens (AI) er over os. Hver dag bringer nye historier om, hvordan AI kan påvirke vores daglige liv på godt og ondt – i stort og småt. Men AI er ikke en ny opfindelse – de fleste kender Siri eller de chatbots, man møder, når man handler online - udviklingen har bare taget nogle kvantespring de seneste år med f.eks. ChatGPT og avanceret billed- og videobehandling.
For få år siden forbandt man AI med science fiction film og de globale techgiganter. Det er stadig de større selskaber, som fører an i brugen af kunstig intelligens, men for mange lokale mindre og mellemstore virksomheder er det blevet naturligt at undersøge og bruge kunstig intelligens.
Indenfor detailhandel og industri såvel som i selskaber, der arbejder med sundhed, jura eller teknologi, i næsten alle brancher forsøger virksomheder at udnytte de mange nye muligheder – for at spare eller omdirigere ressourcer og for at få et forspring over konkurrenterne. Det er derfor vigtigt at holde sig ajour. Computerworld Kurser tilbyder f.eks. et populært én-dags kursus om AI Act, hvor du kan få praktiske indsigter i AI-etik og -compliance.
EU indfører lovgivning om kunstig intelligens – AI Act
Den rivende udvikling, AI-systemerne er inde i, udfordrer dog også lovgivningen på mange områder – eksempelvis krænkelse af love om privatliv, ophavsret og manipulation. Derfor har EU besluttet at indføre et regelsæt, som regulerer virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders brug af AI, den såkaldte AI Act. AI Act skal sikre, at AI-systemer anvendes i tråd med europæisk lovgivning og værdier. Den er vedtaget og vil løbende blive en del af lovgivningen i EU-landene over de kommende år.
AI Act kommer til at berøre alle virksomheder uanset størrelse, der benytter sig af AI-systemer. Herhjemme er det Digitaliseringsstyrelsen og i visse tilfælde Datatilsynet, som skal overvåge, at reglerne overholdes. Overtræder en virksomhed AI Act kan det medføre store bøder, men det kan ikke mindst ramme virksomheden på dens omdømme og dermed koste tabt konkurrenceevne i forhold til de nærmeste konkurrenter.
Kom bekymringerne i forkøbet og lær om AI Act
Det kan virke uoverskueligt – både at finde rundt i de mange AI-muligheder, der findes, og at manøvrere i kompliceret EU-lovgivning. Men det skal ikke afholde dig som virksomhedsleder fra at benytte AI-værktøjer, for det vil ofte løfte din virksomheds potentiale og resultater. Det handler om at være godt forberedt.
Vil du vide, hvordan AI Act påvirker din virksomhed – og hvad du konkret skal gøre? Computerworld Kurser holder nu et kursus som, giver dig det nødvendige indblik i, hvordan AI Act får indflydelse på din virksomhed, og hvordan du forbereder dig, så du ikke behøver at være nervøs for at bruge kunstig intelligens i din forretning.
Så er du er klædt på til at udforske og udnytte de nye muligheder og være på sikker grund, når du gør det.
Denne artikel er sponsoreret af COMPUTERWORLD
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.
JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.