PR-foto credit
Annoncørbetalt indhold

AI-foredrag i virksomheder: Fra teknologisk fascination til etisk ansvar

Denne artikel er sponsoreret af telving

Hvordan høster man fordelene af de teknologiske fremskridt inden for AI uden at gå på kompromis med etisk ansvarlighed? AI-foredrag er en effektiv måde at give et stort antal medarbejdere indsigt, inspiration og konkrete værktøjer til at navigere sikkert i fremtidens digitale landskab.

Vi har stillet fem spørgsmål om AI til Thomas Telving, som har holdt over 150 foredrag og workshops om kunstig intelligens.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvordan kan AI-foredrag skabe konkret værdi i en virksomhed?

Den største værdi af kunstig intelligens kommer ofte, når alle medarbejdere involveres i processen. IT kan gøre meget, men det er ude i forretningen, opgaverne løses til daglig.

Man kan vælge at anskue AI som man ville anskue et LEAN-projekt, hvor det er medarbejderne, der har de bedste forudsætninger for at få øje på effektiviseringspotentiale. Men fordi mulighederne med AI er ukendte for mange, kan der ligge et potentiale, som ikke forløses uden et bredt kendskab til teknologiens muligheder. Man behøver ikke et dybdegående teknologikendskab for at begynde at få idéer til effektivisering. Før de kan sættes i værk skal de selvfølgelig kvalificeres på forskellig vis, men det kommer bagefter.

På hvilken måde kan et AI-foredrag forbedre medarbejdernes forståelse af AI og teknologiens potentiale?

Det er en hurtig måde at give en bred indsigt på, og hvis foredraget skræddersys vil det kunne skabe stor inspiration, som medarbejderne kan tage med sig tilbage på arbejde.

Hvorfor er det vigtigt at inddrage etik i AI-foredrag, og hvordan påvirker det virksomhedens omdømme?

AI er en på mange måder voldsom teknologi. Potentialet er enormt, men med det kommer også nogle risici. En del af dem er etiske. Det kan handle om alt fra bias i data til ophavsret, viden om hallucinationer, automatisering af beslutningstagning, ansvarspådragelse osv.

For nogle lyder etik indviklet, og det kan sandt nok også være komplekst. Men det er ret let at forklare nogle enkle principper for, hvordan man undgår de værste faldgruber.

Hvordan kan AI-foredrag inspirere til innovation og nye løsninger i virksomheden?

Jævnføre første spørgsmål handler det rigtig meget om at give medarbejderne indsigt nok til at de selv begynder at tænke i, hvordan AI kan løse problemer og automatisere forretningsgange, som ikke var mulige før.

Hvordan styrker AI-foredrag samarbejdet mellem virksomhedens tekniske eksperter og ikke-tekniske medarbejdere?

Mange IT-folk sidder med en form for ”oversættelsesproblem”. De kan sidde med gode idéer, men være lidt ude af trit med, hvordan forretningen opfatter tingene. Jeg har flere gange hjulpet til i denne oversættelsesproces med succes. Et godt sted at starte er at give alle medarbejder et fælles sprog og en fælles forståelse. Også selvom flertallet aldrig når det tekniske niveau, mange har i IT-afdelingen.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.

JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.

Annonce
Forsiden netop nu

Annonce

Annonce