Annonce
Ugeavisen Odense

Eksperimenterende bryggeri er åbnet på havnen: - Folk skal kunne prøve noget nyt hver gang

Claus Christensen kan have gang i mange øl på én gang. Flere haner i den mere end 150 år gamle øltønde gør det muligt at møde mange behov. Foto: Kristian Isaksen
Munkebo Brewery har slået sig ned i et pakhus på Odense Havn, hvor gæster kan nyde godt af indehaver Claus Christensens skabertrang og vilde fantasi. Og så kan man også få sig en bid god urban street food.
Annonce

Havnen: Det var egentlig meningen, at Claus Christensen ville finde et sted i Munkebo til sin virksomhed. Det havde passet godt til navnet.

Det tætteste, han kom, var dog i en gammel kornmølle lidt syd for Kerteminde. Den levede op til de umiddelbare krav. Her kunne han teste sine fantasier og dele frugten af sine eksperimenter.

- Men det var langt ude på landet. Så langt, at folk også havde svært ved at komme derud, fortæller brygmesteren, der efter få overvejelser slog til, da en matrikel på Odense Havn viste sine egenskaber.

- Det her er den fulde pakke. Olav de Linde, der ejer bygningen, manglede folk, der kunne skabe liv på havnen og jeg manglede et sted at skabe liv til folk. Det passede bare, siger han, og bemærker, at navnet forbliver.

- Jeg bor i Munkebo og det har været Munkebo Brewery siden 2013. Det vil ikke ændre sig.

Munkebo Brewery

Munkebo Brewery blev grundlagt i 2013 af biologen Claus Christensen, der efter et arbejdsophold som brygger i de sydtyske bjerge vendte hjem til Danmark.

Han har høstet flere priser for sine kundskaber - deriblandt to European Beer Star-medaljer og i 2014 udråbte Danske Ølentusiaster bryggeriet som årets bryggeri.

Mest kendt er Munkebo Brewery for sidste års karambolage med det tyske Wacken Brauerei, der mente at have taget patent på 23 navne fra nordisk mytologi.

Det omfattede tre af Claus Christensens øl - Ragnarök, Baldur og Sleipnir.

I 2016 sikrede bryggeriet sig beskyttelsen - altså efter, Claus Christensen havde døbt sine øl.

Han mente, navnene var allemandseje og føjede ikke tyskerne, der ellers havde retten på deres side.

- Jeg har ikke hørt fra dem siden. De røg ind i noget af et stormvejr for deres smålighed, så nu lader de mig vist være, som han fortæller.

Annonce

Ingen grænser

Det er to måneder siden, Claus Christensen fik nøglerne til pakhuset på Møllekajen, men han er bevidst gået stille med dørene.

Der er ikke så megen idé i at flage for et udskænkningssted, der endnu mangler sin alkoholbevilling.

Den fik han for to uger siden, så nu kan han, med beliggenheden in mente, passende sætte alle sejl ind på at lokke gæster til.

- Udsigten bliver ikke meget bedre end her, siger Claus Christensen og skuer over kanalens blinkende vand imod FAF-bygningen.

Det er dog ikke den idylliske kulisse, der skal hale kunder i land. Det skal hans øl - hans hjertebørn, der er skabt af lige dele fantasi og videnskabelig indsigt.

- Der er ikke noget, der sætter grænser for, hvad man kan brygge. Hvilke smage, man kan skabe. Mange er blevet overraskede, når jeg har fortalt, at man kan lave en brandy på hindbær eller sweet potato. Man kunne garanteret også lave noget på de planter, som er derovre på den anden side af kanalen. Alt kan lade sig gøre. Glasset er altid kun halvt fyldt.

Men du forstår vel at hælde helt op til kanten alligevel?

- Haha. Ja, det gør jeg. Med alt muligt sjovt. Det bliver aldrig de store volumer, vi laver her, men vi skal eksperimentere helt vildt. Jeg laver 500 liter ad gangen og hver gang skal være noget forskelligt, så der altid er nyt at smage på.

Annonce

Foodtruck

I de første måneder vil der være åbent tre dage om ugen. Torsdag fra 15 til 18, fredag fra 14 til 00 og lørdag fra 11 til 00.

- Men når vi får fikset lokalerne hernede - der skal laves meget om - og vi kan se, at kunderne kommer, så udvider vi til at have åbent alle dage. Men vi vokser organisk og skal ikke jage noget. Det skal tage den tid, det tager, fortæller han.

Udover konceptet - drikkevarerne - så har Claus Christensen indledt et samarbejde med forskellige madaktører, som skal stå i den foodtruck, han har anskaffet. En Citroën HY fra 1971, der med sin uforklarlige gule farve og patina smelter sammen med resten af stedet, hvor detaljerne stikker ud.

Bordpladerne er gamle døre og benene er ølkasser. Ølhanerne er monteret på en gammel øltønde fra 1841 og ved indgangen ligger to autentiske vikingeølkar.

- Jeg elsker alt gammelt og jeg elsker bæredygtighed. Vi skal få det meste ud af tingene.

I disse uger er det Chicago Burger, der har lejet sig ind i vognen. Hvem den næste madudbyder bliver, er stadig uklart.

FAF-bygningen knejser imod himlen i baggrunden og beviser påstanden om, at der ikke findes en udsigt meget bedre end her, når der skal nydes en kold bajer. Foto: Kristian Isaksen
Interiøret er i en unik klasse for sig. Bordene er lavet af døre. Foto: Kristian Isaksen
Den gule foodtruck ses i baggrunden. Foto: Kristian Isaksen
Wall of Love. Nogle steder er der hængelåse, men hos Munkebo Brewery er det paller, som anvendes til at forevige kærligheden. Foto: Kristian Isaksen
Claus Christensen har sørget for at lave finde udendørsarealer til sin biks. Han regner i øvrigt med at kunne pille store dele af facademuren ned og få glas op i stedet. Foto: Kristian Isaksen
Heroppe over baren skal der være en slags pejsestue. Foto: Kristian Isaksen
Udvalget på hanerne. Foto: Kristian Isaksen
En butik, hvor man kan købe ting med hjem. Foto: Kristian Isaksen
Munkebo Brewery. Foto: Kristian Isaksen
Autentiske vikinge-ølkar. Foto: Kristian Isaksen
Hugin og Munin - Odins ravne. Foto: Kristian Isaksen
Detaljer overalt. Foto: Kristian Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Nøøøj, det’ for børn!

Annonce