Annonce
Ugeavisen Odense

Klumme: Når en dør lukkes, åbnes en anden – heldigvis!

Annonce

Af Bent S. Jensen, Direktør i Nordicals Odense

Når en dør lukkes, åbnes en anden, og Covid-19 har netop gjort, at hverdagen er forandret for os alle. I Nordicals Odense har vi lagt mærke til, hvordan flere forretninger har taget kampen op, og det skal vi have meget mere af.

Onsdag den 11. marts sendte vi, som så mange andre virksomheder, vores ansatte hjem og fulgte regeringens og sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vi gik alle hjem i troen om, at tingene ville blive normale igen efter 14 dage. Sådan gik det ikke helt. Som jeg udtalte til Fyens Stiftstidende tilbage i april, så frygtede vi her på kontoret, at Covid-19 ville medføre masselukninger i Odense by, men det billede har vi heldigvis ikke set.

Covid-19 kom som et lyn fra en klar himmel, sådan er det som regel med kriser. Før pandemien var det Finanskrisen i 2008, og tilbage i 1929 børskrakket. Der har altid været, og der vil altid komme uforudsete ting i verden, der er med til at gøre, at økonomien og hverdagens trummerum ændrer sig. Det er stadig usikkert, hvornår der kommer styr på coronasmitten, og der er ingen tvivl om, at den for altid vil have ændret på flere tendenser i samfundet og på ejendomsmarkedet. Men som et ordsprog siger; når en dør lukkes, åbnes en anden. Men vi har ofte så travlt med at ærgre os over den lukkede dør, at vi ikke ænser den åbne. Jeg synes dette ordsprog er yderst relevant for den situation, vi står i i dag. Det nytter ikke noget, at vi giver op og ærgrer os over, at Covid-19 kom, men derimod bør vi gribe de muligheder, som pandemien har bragt med sig.

I forhold til økonomien oplever vi i øjeblikket et stort fald i BNP og en stigning i arbejdsløsheden, men vi må og kan ikke lægge os fladt ned og give op. Vi må kæmpe os tilbage og tænke løsningsorienteret. Fra nu af vil masker og håndsprit være vores nye hverdag, hvilket for os som erhvervsmæglere betyder, at vi altid har sprit og masker med på fremvisninger, hvor det er påkrævet. Men heldigvis er vi mennesker gode til at tilpasse os, og nu er dette vores nye hverdag.

Tager vi et kig på, hvordan det er gået med detailbranchen under Covid-19, så er det et faktum, at vi endnu ikke har set alle konsekvenserne af pandemien. Hjælpepakkerne stoppede den 31. august 2020, hvorfor vi sandsynligvis nok vil se et anderledes billede om nogle måneder. Ifølge Cityforeningen i Odense lå medlemmerne over indeks 100 i juni, juli og august, men der er et efterslæb fra foråret, og det er derfor for tidligt at sige, om butikkerne kan nå at indhente det tabte. Peter Bøgholm fra Cityforeningen nævner også, at kampagnen ’Fyn skal det være’ har trukket mange turister til byen, der har været med til at skabe et solidt kunde- og cash-flow. Denne kampagne er jo netop beviset på, at man har været nødt til at tænke ud af boksen for at overleve – og det skal vi have meget mere af!

Pandemien vil føre utrolig mange ændringer med sig, og det er en kendsgerning, at ændringer i forbindelse med forbrugsvaner vil accelerere den teknologiske disruption – f.eks. vil måden vi handler på i fødevarebutikker ændre sig markant, hvor flere vil gøre brug af f.eks. Nemlig.com, BilkaToGo, køb af måltidskasser osv.

Vi har, for at prøve at danne os et retvisende billede, derfor spurgt to forretninger i Odense, hvordan de har måtte tilpasse sig og tænke anderledes under og efter pandemien, og de har begge samme mål: Det er vigtigt, at de ansatte kan beholde deres job!

Et godt eksempel er Restaurant Marv i Odense city, der startede et nye koncept med ’måltidskasser’. Aksel Jørgensen, der er ejer af restauranten, har måtte leje sig ind i et ekstra industrikøkken for at kunne følge med den enorme efterspørgsel, og til os nævner han blandt andet, at målet var overlevelse. Forpligtelsen over for hans ansatte var altafgørende, og alle arbejdede dag og nat for at få konceptet med måltidskasserne til at løbe rundt. Hans målsætning var at sælge 200 kasser om dagen, men allerede første dag solgte han 328 og herefter var der udsolgt hver dag. Nok lukkede Axel dørene i sin restaurant efter påbud fra Mette Frederiksen, men hurtigt åbnede der sig en anden mulighed, og for Axel og hans ansatte har det betydet, at flere folk har fået øjnene op for hans restaurant, og at han kan køre videre med både det nye koncept og restauranten.

Hvis vi som erhvervsmæglere kigger på tiden før, under og ’efter’ Covid-19, så kan vi ikke se et fald i aktivitetsniveauet for lokalerne i byen. Tværtimod har vi siden marts haft overraskende stor efterspørgsel og interesse for lokalerne i Odense city. Også i Tarup Centret lejede vi et lokale ud under lock-down – det understøtter, at folk på den ene eller anden måde er blevet ved med at tro på deres koncept, og har forsøgt at bruge lock-down-perioden konstruktivt. Flere forretninger har bl.a. renoveret nuværende butik, mens andre har taget et kig på, om de f.eks. trænger til helt nye lokaler.

Retter vi blikket mod portalen Ejendomstorvet.dk, har antallet af søgninger på erhvervsejendomme været nogenlunde lig tallene fra samme periode i 2019. I august 2020 søgte mere end 201.700 efter erhvervsejendomme, hvilket vidner om optimisme i markedet.

Men som jeg før har sagt, så bliver det et helt andet og anderledes butiksliv, vi kommer til at vende tilbage til, når vi kommer på den anden side. Dette gælder ikke kun Odense, men i de fleste byer. Det bliver vigtigere end nogensinde, at detailhandlen tænker nyt. Det er klart, at folk vil vælge nethandlen til i disse afstandstider, hvilket vil tvinge flere virksomheder til at få webshop. Dette har også været helt aktuelt for legetøjsbutikken All About Kids på Mageløs i Odense, som vi hjalp med at finde et lokale til for ca. 2 år siden. Heidi Ullerlund, der er ejer af butikken, har under pandemien været endnu mere aktiv på de sociale medier med bl.a. små film af de produkter, der kunne være relevante for børnefamilier under lock-down. Dog indså hun hurtigt, at det var nødvendigt at få en webshop, som et stærkt supplement til den fysiske butik, hvor alle varer, der handles online, kan sendes eller afhentes i butikken på Mageløs. Hermed bliver netbutikken en integreret del af den fysiske butik, og det giver muligheden for at lave mersalg samt yde den ekstra service, som man nu engang ikke får, når man handler online.

Under lock-down kørte både MARV og All About Kids gratis ud med hhv. måltidskasser og legetøj til folk, hvilket jo er en form for nytænkning – og dét er, hvad der skal til for at overleve.

Nytænkning er vejen frem. Nethandlen har længe sat sit præg på den fysiske detailhandel, der er presset, og desværre har Covid-19 blot pustet til ilden. Igen skal det slås fast, at det er nye tider, og vi har en del brande at slukke. Der kommer en lang tilvænningsperiode for os alle, men under pandemien har folk været gode til at samles om det nære miljø og støtte op lokalt - og det skal selvfølgelig gerne fortsætte i fremtiden.

På vores kontor i Odense fortsætter vi med at tænke ud af boksen for at få sat ’UDLEJET’-skilt på så mange lejemål som overhovedet muligt. Senest har vi forestået udlejningen af Vestergade 30 til Shaping New Tomorrow, Pantheonsgade 2-4 til Fransons – et nyt familiekoncept - samt Klaregade 14 til Bitte Kai Rand. Disse udlejninger er kun nogle få af dem, som vi har forestået under Covid-19, men det vidner om, at der stadig er appetit for Odense by, og vi ser frem til at kunne løfte sløret for flere spændende udlejninger.

Inden jul åbner passagen mellem Vestergade og Overgade, og det vil helt naturligt betyde, at byen rykker sig en smule. En konsekvens kan være, at folk bevæger sig væk fra den sidste del af Vestergade og Kongensgade og skaber tomgang i disse gader. Vi kan derfor se fordelen i at ændre på lokalplanen for butikslokalerne i Odense city, så der også må være liberalt erhverv i stueplan. Dette vil give færre tomme lokaler og et større kundeflow. For at dette kan lade sig gøre, skal Odense Kommune ændre i lokalplanen, og det bliver nok ikke i min tid som direktør i Nordicals Odense, at det sker. Jeg vil dog følge med fra sidelinjen og håbe, at det lykkes.

Inden længe takker jeg af som direktør i Nordicals Odense, og det betyder, at en dør lukkes for at en ny kan åbne sig. Men der er jo ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Odense

Bessehjælp: Book en Besse

Ugeavisen Odense

Best of Odense: Gense showet og se alle vinderne i kategorierne her

Ugeavisen Odense

Byens bedste kulturoplevelse

Ugeavisen Odense

Bedste Gå-i-byen-sted: Vi er superglade

Annonce