Annonce
Ugeavisen Svendborg

Ny Astra skal udfylde brede hjulspor

Opel Astra får selvfølgelig den nye Vizor-front. Foto: Opel
Den nuværende Opel Astra blev for fem år siden kåret som både årets bil i Danmark og Europa, så nyheden, der kommer til Danmark kort efter årsskiftet, har noget at leve op til.

Familiebil: Opel Astra skabte stor opmærksomhed, da den blev præsenteret i 2016. Den danske og internationale motorpresse var enige om, at denne bil var noget helt specielt og kårede den som årets bil både i Danmark og i Europa.

Salget gik også godt i starten, selv om Astra aldrig formåede at overhale ikonet Golf. Som årene gik, gled Astra ud i mørket og den seneste tid har Opel haft meget mere fokus på den nye Corsa, som har et pænt salg. En af årsagerne til, at Astra-salget er forsvindende lille er, at der kun vælges en motor, 1.2 110 hk, og to udstyrsniveauer. Alligevel kører der i dag 33.000 Opel Astra på de danske veje.

Vizor-front

Nu kommer der så en helt ny Astra. Det er den første, efter at Opel har skiftet fra tyske til franske ejere, og den får naturligvis Opels nye Vizor-front og et mere firkantet design. Det hele ser på de første fotos ud til at klæde c-segment bilen.

Det mest interessante i disse tider er selvfølgelig motorprogrammet - kommer den med kabel? Ja, det gør den. Den kendte 225 hk plug-in, vi kender fra blandt andet Peugeot 3008 og Citroën C5 Aircross, finder vej til den nye Astra. Den vil helt sikkert gøre Astra plug-in til en frisk sag, men vi har dog ved flere tests konstateret, at batteriet ikke vil lades op til de lovede 61 kilometers rækkevidde.

Vi konstaterer også, at Stellantis - det hedder Opels ejere - holder fast i, at der i hver modelserie skal være enten en plug-in eller en el. Ikke begge dele.

Den nye Astra er meget mere firkantet end den nuværende model. Foto: Opel

Opel oplyser, at der ved siden af plug in kommer et udbud af benzin- og dieselmotorer med mellem 110 og 130 hk, men da plug-in har en afgiftsmæssig fordel herhjemme, må det formodes, at salget af i hvert fald diesel bliver marginalt.

Annonce

Vi gætter på pris

Bilen kommer først til Danmark i første kvartal af 2022, så priserne er ikke på plads. Men vi kan godt sjusse lidt. Vi ved, at den nuværende model har en startpris på 210.000 kroner og vi ved, at billigste Golf med 110 hk har en begynderpris på 250.000 kroner.

Der er virkelig en whau-effekt i kabinens to 10 tommer skærme. Foto: Jens Eilertsen

Vi må forvente, at den nye Astra stiger i pris, men den må slet ikke blive så dyr som en Golf. derfor tror vi på en begynderpris på 219.995 kroner og en pris på 229.995 kroner for plug-in.

Annonce

Pure Panel

Kabinen i Astra bliver noget ganske særligt. Den får Opels Pure Panel, der består af to integrerede 10 tommer skærme, hvor alle undermenuer og andet overflødigt er gemt. Vi bliver meget begejstrede, når vi læser, at softwaren er ny. Betyder det så, at vi slipper af med de "tyndbenede" tripcomputere, der er i Opel i dag?


Vi bliver meget begejstrede, når vi læser, at softwaren er ny. Betyder det så, at vi slipper af med de "tyndbenede" tripcomputere, der er i Opel i dag?

Fra artiklen


Den nye Astra har alle de nyeste kørselsassistenter, lover Opel. Der er multifunktionskameraer i forruden, et kamera foran, et bag og to på siden, fem radarsensorer og ultralydsensorer for og bag. Det betyder, at bilen kan tilpasse fart i kurver, komme med fartanbefalinger og udføre delvist automatiske vognbaneskift, lover Opel. Der er også lyd for krydsende trafik, blind vinkelassistent og andet til at løfte sikkerheden.

Opel Astra har også adaptiv fartpilot, der kan starte fra stilstand, head-up display og trådløs Apple CarPlay. Der kan også vælges LED-lygter med 84 enheder i hver lygte. Lyskeglen fra det lange lys justerer sig selv i løbet af millisekunder og rækkevidden af lyskeglen varierer efter køresituation og omgivelser. De prisvindende AGR-sæder med massage og ventilation kan tilvælges.

Opel Astra mål

Den første model i Danmark er en fem dørs hatchback. Den har en længde på 4374 millimeter. Det er fire millimeter længere end den nuværende model, men akselafstanden er øget med 13 millimeter til 2675 millimeter. Astra er 1860 millimeter bred.

Bagagerummet er på 422 liter. Opel oplyser endnu intet om anhængervægt.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Klokkemusik over byen

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Bank støtter opera

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Familie realiserer drøm om egen café

Ugeavisen Svendborg

Nominer en du kender for medmenneskelighed: Home Svendborg uddeler 50.000 kroner

Ugeavisen Svendborg

Nye film i Scala: Kold thriller og glubsk varulv

Ugeavisen Svendborg

Se videoen af måske kommende hotdogkonge: Robert slugte 15 hottere på 15 minutter

Ugeavisen Svendborg

Ny Astra skal udfylde brede hjulspor

Ugeavisen Svendborg

Ugens kommentar: Mad med mening smager bedst

Ugeavisen Svendborg

BMW 2-serie Coupé til Danmark næste år

Ugeavisen Svendborg

Kom med backstage: Se operaens kjoler blive syet

Ugeavisen Svendborg

Allan stævner ud som Tusindfryd i "Midt om Natten"

Ugeavisen Svendborg

Forretning har succes med kvalitet til gentlemen: Baunbaek & Lyn til større lokaler

Ugeavisen Svendborg

Musikalsk ø-hop

Ugeavisen Svendborg

Jespers vilde gårdbutik

Ugeavisen Svendborg

Nye film i Scala: Udkantsdrama, regnskov, thriller i troperne og ninjaere

Ugeavisen Svendborg

Sommerens indtog i Svendborg: Næsten på niveau med sidste år

Ugeavisen Svendborg

Alle har adgang til naturen, men pas på den

Ugeavisen Svendborg

Nyt spisested med plads til snak og sammenhold

Ugeavisen Svendborg

Klassisk under åben himmel: Operette, musicals og opera i Svendborg

Ugeavisen Svendborg

Farvel til farverig købmand - goddag til ny Petersen

Ugeavisen Svendborg

Hus Forbi-arrangement på fattiggården

Ugeavisen Svendborg

Internationalt orgelbrus for 18. gang

Ugeavisen Svendborg

Vi behøver ikke altid give igen

Annonce