Annonce
Ugeavisen Vejle

Bliv en glad hverdagscyklist

Vejles cykelhandlere stiller elcykler til rådighed, så borgerne kan prøve en elcykel i en måned. Privatfoto
Erfaringer i Vejle viser at 15% af deltagerne i kampagnen ”Prøv en elcykel” 2019 helt sikkert vil købe en elcykel mens 73% overvejer det.
Annonce

Vejle: Fysisk inaktivitet er nu den største trussel mod folkesundheden i det 21. århundrede. 60% af den voksne befolkning er stillesiddende i mindst otte timer alle hverdage. Kun 29% af den voksne befolkning får pulsen op ved fysisk træning i 150 minutter om ugen.

Undersøgelser af danskernes transportvaner viser, at 31% af alle ture på 0 – 2 km tilbagelægges i bil. Når turene bliver bare lidt længere, nemlig fra 2 – 5 km er det 46% af turene, der køres i bil. Vi er i sandhed blevet en nation, der er holdt op med at bruge vores ben. En enkel løsning er at hoppe på cyklen eller elcyklen til hverdag.

Annonce

Bliv glad på cyklen

I Vejle er der gennemført ”Prøv en elcykel” de sidste tre år i et samarbejde mellem Vejle Kommune, lokalråd, cyklistforbundet og cykelhandlerne, der har stillet elcykler til rådighed. I 2019 har ca. 150 deltagere fra primært Egtved, Jerlev, Ødsted og Jelling for et symbolsk beløb kunne låne en elcykel i en måned.

Selvom deltagernes forhold og oplevelser er forskellige, tegner der sig et billede af, at en måned på elcykel giver de fleste deltagere mod på cykle til dagligt. De, der har lånt elcykler i projektet er til daglig bilister, men har brugt elcyklen flittigt i den måned, hvor de har lånt cyklen. 84% er blevet mere eller meget mere positive overfor elcykler og 79% føler sig bedre fysisk tilpas efter kun en måned på cyklen.

Mange borgere kan nå at få rørt sig de anbefalede 30 minutter om dagen ved at cykle til og fra arbejde uden at det gør et væsentlig indhug i deres fritid. Flere af dem, der har lånt en elcykel i en måned har erkendt at de tilbagelægger turen til og fra arbejde ligeså hurtigt eller hurtigere på cykel end i bil. Selvfølgelig kører bilen hurtigere end både cyklen og elcyklen, men på cykel slipper man for at sidde i kø, finde P-plads og der er mange gode smutveje på cykel, som kan gøre køre turen kortere end den normale biltur. Og har du cyklet ud og hjem, så er det blevet mindre nødvendigt at afsætte tid i træningscentret.

Annonce

Cykelkampagner betaler sig

I Odense kommune, hvor man i årevis har gennemført adskillige tiltag for at få flere borgere til at cykle, har man også gennemført beregninger af udgifter til cykelkampagner og sammenlignet udgiften med besparelser på sundhedsbudgettet. Et cost-benefitstudie viser, at det gennemsnitligt vil koste 370 kr. per person per år at overflytte bilister, der dagligt kører 10 km til arbejde, til i stedet at cykle. Den indsats medfører samtidig en årlig besparelse i det offentliges sundhedsudgifter på 9.700 kr. pr. person pr. år. Besparelsen i sundhedsudgifter er således 26 gange større end udgiften.

Erfaringer i Vejle viser at 15% af deltagerne i kampagnen ”Prøv en elcykel” 2019 helt sikkert vil købe en elcykel mens 73% overvejer det. I 10 ud af 11 biler sidder der i dag kun en person, så flere på cyklen vil ændre trafiksituationen væsentligt og til det bedre også for de bilister, der er tilbage.

Annonce

Ikke enten eller

De fleste af os bruger mange typer transportmiddel, men er man først bilist er der en tendens til at bilen bliver valgt til alle ture. Den grønne mobilist vurderer og vælger det bedst egnede transportmiddel til den pågældende tur. Har du 5 km på arbejde får du mest ud af at cykle. En tur til København er både hurtigere og billigere i tog, når først du er på banegården, mens bilen er at foretrække når familien skal på tur til landsbyen ”Snoldelev”. Er du kommet ud af form efter 20 år bag rattet og computeren, er elcyklen en effektiv måde at få vendt situationen.

Kilde: Jens Troelsen, professor i Active Living på Syddansk Universitet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Bare vi ikke er til grin

Annonce