Annonce
Ugeavisen Vejle

Flot kørende til afgiftssmækket kom: Toyota Yaris er fortsat klassens flotte pige

Toyota Yaris Hybrid er en rap familiebil, og med en større akselafstand er der blevet plads til voksne passagerer på bagsædet. Foto: Flemming Larsen
Toyota bør ranke ryggen, efter at deres Yaris Hybrid fik afgiftssmæk, for mon ikke regeringen på et tidspunkt finder ud af, at afgifterne er helt ude i den grønne skov.
Annonce

Motor: Med en CO2-udledning på blot 87 g/km burde Toyotas minibil, Yaris Hybrid 1.5, ikke have haft afgiftssmæk. Klassens flotte pige stod til at stige med ikke mindre end 52.000 kroner, hvilket er hamrende uretfærdigt i forhold til testbilens oprindelige pris. Bilen kunne fås fra 165.990 kroner før afgiftsstigningen og testbilen fra 219.990 kroner. Men Toyota har af egen vilje begrænset prisstigningen til 180.990 kroner og for testbilen til 234.990 kroner på trods af den markante afgiftsstigning.

Men mon ikke regeringen på et tidspunkt finder ud af, at afgifterne er helt ude i den grønne skov.

Trods afgiftssmækket er Yaris Hybrid 1.5 H3 mere end interessant, det selv om testbilen er sølvfarvet i stedet for min favoritfarve®, der er knaldrød med sort tag.

Annonce

Flotte former

Selv om Yaris er en minibil virker den større og mere dynamisk end tidligere, det skyldes blandt andet, at modellen er bygget på en helt ny platform. Det har kastet mere plads af sig, og designet kombineret med akselafstanden på 256 centimeter, gør, at der også er plads til to voksne personer på bagsædet.

Kvaliteten på materialerne i kabinen er i top, og sikkerhedsmæssigt er der heller ikke noget at komme efter. Testbilen er udstyret med både adaptiv fartpilot, head up display og vognbaneassistent. Foto: Flemming Larsen

Designerne har samtidig haft modet til at give modellen en bredere bagende, uden at nogen af den grund har løftet øjebrynene, og så er den blevet lidt lavere og kortere. Sidstnævnte kompenseres der for med akselafstanden.

Det sammen med udstyrsniveauet og den lave CO2-udledning fik mig til at give bilen topkarakter, da jeg sad i juryen i forbindelse med kåringen af Årets Bil 2021. Testbilen henvender sig nemlig til et meget bredt publikum.

Annonce

Stort udstyrsniveau

Selv om jeg godt selv kan lide at køre bil, skal Toyota også have ros for udstyrsniveauet i den japanske skønhed.

Der er her blevet luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper, og kabinen er designet efter konceptet "hænderne på rattet, og øjnene på vejen".

Toyota Yaris 1,5 hybrid H3

Motor: 1.5 liter – 3 cyl.

CO2 udledning: 87 g/km

Effekt: 116 hk

Moment: 120 Nm

Topfart: 175 km/t.

Acc.: 0 til 100 km/t,  9,7 sek.

Køreklar vægt: 1.140 kg

Maks. påhængsvægt: 450 kg

Bagagerum: 286 liter

Akselafstand: 256 cm

Mål: Længde/brede og højde: 394 cm/ 175 cm og 147 cm.

Køreinformationerne bliver præsenteret for mig på tre sammenkoblede skærme – den centrale Touch multimedieskærm, et multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10 tommer stort head-up farvedisplay i forruden. Sidstnævnte er jeg vild med, når det er i forruden i stedet for på en klar plade i plast, som det er tilfældet i andre bilmærker.

Designmæssigt er Toyota Yaris også kørt ind i fremtiden, blandt andet med en større bagende. Det er med til at give bilen et dynamisk look.
Annonce

Gode køreegenskaber

Køreegenskaberne er også gode, og kører man lidt rapt til som jeg ofte har for vane, mærker mærker man tydeligt, at tyngdepunktet er sænket 15 mm og giver et ualmindeligt godt vejgreb, bedre end den tidligere model. Samtidig sidder man godt i bilen, fordi rattet er placeret tættere på én og er tiltet seks grader, ligesom bilen reagerer prompte, så snart man drejer på rattet.

Specielt fordi testbilen var udrustet med 17 tommer alufælge, fik det mig til at føle, at det er en sprød model, jeg har mellem hænderne - uden det dog går ud over affjedringen.

Toyota Yaris er ikke en bil, man kører på kør-sev-ferie i, men kører man på forlænget weekend, går bagagerummet an. Foto: Flemming Larsen

Motormæssigt kan jeg også godt lide at køre hybrid, måske fordi jeg mener, at hybrid plug-in er en mellemregning. Elmotoren er nu på 80 hestekræfter, mens benzinmotoren alene yder op til 91 hk. I alt giver det 116 hestekræfter, idet de to motorer ikke leverer det maksimale på samme tid.

Og jo mere man kører på ren el, desto bedre bliver benzinforbruget.

Ifølge Toyotas egne specifikationer blev jeg stillet 26,3 km/l i udsigt. Men... det kræver vist en lettere fod på speederen end min, måske i virkeligheden en udfordring til regeringens ministerchauffører.

Ministerbilerne burde nemlig i en periode skiftes ud med Toyota hybrid-modeller, så politikerne finder ud af, hvad begrebet hybrid står for.

Det japanske bilfirma har nemlig ikke mindre end 20 års erfaring med fremstilling af, nå ja, grønne biler.

Den nye Yaris kan udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce