Annonce
Ugeavisen Vejle

Snart er bilen flyvende: Nu med falkevinger

Tesla X er med sine falkevinger intet mindre end imponerende. Bilen havde det dog svært i parkeringshuset Albert i Vejle. Privatfoto
Med vingerne slået ud kunne de yngste passagerer gå oprejst ind i bilen, men der er ikke meget plads på de to bageste sæder.
Annonce

Motor: Selv om jeg godt kan lide at stige ind i en bil i stedet for ned i en bil, er det fortsat Model 3, jeg er forelsket i. I hvert fald, hvis det er Tesla vi taler om.

For selv om man stiger ind i Tesla X, den amerikanske bilproducents bud på en SUV, og der er masser af plads til både føreren, passagerer og bagagen, synes jeg ikke, at bilen med falkevinger imponerer, heller ikke selv om den trods dens størrelse er ualmindeligt hurtig i optrækket.

Tesla X Long Range Performance

Effekt: 814 HK (599 kw).

Topfart: 250 km/t.

Acceleration: 0 til 100 km/t. på 4,6  sekunder.

Rækkevidde: 507 kilometer.

Kørsel: Firehjulstræk.

Længde/Brede/Højde: 5037, 2070/, 1626.

Co2: 0 g/km.

Bagagerum for/bag: 187/180 - 2180

Men det er som nævnt måske fordi, jeg allerede har forelsket mig i lillesøsteren.

Når det er sagt, rummer X-modellen mange finde detaljer i sin luksuriøse kabine. Man sidder godt i sæderne, pladsen er komfortabel, den gigantiske forrude giver masser af lys i kabinen, og de få betjeningsknapper, modellen er udstyret med, er placeret præcis, hvor de skal være.

Med sine godt fem meter, er SUV'en fra den amerikanske bilproducent ikke nogen lille bil. Men den er til gengæld hurtig. Foto: Flemming Larsen

Jeg er for eksempel vild med den adaptive fartpilot. Ikke noget med, at man selv skal sætte i gang, når man i forbindelse med køkørsel har holdt helt stille.

Jeg er også vild med, at man bare skal sige, hvem man skal ringe til, når ens telefon er koblet sammen med bilen.

Den gigantiske frontrude betyder dog, at der bliver ekstremt varmt i bilen. Et lille minus.

Annonce

Som at lære at cyklen

Første gang, jeg tog plads bag rettet i en Tesla, var bilens minimalistiske stil en angstprovokerende oplevelse. Det er den ikke denne gang. Det er nemlig som at lære at cykle - har man først prøvet det, glemmer man det aldrig.

Udover rattet, er der kun rattets arme til at betjene bliklys, vinduesvisker, gear, fartpilot og vognbaneassistenten med. Alt andet findes i Tesla X på bilens store skærm.

På bilens store skærm får man serveret alle oplysninger, noget man vænner sig til i løbet af den første halve time, man sidder i bilen. Foto: Flemming Larsen

Til venstre på skærmen er der et speedometer i form af store tal i den øverste del, mens den nederste del indeholder oplysninger om trafikken samt et par ikoner, der kan aktivere viskere, bakkamera og ladestatus. Til højre på skærmen findes et stort kort, der viser vej, og henover det kan man åbne vinduer, der viser internetradio eller andre oplysninger om bilen.

Der er dog i model X også noget at kigge på på instrumentbordet.

Annonce

Med licens til at køre stærkt

Når man sætter sig bag rettet i en Tesla, tænker man automatisk på agent 007 - i hvert fald når det handler om bilens fart. Tesla X ikke bare accelererede fra 0 til 100 km/t på få sekunder,  man får også lyst til at træde på speederen, til speedometeret dirrer i nærheden af tophastigheden, 250 km/t. Men med tre hurtige klip i tankerne, sejrer fornuften: Det er kun James Bond og politiet, der har licens til at køre så stærkt.

Men hvordan kører model X så, den er med sine fem meter noget større end både model 3 og model S. Alligevel er kørslen støjsvag, affjedringen komfortabel.

Tyngdepunktet er i forhold til andre SUV'er lavt og derved undgår man nævneværdig krængning. Men affjedringskomforten er ikke på niveau med den, man finder hos konkurrenter som BMW og Mercedes eller for den sags skyld Range Rover eller Porsche.

Når det gælder rækkevidden, scorer modellen til gengæld topkarakter. Efter en uge med blandet kørsel, bykørsel og kørsel på motorvej med en gennemsnitshastighed på 120 km/t, nåede jeg op på godt 420 kilometer, hvilket må siges at være bestået.

Annonce

Enkelte minusser

Til gengæld synes jeg ikke, at model X er nogen bybil - modsat 3'eren og S'eren. Når man holder i parkeringshuset Albert i Vejle, har bilens falkevinger det svært.

Pludselig er det vanskeligt for bagsædepassagererne at komme ind i bilen, fordi falkevingerne ikke får frit spil. Og jeg havde et par gange også svært ved at smide bilen i bybilledet.

Størrelsen gør, at den kræver plads rundt om sig.

Så måske skal jeg holde mig til lillesøsteren...

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Mød de to forfatteren bag bogen om Albert Bertelsen: Museumslederen og kulturjournalisten har tilbragt mange timer sammen med Vejles store maler

Ugeavisen Vejle

To hovedroller ved Kaffe-koncert

Ugeavisen Vejle

Kunst er det vi spiller på

Annonce