Annonce
Ugeavisen Vejle

Tsshh: Lyden af en bus endte som en reklame

Ellen Gregersen foran bussen med den kreative tekst: Den lyd, når bussen stopper. PR-foto
Hvad har en bybus og en Coca-Cola til fælles? Det har Ellen Gregersen fra Vejle og hendes studiekammerat Morten Kristiansen fundet svaret på. En kreativ konkurrence i forbindelse med deres uddannelse endte med en busreklame.

Vejle: Forestil dig lyden af en bus, når den standser ved et stoppested - og så lyden af en Cola-Cola, der bliver åbnet. Så har du svaret på, hvad en bybus og en Coca-Cola har tilfælles.

Tsshh, siger de begge.

For Ellen Gregersen, der er født og opvokset i Vejle, og hendes studiemakker Morten Kristiansen fra Nødebo, var det ikke svært at koble de to lyde, da de deltog i en kreativ konkurrence på deres studie, DMJX, Kreativ Kommunikation i København.

Annonce

Opgaven gik ud på at forvandle en almindelig bybus til en kørende reklame, der visuelt skiller sig ud i gadebilledet og giver iagttageren en særlig oplevelse.

Resultatet blev en rød bybus med et Coca-Cola logo og teksten: "Den lyd, når bussen stopper".

”Bremselyden fra busserne hører man hele tiden udenfor, og alle kender lyden af en Coca-Cola, der bliver åbnet. Tsshh-lydene er nærmest identiske, og det gav os idéen til at koble de to lyde sammen i en busreklame, der egentlig kun er visuel, men som summer af lyd. Det er kun, fordi lyden af en Coca-Cola er så ikonisk, at man kan få folk til at tænke på sodavand, når man hører bremsen på en bus,” fortæller Ellen Gregersen i en pressemeddelelse.

Fra idé til virkelighed

Idéen gik rent ind hos juryen. Der var 42 bidrag fra de studerende, og Ellen og Mortens idé tog førstepladsen.


Vi blev meget glade for at vinde konkurrencen. Det er i sig selv stort, fordi vi jo kæmper med mange super kreative studerende. Det er en benhård konkurrence, og vi har brugt mange timer på at få idéen.

Ellen Gregersen


- Selvom man vinder, er det ingen garanti for, at det brand, man arbejder med, ønsker at gøre idéen til virkelighed. Det vidste vi godt, men vi blev alligevel lidt ærgerlige, da vi så hørte, at bussen nok ikke ville blive noget,” fortæller Ellen.

Men så trådte deres lærer og leder for uddannelsen, Jesper Hansen, til.

Han satte gang i sit danske og internationale netværk, og internationale bureauer samt Coca-Colas hovedkontor i Atlanta reagerede positivt. Derfor kommer bussen nu ud at køre, konceptet passer nemlig godt til den nye Coca-Cola kampagne: Open that Coke.

- Hele processen har været ligesom at følge med i Vejle Boldklubs kampe. Det går både op og ned, lyder det fra Ellen Gregersen, der er en dedikeret fan af VB.

”Vi er bare vildt stolte af, at Cola-Cola nu virkeliggør vores idé. Det er jo en gigant, der har utallige store og flotte kampagner bag sig. Det er fuldkomment uvirkeligt, at se vores idé køre rundt i Københavns gader. Men det gør det samtidig nemmere at forklare min familie, hvad jeg laver. Nu kan jeg bare vise dem et billede af vores røde bus og sige, at dén har jeg lavet, siger Ellen Gregersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce