Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejle-butikker har takket ja til kostbar, digital lederuddannelse, som de ikke selv skal betale for

38 citymedlemmer har takket ja til at deltage i "Digital Lederuddannelse - City Vejle". Blandt andre Helle Madsen, der ejer en skobutik på gågaden. Citychef Andreas Kiis Antonsen, lektor, lektor Lotte Malina Toftegård Knudsen og specialkonsulent Flemming Pors Knudsen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole fik sig en snak med Helle Madsen om betydningen bag at dygtiggøre sig som butik. Foto: Christina Møgelvang Mosegaard
City Vejle-medlemmer vil være skarpere digitalt og socialt. Nu deltager de i uddannelse støttet af EU-midler og udført af UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Vejle.

Vejle: Startskuddet er netop gået. 38 Vejle-butikker har taget hul på en 10 måneder lang uddannelse i digital ledelseskultur. En uddannelse som er støttet af EU Socialfond og faciliteret af UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Vejle i samarbejde med City Vejle.

Uddannelsen koster 50.000 kroner per deltagende butik, men ingen af butikkerne betaler selv. Ikke penge i hvert fald. De er til gengæld er parate til at lægge deres kostbare tid, blod, sved og tårer i. For nu vil de blive dygtigere til at være der for kunderne - på alle platforme.

- Jeg ved fra mange af medlemmerne i cityforeningen, at de higer efter at blive dygtigere til at nå ud til kunderne, og det her er noget af en unik mulighed for dem, lyder det fra Andreas Kiis Antonsen, der er chef i CityVejle.

Annonce

Til at tage og føle på

Deltagerne på uddannelsen vil blive taget i hånden og ført gennem en proces, der i sidste ende skal munde ud i, at de til slut står med et helt og færdigt digitalt koncept for deres virksomhed, og de har fået de rette værktøjer til selv at kunne komme ud over stepperne og tiltrække kunder - både digitalt og ind i deres fysiske butikker.

Deres guider vil være lektor Lotte Malina Toftegård Knudsen og specialkonsulent Flemming Pors Knudsen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, der sammen med undervisere og studerende fra uddannelsesinstitutionen vil klæde de 38 butikker og virksomheder på til at blive topprofessionelle udi den store vide Internet-verden.

Uddannelsesforløbets første step er én til én-samtaler mellem hver enkelt deltager og Lotte Malina Toftegård Knudsen og Flemming Pors Knudsen, hvor deltagernes individuelle situationer og behov bliver afdækket.

- Det skal være sådan, at fra de står på dag ét og frem til de er færdige, kan se et konkret og færdigt resultat. Der skal være et output, som kan måles og ses, fortæller Lotte Malina Toftegård Knudsen, og hun fortsætter:

- Det er vigtigt, at de gennem hele uddannelsen får helt klare og håndgribelige redskaber, som de kan se en helt almindelig logik i at bruge i praksis.

Annonce

At samskabe

Og der er flere vigtige elementer i uddannelsen.

- Vi har en arbejdsoverskrift, der hedder “Sammenhold er det stærkeste hold”. Deltagerne skal udover at arbejde individuelt, også netværke og samarbejde med hinanden. Vi samskaber et nyt rum, som er digitalt i Vejle - og vi skaber et socialt og lærende, sundt rum, hvor også de studerende kommer til at gå med ind i designfasen, forklarer Flemming Pors Knudsen.

Han fortæller videre, at han og Lotte Malina Toftegård Knudsen under forløbet vil sætte sig grundigt ind i hver enkelt deltagende butiks egenskaber, interesse, målgrupper og historie, og ud fra det, finde de kolleger på gågaden, som matcher.

Annonce

Vi skal vise, hvad vi har og kan

Blandt de 38 deltagende butikker, er skobutikken Helle M, og her er indehaver Helle Madsen meget motiveret for at lære nyt.

- Jeg er meget grøn og har nul øvelse i det digitale, så det falder lige ned i turbanen til mig, siger Helle Madsen, og fortsætter:

- Andreas (Kiis Antonsen, red.) har tit spurgt til, hvad jeg synes, vi skal med City Vejle, og der tænker jeg, at det der med at rende og lave optog og alt det andet gejl, har vi ikke brug for. Nej, vi skal være bedre rustet til kunderne. Det er dét, det handler om.

Og Andreas Kiis Antonsen tilføjer:

- Det handler netop også om, at vi som by, udvikler os. Vi skal gro, blive bedre og gå lidt frem i mængden. Det er uambitiøst at stå med hatten i hånden og nærmest true med, at der ikke er butikker længere. Vi har et produkt, der er konkurrencedygtigt og godt, og derfor skal man handle hos os. Det skal vi vise kunderne. Og nu vil vi så også gerne blive bedre digitalt, og vi samarbejder på tværs i hele byen - også med uddannelsesinstitutioner, kommune og private erhverv. Det er da fedt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Skyttehuset får livvagt

Annonce