Annonce
Ugeavisen Vejle

Volkswagens elbil ID.3 kører mod titlen som årets bil: Den nye pige i klassen gør mig elektrisk

ID.3 fra tyske Volkswagen har sit helt eget look, og rækkevidden gør den interessant for mange af os, der kører lidt længere. Foto: Flemming Larsen
Mange bilister har for alvor taget elbilen ID.3 fra den tyske bilimportør VW til sig, og med en rækkevidde på mellem 330 og 534 kilometer i tre batteriudgaver henvender den sig til et bredt udsnit af os danskere.
Annonce

Motor: Det er sjældent, at jeg er begejstret for en bil ved første øjekast. Det gælder især elbiler, hvor importørerne gerne lover mere end de kan holde, især når det gælder rækkevidde og opladning.

Sådan er det ikke med Volkswagens bud på en folkelig elbil, ID.3. Og derfor har jeg da også som medlem af Danske Motorjournalister været med til at give elbilen en plads i finalefeltet i kampen om at blive Årets Bil 2021.

VW ID.3

Motor: El-motor, baghjulstræk

Effekt:  204 hk

Batteri: 45, 58 eller 77 kWh, svarende til en rækkevidde på henholdsvis 330, 414 og 534 kilometer

Moment: 310 Nm

CO2: 0 g/km

Topfart: 160 km/t

Acceleration: O til 100 km/t 7,3 sekunder

Dimensioner: L/B/H 426/181/155 cm

Akselafstand: 277 cm

Bagagerum: 385 liter

Egenvægt: 1719 kg

Pris for testbil: 330.000 kroner

Her skal den konkurrere mod Toyota Yaris, Seat Leon, Renault Captur, Peugeot 2008, Honda e og BMW 4-serie.

Annonce

Smukt design

Det, jeg godt kan lide, er, at VW med ID.3 er begyndt helt forfra. Jeg savner navnet Golf, men da elbilen jo intet har til fælles med tidligere Golf-modeller fra den tyske bilimportør, er det vel rimeligt: ID3 er bygget på en splinterny platform, som er fleksibel både hvad angår akselafstand og antallet af moduler i batteriet. I ID.3 er der for eksempel ni moduler i batteriet, mens den kommende ID.4 vil have 12.

Batterifejl på ID.3

VW bekræfter nu, at Volkswagen ID.3 har en softwarefejl, der gør, at 12 volts-batteriet kan blive afladt når bilen står stille. I værste fald vil bilen ikke kunne startes. Fejlen kan udbedres med en firmware-opdatering, men den kommer først i 2021 fortæller Volkswagen til onlinemagasinet Inputmag.dk.

Ifølge Volkswagen er det kun en lille del af de solgte modeller, der er ramt af problemet. Og der findes muligvis en “opskrift”, der kan forhindre afladningen, men den virker ikke for alle. Den handler om, at bilen skal slukkes på en bestemt måde:

Når bilen parkeres, sættes den i ‘Park’-modus.

Så tages sikkerhedsbæltet af.

Bremsen må ikke være trykket ned, når bilen slukkes.

Startknappen må heller ikke røres i 10 sekunder efter at bilen er slukket ned.

Designmæssigt stikker ID.3 også af: Det er en bil, man lægger mærke til i bybilledet. Selv om den på mange måder er lige så konservativ som den Golf, jeg anmeldte for nylig her i avisen, og som jeg sammenlignede med klassens konservative pige, der gik lidt kedeligt klædt og som aldrig skejede ud, er der noget nyt og anderledes over den nye pige i klassen.

Annonce

God plads

I kabinen føler man sig også godt tilpas, så snart man sætter sig bag rattet. Med infotainment-systemerne fra Volkswagen finder man ikke bare hurtigt ruten til sin destination, listen over standardudstyr i ID.3 er også lang. Udover navigation finder man adaptiv fartpilot med kø- og trafikassistent, LED-lys for og bag, wifi og trådløs opdatering som standard i alle versioner.

Det er lidt ærgerligt, at der er så meget af den helt billige plastik i kabinen. Foto: Flemming Larsen

Alle modeller er desuden  udstyret med en ret avanceret nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister.

Det eneste, der forvirrer mig en smule, er, at at der kun stod 292 kilometer selv om batteriet stort set var ladet helt op, hvilket hænger sammen med, at bilen lige skal lære førerens køremønster at kende. Således stod den på 340 kilometer, da jeg satte mig bag rattet næste gang.

Jeg skulle dog lige vænne mig til, at gearet sidder til højre bag rattet. Det er dog noget, man ret hurtigt husker.

Og et hurtigt tjek som bagsædepassager gør mig også glad: Selv om det ikke kommer til at ske, vil jeg sagtens kunne holde ud at sidde på bagsædet på en tur fra Vejle til København. Akselafstanden og det at batterierne er placeret i bunden af bilen, betyder, at der er plads til både mine knæ og hovedet. Det trods min højde på 190 centimeter.

Dog er der et stort minus: Akkurat som i nogle af VW's andre modeller er der, prisen taget i betragtning, for meget af den helt billige plastik i kabinen.

Annonce

Invester i en hjemmelader

Batterimæssigt fås ID.3 som nævnt med tre batteristørrelser, 45, 58 og 77 kWh. Testbilen var med 58 kWh, og klarede både turen fra Vejle til Haderslev på motorvej, bykørslen og kørslen ad snoede landevejen uden problemer. Og hvor opladningstiden tidligere har irriteret mig hos andre bilmærker, er der heller ikke meget at komme efter hos den nye pige i klassen.

I hjemmeladeren lader alle tre batteristørrelser med 11 kW. Det betyder, at det tager mellem fire og seks timer at lade batterierne op, batteristørrelsen taget i betragtning. Kører man til gengæld langt, kan man i Clevers hurtiglader oplade batteriet 80 procent på bare 25 minutter.

ID.3s formfuldendte design betyder, at der også er plads til voksne mennesker på bagsædet. Foto: Flemming Larsen

Så derfor gør ID.3 mig mere elektrisk end tidligere. Og jeg er derfor spændt på at se, hvor tyske Volkswagens elbil lander i finalefeltet, når jeg sammen med mine 21 kolleger har stemt på, hvem der skal køre med titlen "Årets Bil 2021". Jeg tror, at det bliver en topplacering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Julemarked på Søndertorv

Annonce