Annonce
Debat

Lokalråd: Vi kræver evidens, før busbane etableres

Foto. Chili Djurhuus
Annonce

Læserbrevet er et udtryk for skribentens egne holdninger. 

I forbindelse med nedlæggelsen af parkeringspladser og fjernelse af træer på Godthåbsvej har forvaltningen udarbejdet et svar til politikerne. I den forbindelse mener jeg ikke, at forvaltningen har svaret fyldestgørende:

For lige at ridse sagen op.

2016: Simulering af trafikbelastning på Godthåbsvej foretages af COWI på baggrund af data fra 2016.

2017: Venstresvingsbane forbedres på Godthåbsvej

2017: Movia mener stadig, at en busbane vil forbedre fremkommelighed på basis af COWIs undersøgelser (glemmer her venstresvingsbanen).

2019: Projektet genoptages, men der foretages ikke yderligere trafiktællinger pga. COVID-19.

2020: Busbaneprojeket genfremsættes på basis af simuleringer fra 2016, og et udokumenteret udsagn om fremkommelighed fra 2017 af Movia.

Jeg og Grøndal lokalråd forlanger, at der er evidens for at den påtænkte busbane øger fremkommeligheden. Vi er ikke imod øget fremkommelighed for busser generelt, men mener at der skal tages hensyn til de lokale handlende. Vi mener også, at vi skal passe på vores børns skolevej.

Hver morgen kører jeg og min kone selv ud af byen, og vi benytter den pågældende venstresvingsbane, og ligeudbanen er hel tilgængelig, vi ser INGEN forsinkelser af busserne.


Når bussen kommer til højre-svingsbanen, skal den krydse en massiv højresvingende trafik, der holder længe tilbage for alle de cyklister/fodgængere/børn der kommer fra kvarteret syd for Hulgårdsvej, for at komme til deres lokale skole, Rødkilde skole. Dette vil forsinke bussen mere, end hvis den benytter den ligeudbane der pt findes.

Peter Lindemann, Grøndal Lokalråd


Jeg medgiver, at trafikmængden er påvirket af COVID-19. Men det er det bedste jeg kan dokumentere pt. En "go see" som er god 'lean praksis' vil også give forvaltningen et indblik i dette. Derfor vil jeg invitere politikere og forvaltning ud en morgen 7.45, hvor vi kan observere den nuværende situation. Og gerne en opfølgning kl 16.15, hvor trafikken ud af byen øges.

Lad os nu for eksperimentets skyld antage, at der var lagt en busbane fra Frederiksgårds Allé og op til krydset Hulgårdsvej/Sallingvej. Når bussen kommer til højre-svingsbanen, skal den krydse en massiv højresvingende trafik, der holder længe tilbage for alle de cyklister/fodgængere/børn der kommer fra kvarteret syd for Hulgårdsvej, for at komme til deres lokale skole, Rødkilde skole. Dette vil forsinke bussen mere, end hvis den benytter den ligeudbane der pt findes.

Set fra mit synspunkt er der altså vigtigere at få venstre og højresvingende biler væk fra ligudebanen, hvor der er relativ lidt trafik for at få bussen igennem.

En hel ukendt faktor er også, at cykelstien mod Bellahøj i det nye forslag skal være meget tæt/parallel med busbanen, meget utrygt for de forældre der lader deres børn cykle til skole.

Når vi i skrivende stund holder for at svinge til venstre om morgenen, ser vi faktisk et større problem på nordsiden af krydset, hvor massive mængder af cyklister (selv i COVID-19 tider) er indadgående, sammen med biler der skal ligeud. Samt biler der skal svinge til venstre og busser der skal svinge til højre. Her er der bare ikke mulighed for at inddrage cykelstier mm.

Jeg håber, at Miljø- og Teknikforvaltningen vil tage disse betragtninger i mente og omgøre beslutningen. Eller i det mindste redegøre for politikerne det ringe grundlag deres beslutning er truffet på, ellers er der jo andre der må gøre det.

For god ordens skyld er dette ikke udtryk for generel modstand mod fremkommelighed af busser i København. Alt kommer med en pris, og prisen er her for høj. Også for det lokale handelsliv, som vi som borgere jo også nyder godt af. Ved butiksdød vil indbyggerne i Grøndal i højere grad være henvist til at foretage deres indkøb længe væk og i den forbindelse oftere bruge bilen, ikke bussen, til større indkøb. Altså en kontrapolitisk konsekvens.

Du kan læse svaret som Peter Lindemann referer til her

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Mand sigtet for narkobesiddelse på Ålekistevej

Erhverv

Locals Kaffebar flytter

112

21-årig stukket ned

Annonce