Annonce
Trafik

Regeringsudspil giver bedre S-togdrift i Vanløse

Visualisering af nyt vendespor ved Carlsberg Station. Banedanmark
Tilbage i september 2020 fik Jyllingevej Station og Islev forringet deres køreplaner, da linje C gik fra en ti minutters drift til tyve minutter. Dog så kan et regeringsudspil ændre det.

- Køreplansændringen, (2020, red) havde til formål at gøre det godt for flertallet, hvor 90 procent fik en bedre køreplan. Og så er der de sidste ti procent, der får gener, udtalte informationschef i DSB, Tony Bispeskov, til VanløseLIV.dk i sidste uge. Dog er er der ifølge informationschefen måske nye boller på suppen.

- Hvis regeringens nye udspil til en infrastrukturplan vedtages, betyder det, at der igen kommer minimums ti-minutters drift på Jyllingevej Station og  Islev, fortæller Tony Bispeskov. Han uddyber.

- I udspillet er der planer om at lave et vendespor på Carlsberg Station, hvilket giver plads til flere tog på tognettet, hvilket vil betyde at, blandt andet, linje C og derved også Jyllingevej Station, Islev, Jyllingevej, Peter Bangs Vej og Langgade, får minimum ti minutters drift, svarer Tony Bispeskov, der slår fast, at han ikke ønsker at politisere noget.

Annonce

Og det er Henrik Elkar Duvier, der dagligt bruger Islev Station, glad for. Henrik er afhængig af den offentlige transport fordi han er synshæmmet.

- I forhold til, at vi lever i en storby, og Metroen kører hvert andet minut, så er det ikke for meget at forlange, at S-toget kører minimum hvert 10 minut, siger Henrik, der er træt af at to ud af tre S-tog drøner forbi ham, når han står på Islev Station.

Forringet offentlig transport

Også kandidat til borgerrepræsentationen for Radikale Venstre, Emil Sloth Andersen (R), håber at infrastrukturplanen vedtages.

- Det er alvorligt, at flere vælger bilen frem for offentlig transport, da det fører til mere luftforurening, støjgener og kødannelse, og trafikbelastningen ser i fremtiden kun ud til at øges drastisk, så det er afgørende, at vi får flere over i togene, siger Emil Sloth Andersen og uddyber.

- Den store skandale er, at man faktisk har forringet den offentlig transport med de nye køreplaner for flere borgere. Sådan bør det ikke være i København anno 2021. Derfor skal vi igen have få togafgange hvert 10. minut ved for eksempel Islev, Jyllingevej Station. Og det handler om at nedbringe luftforurening og støj, uanset om vi bor i byen eller på landet.

Emil Sloth Andersen (R) håber at vendesporet bliver en realitet, og at staten vil betale noget af regningen. Foto. Presse

Ifølge beslutningsgrundlaget fra Banedanmark vil vendesporet koste 156,8 mil, og Emil Sloth Andersen mener, at det kun er rimeligt, hvis staten betaler størstedelen.

- Der er godt og vel intet til København i regeringsudspillet til Københavns infrastruktur, og vendepladsen ved Carlsberg Station kommer hele infrastrukturen i København til gavn.


Den store skandale er, at man faktisk har forringet offentlig transport med de nye køreplaner for flere borgere. Sådan bør det ikke være i København anno 2021.

Emil Sloth Andersen


Kan Københavns Kommune ikke betale for det selv?

- Det er lidt teknisk, men vi er underlagt et anlægsloft, hvilket betyder, at hvis vi bruger penge til et vendespor, så kan vi ikke bygge for eksempel flere institutioner. Jeg mener ikke, at det skal være et enten eller. Og derfor synes jeg kun det er rimeligt, at staten, som et minimum, donerer et beløb til vendesporet, svarer han og pointerer, at der skal skabes en balance mellem land og by.

- Det er lige meget om man er borger i København eller på landet, hvor jeg selv kommer fra. Det vigtigt, at vi nedbringer luftforureningen og det vil en nedsættelse af togtiderne være med til. Vi skal tænke i mennesker, i stedet for at skelne mellem by og land, svarer Emil Slot og siger afsluttende.

- Den store skandale er, at man faktisk har forringet offentlig transport med de nye køreplaner for flere borgere. Sådan bør det ikke være i København anno 2021. Lad os helt konkret igen få togafgange hvert 10. minut ved Islev og Jyllingevej St.

Du kan se DSB’s nye køreplaner her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce