Denne artikel er sponsoreret af dataloen.dk
Der er meget, man skal have styr på, når man er leder – men intet er lige så vigtigt som dine medarbejderes trivsel. Uden dem, ingen virksomhed. Det ved de fleste ledere heldigvis godt, men alligevel kan prioriteringen være en anden i en travl hverdag med mange gøremål. Derfor kan det være sundt at minde sig selv om det en gang imellem. Hvis du er leder for en eller flere medarbejdere, kan du med fordel give din egen ledelse et lille eftersyn. Gør du alt, hvad du kan, for at sikre dig og dine medarbejderes trivsel? Vi har samlet en håndfuld relevante fokuspunkter.
Den rette løn til rette tid
Det siger sig selv, men det er alligevel så vigtigt, at det ikke kan understreges nok. Lønnen skal bare fungere. Dine medarbejdere skal have udbetalt den rigtige løn – til tiden. Her er ingen undskyldninger gode nok. Hvis du har problemer med at leve op til det, haster det med at få ændret på det. Måske skal du have et nyt lønsystem, som bedre kan understøtte processen omkring lønudbetaling. Måske skal du have flere HK-kræfter i din virksomhed, som kan løfte opgaven for dig. Uanset hvad, så bør det være din absolutte topprioritet.
Ser du den enkelte medarbejders behov?
Medarbejdere er forskellige. Derfor er det også umuligt at skære deres behov over én kam. Nogle har brug for masser af støtte og anerkendelse, mens andre kræver frihed og selvbestemmelse. Og nogle kan have brug for begge dele. Din opgave som leder er at spotte disse behov og handle derefter. Det kræver tid. Tid til at lære dine medarbejdere at kende. Derudover bør du fokusere på deres individuelle behov. Hvis det kniber lidt med den evne, skal den simpelthen trænes.
Udvikling giver trivsel
Det kan være svært at sige noget generelt om, hvilke tiltag der øger dine medarbejderes trivsel. Det vil variere fra medarbejder til medarbejder, som vi også lige var inde på. Men noget, der gælder for de fleste, er behovet for udvikling. Trangen til at lære noget nyt eller mestre sit arbejde på et højere niveau er næsten et menneskeligt grundvilkår. Vi vil alle gerne blive bedre. Det er derfor din opgave som leder at sikre, at dine medarbejdere får opfyldt dette behov. I hvert fald på længere sigt. Ellers søger de højst sandsynligt et andet sted hen.
Hvis du løbende husker at overveje disse fokuspunkter, er du allerede godt på vej til gladere medarbejdere. Og glem nu ikke dig selv. Din trivsel er afgørende, både for dig selv og dine medarbejdere.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.
JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.