Annonce
Den lille Avis

Borgermøde om affaldsknusning fyldte hallen i Hampen

På debatmødet kunne borgerne komme med deres meninger og spørgsmål, men de mundtlige indlæg tæller ikke med i høringen. Det gælder om at indsende skriftlige svar. Foto: Peter Hald
Gludsted-borgere er bekymrede for tung trafik til og fra affaldsanlæg på tidligere maskinstation.
Annonce

Gludsted: Mange store lastbiler på små og smalle veje.

Det er Gludsted-borgernes største bekymring, når det handler om et affaldsknusnings-anlæg på den tidligere maskinstation Mosegården.

Bekymringer om forurening og støj fylder også en del, men frygten for tung trafik til og fra Mosegården var det store spørgsmål på et borgermøde tirsdag aften i multihallen i Hampen.

Mødet samlede omkring 130 borgere. Usædvanligt i en coronatid. Usædvanligt var det også, at cirka halvdelen af byrådet i Ikast-Brande Kommune var til stede... med borgmester Ib Lauritsen i spidsen.

Men det var også et møde, hvor der var meget på spil.

Borgmester Ib Lauritsen (V) deltog i borgermødet sammen med flere andre byrådsmedlemmer. Et tegn på, at valgkampen så småt er begyndt. Foto: Peter Hald

Baggrunden for mødet var, at virksomheden Midt & Vestjylland Ressourcepark har søgt kommunen om tilladelse til at installere et udendørs affaldsknusningsanlæg på Mosegården. Det anlæg kræver, at der skal bygges nogle høje jordvolde omkring den gamle maskinstation.

Midt & Vestjylland Ressourcepark har i et års tid været i gang med at sortere affald indendørs i maskinstationens store haller. Det er helt lovligt, da virksomheden allerede sidste år fik miljøtilladelse til drift indendørs, understregede Henrik Engedahl (V), formand for kommunens teknik- og miljøudvalg.

Det var dog helt tydeligt, at mange Gludsted-borgere gerne ville have haft en offentlig debat om den tilladelse allerede for et år siden.

Annonce

Hvor mange lastbiler?

Spørgsmålet nu handler om tilladelse til det udendørs knusningsanlæg og jordvoldene. Det er nemlig essensen af kommuneplantillæg nr. 44 og lokalplan nr. 397, der er i offentlig høring frem til den 16. december.

Sådan er formaliteterne i sagen. Virksomheden har allerede fået lov til at være på Mosegården, understregede kommunale politikere og embedsmænd flere gange. Nu handler det om knusningsanlægget og voldene.

Men knusningsanlægget, der skal knuse beton og byggeaffald, vil medføre mere lastbil-trafik til og fra Mosegården.

Hvor meget trafik stod ikke helt klart. Virksomhedens rådgiver Jesper Arffmann, der driver rådgivningsfirmaet JA-Miljø og Plan, sagde, at det sandsynligvis ville dreje sig om 20 til 25 lastbiler i dagtimerne.

Dog havde kommunen åbenbart også nikket ja til et "estimat" fra ansøgeren på omkring 80 lastbiler.

- Vi tror som udgangspunkt på det estimat fra ansøgeren, lød det fra kommunens miljøekspert Birgitte Hansen.

Uanset tallene var det meget tydeligt, at Gludsted-borgerne ikke ville acceptere en forøgelse af den tunge lastbilkørsel på de små veje. Det vil være farligt, blev det sagt adskillige gange.

- Det her har I ikke undersøgt ordentligt. Vi tør jo ikke sende vores børn afsted på cykel til skolen, når der kommer flere lastbiler, lød et af de vrede indlæg.

Henrik Kraglund fra Fælleslisten (t.v.) og tidligere borgmester Uffe Henneberg i livlig diskussion. De påpegede begge risikoen ved øget lastbiltrafik. Foto: Peter Hald

I det hele taget er vejnettet ikke bygget til mere tung trafik, lød det.

- Smedebækvej var jo oprindeligt beregnet til hestevogne. Når man møder modkørende, må den ene ud i rabatten, påpegede tidligere borgmester Uffe Henneberg.

Annonce

Frygt for konkurs

Byrådsmedlem Henrik Kraglund fra Fælleslisten lagde vægt på, at han var "intens modstander" af affaldsanlægget, og han pegede på, at den smalle Smedebækvej ud til Mosegården kun er 370 centimeter bred, og at en typisk lastbil er 270 centimeter bred. Det levner ikke meget plads til modkørende eller cyklister, erklærede han.

Et andet emne, der blev vendt flere gange, var spørgsmålet om oprydning. Hvad sker der, hvis virksomheden går konkurs, og der ligger en stor mængde affald tilbage?

Flere i salen, blandt andre Henrik Kraglund, sagde, at de havde fundet dokumentation på, at ejeren af affaldsfirmaet Rene Bergman havde en stribe af konkurser bag sig.

- Og hvem skal ryddede op efter en ny konkurs?, lød det retorisk fra Kraglund, der tilføjede, at det nok blev for skatteydernes penge.

Den problemstilling fik Jens Dybdahl fra Gludsted til at rejse spørgsmålet om, hvorfor kommunen ikke har krævet et depositum fra virksomheden som en slags sikkerhed.

Men det krav kan kommunen faktisk ikke rejse, når der er tale om et affaldsbehandlings-virksomhed. Det havde været anderledes, hvis der havde været tale om en losseplads eller et deponi, lød det fra udvalgsformand Henrik Engedahl.

Annonce

Tidlig valgkamp

- Hvorfor fik virksomheden overhovedet en tilladelse?, kom det fra Henrik Kraglund fra Fælleslisten.

Det fik borgmester Ib Lauritsen (V) til at bemærke, at han var irriteret over, at Henrik Kraglund åbenbart allerede havde startet valgkampen.


Hvorfor fik virksomheden overhovedet en tilladelse?

Henrik Kraglund, Fælleslisten


- Der er en udfordring med trafikken, men virksomheden har lov til at være der. Vi skal ikke lade følelserne løbe af med os, sagde Ib Lauritsen videre.

Flere gange understregede også Henrik Engedahl, at virksomheden har lov til at være, hvor den er.

Men de mange spørgsmål om trafikken gjorde åbenbart indtryk, for han kom med et løfte:

- Den er feset ind... vi skal kigge på trafikken. Vi skal have kortlagt trafikmængden hurtigst muligt. Vi har fået lektier med hjem, sagde Engedahl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce