Annonce
Den lille Avis

Industri-folk slår til lyd for ny midtjysk motorvej

Jyllands-korridoren er her illustreret som et gulligt bånd op gennem Jylland. Linieføringen for en Hærvejsmotorvej er ikke lagt fast, så "korridoren" kan også ses som det mulige område for den nye motorvej... malet med en meget bred pensel. Illustration: Hærvejskomiteen
Motorvejs-appel fra blandt andre Bestseller, Danfoss, Danish Crown, Jysk, Arla og Grundfos
Annonce

Midtjylland: En række store virksomheder og organisationer er gået sammen om en fælles appel om en ny midtjysk motorvej.

Appellen får opbakning fra både Dansk Metal og Dansk Industri i en ny info-brochure fra Hærvejskomitéen - en sammenslutning af politikere, interessenter i det private erhvervsliv, organisationer og vidensinstitutioner, der arbejder for en Hærvejsmotorvej.

Den nye fælles motorvejs-appel kommer fra blandt andre Arla, Bestseller, Danfoss, Danish Crown, Grundfos og Jysk sammen med de to store organisationer Dansk Metal og Dansk Industri.

Sammen med en række andre store virksomheder i "det midtjyske industribånd" beder de nu om en politisk afklaring, fremgår det af en pressemeddelelse fra Hærvejskomitéen.

Virksomhederne mener, at der er brug for en langsigtet løsning for den såkaldte Jyllands-korridor - det vil sige den nord-sydgående trafik op og ned gennem Jylland og til grænsen.

Linieføringen for en Hærvejsmotorvej er ikke lagt fast, så "korridoren" kan også ses som det mulige område for den nye motorvej... malet med en meget bred pensel.

Set fra virksomhedernes side handler det om, at logistikken og adgangen til arbejdskraft ikke må "sande til" i dårlig infrastruktur og trængsel på motorvej E45. Det gælder f.eks. for Grundfos, der fortsat gerne vil udvikle sig fra sin base med hovedsædet i Bjerringbro.

- Det kræver, at vi fortsat kan tiltrække højtuddannet arbejdskraft og levere vores varer. Her spiller bedre infrastruktur en meget væsentlig rolle – både for rekruttering og for fysisk transport af varer via en ny midtjysk motorvej, udtaler administrerende direktør for Grundfos, Poul Due Jensen, i brochuren.

Annonce

Mindre kø-kørsel

Set fra arbejdstagernes side er der også brug for bedre infrastruktur i det midtjyske.

- Bygger man Hærvejsmotorvejen, kan man være med til at lette trængslen på E45 og på den måde spare danskerne for tusindvis af ventetimer hver dag. Hvert sekund, mine medlemmer spilder på at holde i kø, kunne de bruge på alt muligt andet, f.eks. at være på arbejde, efteruddannelse eller sammen med deres familie, siger formand for Dansk Metal, Claus Jensen i pressemeddelelsen.


Bygger man Hærvejsmotorvejen, kan man være med til at lette trængslen på E45.

Claus Jensen, formand for Dansk Metal


I november 2020 kom Vejdirektoratet med en indstilling om projektet og linjeføringen for den sydlige del efter to års analysearbejde og to høringsrunder. VVM-undersøgelsen fokuserede på en ny motorvej på strækningen fra Give til Haderslev.

Vejdirektoratet indstillede på baggrund af den gennemførte VVM-undersøgelse og den efterfølgende offentlige høring, at der arbejdes videre med en linjeføring øst om Billund og vest om Vandel med tilslutning til E45, Sønderjyske Motorvej, ved enten Christiansfeld eller ved Haderslev. Der blev dog ikke sat datoer på, og den endelige politiske beslutning er ikke truffet endnu.

- Det saglige beslutningsgrundlag er meget solidt, samfundsøkonomien er rigtig god, og nu forventer virksomhederne at se politisk handlekraft, lyder det fra Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen og medlem af regionsrådet for Region Syddanmark.

Vejdirektoratet har for Transportministeriet analyseret effekterne for erhvervslivet, og her er det anslået, at kommuner som Billund, Haderslev, Ikast-Brande og Rebild får adgang til 10 til 16 procent større udbud af arbejdskraft afhængig af linjeføring.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce