Annonce
Elbobladet

Biltest: Toyota fyrer op under Yaris-kogeren

Toyota Yaris kan andet end at se godt ud. Den er kåret som Årets Bil i Europa 2021. Foto: Jens Eilertsen
Toyota Yaris 1.5 VVT.i T3 med Smart-udstyr til 208.990 kroner leverer 125 hk, og det sætter virkelig skub i skønheden.

Biltest: Der er sus i skørterne, når speederen sættes i bund, og den fine undervogn gør balancen mellem komfort og sport optimal. Jeg er vild med gearskiftet, men synes godt, at styretøjet kunne være lidt mere direkte for at fuldende den sportslige oplevelse. Alt i alt er det sådan, at man føler sig godt underholdt i Toyota Yaris 1.5 VVT.i T3 Smart - det er jo heller ikke hver dag, man kommer ud at køre i en mini med 125 hk.

Til trods for, at der er et sjældent niveau af underholdning for denne klasse, kan forhandleren godt pakke slutsedlen væk, for jeg vil da ikke købe ind hos Toyota uden at vælge en bil med den nye hybridteknologi. Det svarer til at gå på Skagens Fiskerestaurant uden at spise fisk. Efter rigtig mange år er teknikken nu der, hvor den skal være - man man skal stadig køre hybridkørsel for at få det optimale ud af teknikken.


Annonce

Til trods for, at der er et sjældent niveau af underholdning for denne klasse, kan forhandleren godt pakke slutsedlen væk, for jeg vil da ikke købe ind hos Toyota uden at vælge en bil med den nye hybridteknologi. Det svarer til at gå på Skagens Fiskerestaurant uden at spise fisk.

Jens Eilertsen


Spring indgangsmodel over

Billigste Yaris med 72 hk og T1 udstyr koster 140.000 kroner, men den skal man holde sig langt væk fra. I min optik virker det helt forkert at lægge så lille en motor i så smart karrosseri, men situationen er også den, at  testbilen med 125 hk og det høje T3-udstyr, og den kan man erhverve for yderligere 33.000 kroner. Den forskel er beskeden, når vi tager i betragtning, at der følger 53 hk og en god portion udstyr med.

Der er smukke designdetaljer, som træder meget bedre frem, hvis bilen er valgt med perlemorslak. Foto: Jens Eilertsen

Men det rokker ikke ved det faktum, at hybrid vil være det bedste køb for de fleste. Topmodellen med 125 hk koster 183.990 kroner, og skal man have hybrid-topmodellen, skal der betales yderligere 26.000 kroner. Men her skal man regne ind, at der er automatisk transmission i hybrid og at der køres 26,3 km/l i stedet for under 20. Lidt firkantet kan det siges sådan, at de to biler kører lige langt på literen, hvis der køres ultra-økonomisk i testbilen og friskt i hybrid.

De to biler henvender sig dog til to forskellige kørere - testbilen er til dem, der vil have sjov og fartstriber, mens hybrid er til dem, der synes, at det er sjovt at se, hvor meget der kan presses ud af hver dråbe i tanken. Det er i øvrigt samme motor, der ligger i de to biler, men i hybrid nøjes man med 116 hk - noget jeg ikke helt forstår, for elmotoren alene yder 80 hk. Så der burde jo have været mulighed for at sætte ekstra skub i hybrid - men Toyota har valgt at gå en anden vej.

Den ser lidt barsk ud - og er det også. Foto: Jens Eilertsen

Det taler til testbilens fordel, at den kan køre meget langt på literen. På min bedste tur kører jeg 20,4 km/l og gennemsnittet lægger sig på 17,9. Det skal med, at jeg er par dage kører meget friskt for at opleve alt det man kan, når man kører mini med 125 hk.

Toyota Yaris er en smuk bil og jeg frostår slet ikke, hvorfor importøren ikke har sendt den med perlemorslak. Den har jeg set hos forhandleren, og den farve fremhæver de fede designdetaljer.

Annonce

Fin plads

Inden døre er bilen også nydelig, og der er god plads ved bagsædet. Der er for få farver på de fleste sider i skærmen og jeg er ikke vild med, at tripcomputeren nulstiller flere opgivelser efter turen. Den slags vil vi øko-nørder gerne gøre selv.

Testbilen må trækkeop til 850 kilo - 400 kilo mere end hybrid. Bagagerummet hører med sine 286 liter ikke til blandt de største. Polo har 351 liter.

Det blev til fem stjerner ved crashtesten, og Yaris er forsynet med en helt ny og effektiv nødbremse og en ekstra airbag, der forhindrer fører og forsædepassager i at slå hovederne sammen ved en påkørsel fra siden. Der er også adaptiv fartpilot i hele serien. Det blev der selvfølgelig kigget på, da Yaris noget overraskende blev kåret som Car of the Year 2021 foran favoritten VW ID.3. Denne kåring er nok den vigtigste af dem alle.

Toyota Yaris 1.5 VVT-i T3 Smart

HK: 125 Nm: 153 4800-5000 omdr.

0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 180 km/t

Forbrug: 20 km/l CO2: 118 g/km

Godt: Oplevelse, look, sikkerhed. Skidt: Lille bagagerum.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 5

Design: 5

Forbrug: 4

Præstationer: 4

Førerplads: 3

Garanti: 3

Oplevelse: 4

I alt 34

ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris 34.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Færdig med at 'kigge på vinduer': Bent har fået ny livsglæde efter at gøre op med gangproblemer

Elbobladet

John kan fejre 40 år som mælkemand

Elbobladet

Happy jazz i Tøjhuset

Elbobladet

Vendersgade-butikker er frustrerede over sivegade-debat: - Hvorfor er der slet ingen, der spørger os?

Annonce