Annonce
Elbobladet

BMW og Toyota de store vindere i AutoIndex 2020

BMW er igen nummer et på listen. Foto: BMW
BMW vinder igen den store undersøgelse, men Toyota ligger nummer et, når vi snakker forhandler og værksted.
Annonce

Vinder: Danskerne elsker deres BMW mere end andre bilmærker, men når det drejer sig om oplevelse i salgsafdelingen eller på værkstedet, er der ingen, som kan slå Toyota. Det afslører LoyaltyGroup og FDM's AutoIndex 2020.

23.000 danske bilejere har deltaget i undersøgelsen, og de har svaret på 120 spørgsmål om deres bil (biler indregistreret fra 2013 til 2019), værksted og forhandlerens salgsafdeling. Der er afgivet point fra et til syv, og det er så omregnet til 1000 indexpoint. Når tallene regnes ud, vægtes bilens kvalitet med 40 procent, mens der er 20 procent til værksted, salgsafdelilng og loyalitet.

Det kommer der så et samlet indextal ud af, og det viser, at BMW igen-igen er den mest populære bil herhjemme og samlet vinder af AutoIndex 2020. Det er niende år i træk, at BMW vinder undersøgelsen. FDM og LoyaltyGroup har i 18 år spurgte danskerne om deres biloplevelser.

Kan ikke trues

BMW opnår 920 indexpoint - det er det samme som ved AutoIndex 2019. Men BMW kan glæde sig over, at der er færre fejl på bilerne. Her scorer BMW otte procent bedre end i 2019.

I det samlede resultat går nummer to Mercedes frem med 0,5 procent til 908, men det er altså ikke nok til at true den evige etter. På tredje-, fjerde og femtepladsen kommer Volvo 906, Toyota 903 og Audi 888. Nummer seks er ny på listen - Tesla scorer også 888 point. Det er bemærkelsesværdigt, at Toyota er i stand til at blande sig med de "dyre drenge" i toppen af listen.

Fremgang

Listens gennemsnit er 868 point, og det er ifølge FDM en fremgang på 0,7 procent i sammenligning med AutoIndex 2019. Der er kun to mærker, som går tilbage - det er Volvo med 0,3 procent til 906 point og Fiat med 0,1 procent til 815. De tre mærker med størst fremgang er Mitsubishi med 1,9 procent til 839, Renault med 1,5 procent til 844 og VW og Mazda med 1,2 procent til 884 og 870 point.

Dacia og Tesla har været i Danmark i flere år, men det er først nu, at der er så mange besvarelser fra bilejere, at de får en plads på listen - som nummer 19 og 6.

Fantastiske Toyota

Toyota opnår en flot fjerdeplads, og mærket har de seneste 18 år ligget nummer et, når vi snakker værksted og oplevelse hos forhandleren. Bilerne fra Toyota har de seneste år ligger som nummer fire og fem, men i 2012 og 2011 var de faktisk nummer to og et.

På forhandlersiden er der generelt en lille tilbagegang, men Toyota går frem med to indexpoint til 929. Der er hele 22 indexpoint ned til nummer to på listen.

Også på værkstedsscore går Toyota frem med hele tre indexpoint til 959. Det er enestående, at man med så mange besvarelser faktisk kan "snuse" til de maksimale 1000 point. Gennemsnit for alle værksteder er 909 indexpoint, og Toyota har hele 25 point ned til nummer to.

Toyota har ligget nummer et på salg og værksted i de 18 år, AutoIndex har eksisteret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Går du med maske?

Annonce