Annonce
Elbobladet

Der er noget sympatisk ved Megane Plug-in

Renault Megane E-Tech Plug-in bør nyde godt af, at der er flere konkurrenter, som ikke har plug-in i C-segmentet. Foto: Jens Eilertsen
Renault Megane E-Tech Plug-in R.S. Line til 285.990 kroner er et godt valg for dem, der ikke er klar til el. Andre venter på den helt nye Megane E-Tech Electric, der står foran danmarkspremiere.

Biltest: Der er så meget sympatisk ved ugens testbil med det fine Renault-design og de behagelige køreegenskaber. Og så har den endnu et par fordele i sammenligning med konkurrenterne - den er prissat fornuftigt og C-segmentet er ikke ligefrem overbefolket med plug-in.

Efter den remse skulle man jo forvente en købsanbefaling - men den kommer kun delvist. Renault Megane E-Tech Plug-in er det rigtige køb for dem, der ikke er klar til ren el, men er du det, så bør du vente lidt endnu med at skifte bil. Der er nemlig en Megane E-Tech Electric på vej, og det er ikke en elektrisk version af ugens testbil. Electric er en helt ny bil, med et nyt design - og det er en bil, jeg bare elsker, selv om jeg ikke har kørt i den endnu.

Renault Megane E-Tech Plug-in er det rigtige køb for dem, der ikke er klar til ren el, men er du det, så bør du vente lidt endnu med at skifte bil. Der er nemlig en Megane E-Tech Electric på vej, og det er ikke en elektrisk version af ugens testbil. Electric er en helt ny bil, med et nyt design - og det er en bil, jeg bare elsker, selv om jeg ikke har kørt i den endnu.

Motorjournalisten

Megane Plug-in koster fra 253.000 kroner og op til de 286.000 kroner, der betales for den R.S. Line, jeg kører i. Vælger man i stedet Megane E-Tech Electric, betales der fra 266.000 kroner for 40 kWh og fra 309.990 kroner for 60 kWh med en rækkevidde på 450 kilometer. Og så ikke et ord mere om den elektriske Megane.

Annonce

Den rigtige motor

Hvis man vil have en Megane hatch i dag, så findes den kun med en motor. Og det gør slet ikke noget, for 160 hk plug-in er den helt rigtige maskine til bilen. Du vælger mellem to køreprogrammer, og er flyvende i Sport, mens du i My Sense slapper mere af.

Vælger du Megane stationcar, er det stadig muligt at købe benzin og diesel - men lad være.  Det koster 307.000 kroner at komme ud at køre i benzin 160 hk med automatisk transmission og 299.000 kroner at vælge plug-in med 160 hk. Diesel er 16.000 kroner dyrere end plug-in.

Det kan man da kalde en klar besked. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

Et lille minus

Der er dog lige det minus ved plug-in, at motoren ved hybriddrift godt kan virke lidt hysterisk og give lyd fra sig - "æren" for det skal tildeles den automatiske transmission. Men alt det forsvinder, når der køres på ren el - så er jeg i den syvende bilhimmel.

Testbilen er opgivet til 50 kilometer på el alene, men jeg kan kun lade den op til 30 kilometer.

Det gode ved testbilen er, at det er let at køre strøm på batteriet - det kræver bare, at man sætter den store og ikke helt moderne gearvælger i b-position og så slipper speederen ved enhver lejlighed. Bilen har en opgivelse på 83,3 km/l - det vil de færreste kunne køre.

Hvis du skal derop, skal du lade op hele tiden - og det er en udfordring. Der er rift om pladserne, og når du endelig finder et sted, risikerer du i bedste fald sure blikke fra elbil-indehavere, der venter.  Det skal lige bemærkes, at plug-in - selv om batterierne er små - ikke bare er sådan noget, man lader op på en halv time. I testbilen tager det mindst tre timer at få fyldt batteriet fra nul.

Der er plads til godt 300 liter i bagagerummet. Foto: Jens Eilertsen
Annonce

Indbydende

Testbilens kabine er som altid hos Renault indbydende, og der er brugt gode materialer over det meste. Pladsen bag er slet ikke på det ventede niveau, og bagagerummet på 308 liter er heller ikke imponerende. Der må spændes 750 kilo efter bilen.

Instrumentbordet og skærmen er til topkarakter, men jeg ville nu gerne have haft tripcomputeren i skærmen og samlet på en side. I testbilen skal man blade mellem siderne i det lille display foran føreren - og hvorfor har Renault dog fjernet tidtagningen.

Det er en fornøjelse at køre i Megane, der hælder over imod det komfortable. Og så skal jeg da lige godt love for, at bilen kan dreje.  Vendediameteren er på bare 11,3 meter.

En meget fin og trykfølsom skærm. Foto: Jens Eilertsen
Gearvælgeren er stor og pladskrævende. Foto: Jens Eilertsen

Renault Megane E-Tech Plug-in R.S. Line

HK: 160 Nm: 148 ved 5000 omdr og 255

0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 175 km/t

Forbrug: 83,3 km/l CO2: 28 g/km

Godt: Pris kabine. Skidt: Gammeldags gearvælger garanti benplads bag.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 4

Plads/fleksibilitet: 2

Sikkerhed: 4

Design: 4

Rækkevidde: 3

Præstationer: 3

Førerplads: 4

Garanti: 2

Oplevelse: 4

I alt 3

ÅRETS BEDSTE: Renault Megane plug-in 31

Annonce
Elbobladet

- Noget af det, jeg sætter allermest pris på, er de butikker og caféer, som stikker ud fra det almindelige, mener jurymedlem, som gerne ser mere af dette i Fredericia

Annonce
Elbobladet

Særlig grund til travlhed i borgerservice: Derfor skal du bestille tid inden turen til rådhuset

Annonce
Elbobladet

Årets spejderleder 2021

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Uenige om daglig drift: Golfklub må finde ny forpagter til restaurant før tid

Elbobladet

Præstens klumme: Har du fået huskekage for nylig?

Elbobladet

Se video: Sådan reagerede nogle af butiksindehaverne, da de blev overrasket med nominering til Byens Bedste Fredericia

Elbobladet

Efter mere end 60 år er Jørgen Olesen fraflyttet sin gård: Nu får ridecenter nye ejere

Elbobladet

Dilettant i Erritsø udsættes

Elbobladet

Biblioteket efterlyser fantastiske forsider

Elbobladet

Fredericialandkortet: Ibi Støving er vild med Fredericia

Elbobladet

Ny lokalkoordinator skal styrke indsats for psykisk sårbare

Elbobladet

Så er spændingen udløst: Her er de nominerede til Byens Bedste Fredericia 2021

Elbobladet

Corona-presset brugsuddeler søgte medarbejdere på Facebook og fik overvældende respons: - Jeg er virkelig taknemlig

Elbobladet

Glade smil: Klinik i Fredericia kåret som allerbedst til at have elever

Elbobladet

Cykel Kai bliver opkøbt af ny cykelbutik, hvor han bliver ansat: - Nu har jeg arbejdet 80 timer om ugen i 41 år, så det er vist på tide, at jeg trapper lidt ned

Annonce