Annonce
Elbobladet

Diætist kommer med råd mod overvægt i coronatiden

Det er vigtigt, at man sørger for at lave en plan, man kan holde, så man ikke falder i og ender med at overspise, lyder det fra diætist Anna Albrektsen. Pr-foto
Annonce

Fredericia: Skiftet fra kontoret til arbejdspladsen i hjemmet har ifølge lokal diætist skabt travlhed i Diætisthuset i Fredericia. Men det er almindeligt at, man ændrer sin adfærd i krisesituationer, nævner Anna Albrektsen, der er klinisk diætist i Diætisthuset, i en pressemeddelelse.

– For mange betyder det, at de spiser mere og bevæger sig mindre, hvilket betyder, at man tager på i karantænetiden, lyder det fra diætisten i pressemeddelelsen.

Hun giver her fem tricks til, hvordan man får bugt med hjemmets fristelser.

1. Udsæt dine behov: Når du får lyst til at spise noget usundt, så sæt alarmen på din telefon til at ringe om 20 minutter, og beslut dig for, at du først må spise noget, når telefonen ringer. Så giver du din hjerne chancen for at nå at tænke rationelt og mærke efter, om du virkelig har brug for at spise lige nu, eller om det blot er, fordi du er rastløs.

2. Gør fristende madvarer ubekvemme: De fleste lader det visuelle styre deres spisevaner. Alene synet af mad kan give os lyst til at spise, så anbring fristelser i husets fjerneste hjørne, i kælderen eller i tøjskabet, så du når at komme til at tænke på, om du fortsat kan passe dit tøj. Du kan også lægge slikket i postkassen, så du skal ud for at hente det.

3. Få nok søvn: Måske kender du følelsen af at trænge til noget sødt, når du for eksempel sidder foran fjernsynet om aftenen eller lige skal lave det sidste arbejde, som du er bagud med. I langt de fleste tilfælde skyldes trangen, at du er træt. Hvis du er i søvnunderskud, påvirker det din appetitregulering, og du bliver mere sulten i løbet at dagen.

4. Tænk 20 procent mindre: Undersøgelser viser, at folk kan spise 20 procent mindre, uden at de bemærker det fysisk. Så øs 20 procent mindre op på din tallerken, end du plejer. Omvendt kan du snyde øjet ved samtidig at lægge de 20 procent til i grøntsager, så det fortsat ser tilstrækkeligt ud på tallerkenen.

5. Faste spisetider: Sørg for at spise på faste tidspunkter, så hele dagen ikke bliver ét stort måltid. Det kan eksempelvis være morgenmad klokken 8, frokost klokken 12, snack klokken 15, aftensmad klokken 19 og snack klokken 21. Det hjælper maven til at vænne sig til, at der skal gå flere timer imellem hvert måltid - ligesom på en normal arbejdsdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce