Annonce
Elbobladet

Fredericiakalenderen vender tilbage: Julekalender fik hård modtagelse i 2019 men også mange rosende ord

Kunder, der ikke fik indløst deres gave i den omstridte Fredericiakalender, blev lørdag mellem jul og nytår i fjor kompenseret med en kop varm kakao på Axeltorv og 50 kroner i gavekort til Fredericia Shoppings butikker. De kunne også få en snak med manden bag kalenderen, Sune Vestergaard (i midten) . Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Kalenderen bliver sat til salg i efteråret og vil igen donere 10 kroner per solgt kalender til Mødrehjælpen.
Annonce

Fredericia: I december i fjor var Fredericia for første gang en del af det landsdækkende koncept Bykalenderen, hvor borgere køber en kalender med 24 låger, der kan åbnes i julemåneden. Fredericiakalenderen kommer igen til salg i byen fra efteråret.

Bag alle lågerne gemmer sig en gave, som kan hentes/indløses i en lokal butik eller restauration. Fredericiakalenderen var dengang anledning til en del debat på Facebook, da nogle af de medvirkende butikker udtrykte frustration over, hvad de mente var manglende information fra arrangørernes side.


Alle folk, der kom hen til os og havde købt kalenderen, var tilfredse. Så vi konkluderede lidt, at det var dem, der kun havde læst om det eller hørt om det på Facebook, der var utilfredse.

Sune Vestergaard, idémager


Derfor mødte initiativtagerne til Fredericiakalenderen op på Axeltorv 28. december med kompensation til dem, som havde købt kalenderen, men ikke fået indløst deres låger og fået deres gaver i butikkerne. Her fik de en god snak med mange købere af kalenderen og besluttede på den baggrund at sætte kalenderen til salg i Fredericia igen i 2020.

- Alle folk, der kom hen til os og havde købt kalenderen, var tilfredse. Så vi konkluderede lidt, at det var dem, der kun havde læst om det eller hørt om det på Facebook, der var utilfredse, fortæller Sune Vestergaard, som var idémageren til den første bykalender i Aarhus.

Siden er idéen blevet udbredt til i år 24 byer i Danmark. Formålet er at generere fysisk trafik ind i butikkerne - blandt andet ved at køberne af kalenderne får besøgt både velkendte og for dem ukendte butikker.

Annonce

13 gengangere

Bykalenderens plan var at udkomme i 29 danske byer i år mod 19 byer sidste år. Dog er det kun blevet til 24. Årsagen tilskrives, at det har været vanskeligt at udbrede kendskabet i nye byer under coronanedlukningen.

Fredericiakalenderen, som er en form for julekalender, bliver også lavet i år. Det er anden gang, kalenderen bliver sat til salg. Som sidste år byder den på en række gaver fra byens butikker og restaurationer. Illustration: Byplakaten.dk

Sune Vestergaards kollega Kenneth Kristensen har de seneste måneder været i kontakt med virksomheder i Fredericia for at indgå aftaler med dem om at være med til dette års kalender, og det har været en positiv oplevelse.

- Vi har 13 gengangere med fra sidste år. En har endda valgt at give to gaver, så virksomheden er med i kalenderen to gange. De resterende er nye. Vi har en dobbeltlåge 24. december med to gaver, og det er det eneste, vi mangler at få på plads, fortæller Kenneth Kristensen.

Annonce

Illustration lavet af lokal

På grund af nogle butikkers reaktion på de mange besøgende sidste år har Bykalenderen fremhævet det forventede besøgstal i sine kontrakter med butikkerne.

- Det har ikke været en udfordring at få butikkerne med, men et par steder har vi dog fået at vide, de havde hørt om os og ikke ville være med. En besluttede dog at være med alligevel, da vi fortalte om konceptet, fortæller Kenneth Kristensen og fortsætter:

- Vi har jo lagt os ned og sagt, der skete en kommunikationsbrist, og vi kan blive bedre til det.

Der bliver trykt 2000 eksemplarer af Fredericiakalenderen, som kan forudbestilles fra midten af september. Kalenderne bliver sat til salg fra omkring efterårsferien. Sidste år blev der solgt 1400 styk.

Kalenderen får en pris af 200 kroner stykket, hvoraf en ti'er går til Mødrehjælpen.

Dette års illustration er lavet af byplakaten.dks ene indehaver Preben Steen Nielsen. Den grafiske virksomhed holder til i Skærup og har produceret illustrationer til bykalenderne i Vejle og Kolding foruden Fredericia.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Ugens hund: Debbie elsker eventyr

Annonce