Annonce
Elbobladet

God plads i smart indpakning

Renault Captur er kørt lige ind i design superligaen. Foto: jens Eilertsen
Vi tester Renault Captur TCe 155 EDC Intense til 258.900 kroner. Den nye version med plug-in virker som et meget bedre køb.
Annonce

Skønhed: Det er underligt at tænke på, at jeg for ikke ret mange år siden kørte rundt i en Renault Grand Scenic og tænkte, at det da er besynderligt, at Renault laver en rummelig og fornuftig bil og så giver den et lalleglad look. Det tænkte Renault åbenbart også, for for godt 10 år siden kom den hollandske designer Laurents van den Acker i spil - han forlod Mazda til fordel for Renault - og Renault gik på få år fra ak og vé til Acker.


Testbilen er nemlig kun til dem, der har brug for trække op til halvandet ton. Alle andre bør vælge den nye Captur Plug-in. Den har 160 hk - fem flere end testbilen - og den kan køre 66 kilometer på el alene. Det er enestående i klassen.

Motorjournalisten


Se bare på ugens testbil. Den kører lige ind i den populære klasse for de små SUV, hvor den skal dyste med en anden skønhed Peugeot 2008. Det er op til øjet, som ser, om Captur er lige så skøn som 2008, men testbilen er i design-superligaen. Selvfølgelig pynter det, at den har fået 18 tommer fælge til 7500 kroner og sommerpakke med soltag til 15.900 kroner.

Annonce

Vælg plug-in

Renault Captur i den testede version har altid givet masser af bil pr. krone, men nu er prisen sat ned med 12.000 kroner, så det der vel forventeligt, at der kommer en købsanbefaling herfra. Men det gør der ikke. Testbilen er nemlig kun til dem, der har brug for trække op til halvandet ton. Alle andre bør vælge den nye Captur Plug-in, der må trække det halve. Plug-in har 160 hk - fem flere end testbilen - og den kan køre 66 kilometer på el alene. Det er enestående i klassen. Opgivelsen er 66,6 km/l og du slipper med en halvårlig afgift på 330 kroner.

Der er både god plads og stort bagagerum i Captur. Foto: Jens Eilertsen

Der er prislighed mellem de to biler, så det er selvfølgelig plug-in, man bør vælge - alt andet er plug i låget. Først og fremmest på grund af fornuften og miljøgraden, men sandelig også fordi det er sjovere at køre på el og fordi plug-in må have den harmoni, der mangler i testbilens optræden.

Det er nemlig sådan, at versionen med 155 hk er lige så uharmonisk som den er underholdende. Der er masser af power, og du er næsten på GTI-niveau, når sportprogrammet vælges. Men det er også sådan, at bilen ikke altid kører frem, når du fra start træder på speederne. Den venter lige lidt og sætter så i gang med et ryk. Også når der geares ned og op, foregår det af og til lidt brutalt. Jeg ville vælge seks trins manuelt gear frem for EDC-dobbeltkoblingskassen med syv trin - det er bare ikke muligt.

Bilens affjedring er til den sporty side - lige som jeg kan lide det.

Annonce

Whau

Ved første kig ind i kabinen tænker jeg bare: Whau. Der er brunt læderlook her, der og alle vegne, der er det lækreste lille gearskift, der er en stor skærm, der er et smukt design, der er gode materialer og sidst men ikke mindst så er der rigtig god plads. På pladsen slår Captur Peugeot 2008 med et par længder.

Så lækker kan en kabine se ud. Foto: Jens Eilertsen

Skærmen er virkelig lækker, men her kommer der lidt brok. Det er jo rigtigt fint, at der er en opgivelse for kørsel uden forbrug (fuel cut-off), men hvor er tidtagningen og uret til start/stop? Det er også lidt underligt, at der både i instrumentbordet og skærmen er flere søjler og andet uden at der står, hvad de angiver. For eksempel ville det jo være rart at vide, hvor langt man har kørt på literen i de tur-søjler, der er i skærmen. Det er også nogle småtterier i instrumentbordet, som er uden angivelse af nogen art - jeg finder aldrig rigtigt ud af, hvad det er.

Bagagerummet er imponerende 422/1275 liter, og det er virkelig fint for denne klasse. Peugeot 2008 har 434/1015 liter. Den må trække 1,2 tons mod testbilens 1,5.

Der er kun to år teknisk garanti på Captur, men ekstra år kan tilkøbes.

Renault Captur TCe 155 EDC Intens

HK: 155 5500 omdr. Nm: 270 1800 omdr.

0-100 km/t: 8,6 sek Topfart: 202 km/t

Forbrug: 16,1 km/l CO2: 139 g/km

Godt: Look, kabine, pris

Skidt: Garanti, koster det samme som plug-in

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 4

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 4

Design: 5

Forbrug: 4

Præstationer: 5

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 3

I alt 37

ÅRETS BEDSTE

Hyundai i10 38 Mini Cooper SE 38

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce