Annonce
Elbobladet

Klassens største bagagerum i ny Octavia

Det er de færreste, som har brug for en Superb, når Skoda Octavia kommer i en endnu større version i 2020. Foto: PR
I sommeren 2020 kommer Skodas c-segmentbil med både plug-in og mild hybrid.
Annonce

Kæmpe: Når den nye Skoda Octavia sætter hjul på dansk jord i sommeren 2020, så sætter den en rekord. Bilen hører hjemme i Golf-klassen, og den kommer med et bagagerum på hele 600 liter for hatch og 640 liter for combi. Det er klassens største og mere, end flere af bilerne i segmentet over Octavia kan tilbyde. De to bagagerum vokser med 10 og 30 liter i sammenligning med den nuværende model.

Selv om Octavia i dag er særdeles rummelig, så bliver der altså endnu bedre plads i nyhedens kabine. Hatch og combi vokser i længden med 19 og 22 millimeter, og Skoda oplyser, at der lægges fem millimeter til den i forvejen fine knæplads ved bagsædet.

I kabinen vælges der touchskærm op til 10 tommer - mindste skærm er 8,25 tommer - rat med betjening af 14 funktioner og nye ergonomiske forsæder med massagefunktion og kølig luft. Der kan også vælges sportssæder.

Det er også muligt at låse og låse bilen op med smartphonen og der kan hentes apps til infotainment med blandt andet vejret i Europa. Octavia er altid online, fordi den har indbygget eSIM, hvilket også gør det muligt at forsyne bilen med automatisk nødopkald.

Er der ikke lidt Volvo over den smarte bagende? Foto: PR
Annonce

Sikkerhed

Skoda kalder den nye Octavia for "sikkerheden selv". Den har alle de velkendte assistentsystemer selv i billigste version, men den har også nogle nye. Blandt andet Collision Avoidance Assist, der øger ratudslaget, hvis man er ved at påkøre en fodgænger eller cyklist.

Et andet system er Turn Assist, som både advarer og bremser, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Exit Warning advarer føreren, hvis døren åbnes og der er en cyklist på vej mod den. Traffic Warning fortæller, hvis der er stop i trafikken forude.

Et avanceret system kaldet Predictive Cruise Control er en videreudvikling af den adaptive fartpilot. Med hjælp fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget holder systemet øje med sving og fartgrænser og tilpasser farten.

I den mere kuriøse afdeling har vi en isskraber i tankdækslet og paraplyholder i førerens dør. I den anden dør sidder der en børste til at fjerne sne.

Annonce

Plug-in

Den mest spændende motor er plug-in med en el-motor på 102 hk og en benzinmotor på 156 hk. De leverer tilsammen 204 hk. Rækkevidden på el alene er 55 kilometer - lidt mere end de fleste plug-in på markedet. Der kan også vælges en sikkert noget billigere mild-hybrid, der opsamler bremseenergi. Den kan vælges med 110 og 150 hk.

En ny dieselmotor udleder ifølge Skoda 80 procent færre NOx partikler takket være en ny katalysatorteknologi. Bilen har i øvrigt påfyldning af AddBlue via en tankstuds. To liters dieselmotoren leverer 115, 150 og 200 hk. De traditionelle benzinmotorer yder 110, 150 og 200 hk. Sidstnævnte har DSG og 4x4.

Priserne er endnu ikke på plads, men det bliver interessant at se, hvor Octavia lægger sig i forhold til den VW Golf VIII, som også kommer i 2020. Det ventes, at Octavia kommer til Danmark nogle måneder før den nye Golf.

Annonce
Annonce
Elbobladet

Syng Sammen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Treldevejens Genbrug er åbnet

Elbobladet

Du store kineser

Elbobladet

Der blev sat priser ved Røde Kors

Annonce