Fredericia: Det er ikke kun de unge børn, som bliver klogere, når Videnskabsklubben finder sted.
Foran tavlen lærer en en håndfuld ældre elever fra folkeskolen eller gymnasiet fra sig, men suger samtidig erfaringer til sig.
- Man oplever virkelig, hvordan undervisningen er anderledes, når man er underviser fremfor at sidde på sin plads som elev, forklarer 16-årige Nicklas Damsgaard.
Til daglig går han i 1.x på HTX Lillebælt, og så overvejer han at læse til lærer, når han har færdiggjort gymnasiet.
- Så det her er en rigtig god måde at prøve faget på, siger han.
Kræver forberedelse
Det er andet år, Nicklas Damsgaard deltager som mentor i Videnskabsklubben. Sidste år, da han gik i 9. klasse, var han juniormentor, og oplevelserne på den anden side af kateteret har gjort indtryk.
- I skolen tænker jeg, at det er nemt for lærerne at snakke og lære fra sig. Nu hvor jeg selv står med det, mærker jeg, at der skal meget forberedelse til. Man kan ikke bare stille sig uforberedt op, siger Nicklas Damsgaard, der i år er seniormentor.
Han bruger således en time på at læse op på sit emne "primater" i løbet af ugen. Derudover repeterer han sit stof en halv time før undervisningen, og går det helt galt, kan han støtte sig til lærebogen undervejs i de dele af lektionerne, han står for.
Brugbar viden
Trods tidsforbruget kan Nicklas Damsgaard sagtens finde tid til lektier og afleveringer ved siden af Videnskabsklubben. Men faktisk kan den viden, han tilegner sig, når han selv lærer fra sig, også bruges til egen skolegang.
- Til en biologiprøve i 9. klasse havde jeg noget om primater med, fordi jeg vidste meget om det fra undervisningen her, siger Nicklas Damsgaard.
Nicklas Damsgaard, seniormentor i Videnskabsklubben og 1.g-elev på HTX LillebæltI skolen tænker jeg, at det er nemt for lærerne at snakke og lære fra sig. Nu hvor jeg selv står med det, mærker jeg, at der skal meget forberedelse til. Man kan ikke bare stille sig uforberedt op
Og lysten til at uddanne sig til lærer er kun blevet større.
- Tidligere har jeg tænkt over, hvor vigtige lærere er for samfundet. Men nu hvor jeg selv prøver det, kan jeg mærke, hvor vigtigt det er, at eleverne får en god undervisning, siger han.