Annonce
Elbobladet

Prisen er plug i låget

Outlander har ikke klassens smarteste design. Foto: Jens Eilertsen
Der er noget galt med Mitsubishi Outlander PHEV - prisen. Med 4WD, 2,4 liter og 224 hk, plug-in, automatik og flot udstyr koster Outlander bare fra 300.000 kroner. Vi prøver versionen med topudstyr, Instyle, til 439.395 kroner.
Annonce

Plug-in: Der er noget galt med ugens testbil. Noget helt galt.

Ikke med teknikken - den er man i sikker havn med, når der købes ind hos Mitsubishi, som giver fem år eller 100.000 kilometer på teknikken og otte år eller 160.000 kilometer på kørebatteriet. Der følger også tre års vejhjælp med i købet.

Det er heller ikke pladsen og udstyret, der er noget talt med - i begge discipliner er Outlander særdeles godt kørende.

Nej, det, der er helt ved siden af skiven i ugens testbil, er prisen.

Indtil for kort tid siden kostede indstigningsmodellen Invite 2.4 224 hk med plug-in, 4WD, to zonet klimaanlæg, nøglefri adgang, bakkamera, sædevarme, kunstlæder på sæderne, el-sæde til føreren, Apple Carplay og andet 330.000 kroner. Det er vildt billigt, men nu har Mitsubishi sat prisen ned med yderligere 30.000 kroner. Så for 300.000 kroner kommer man ud at køre i en stor firehjulstrækker med automatgear, plug-in og et flot udstyrsniveau. Til sammenligning kan det oplyses, at en Renault Kadjar med 140 hk - 84 færre end testbilen og uden automatik, 4WD og plug-in - koster 275.000 kroner.

Lige så vildt er det jo, at 2,4 224 hk plug-in koster det samme som Outlander 2.0 150 hk. Held og lykke til Mitsubishi-sælgerne med at sælge den plug-in løse version.

Der må være noget galt

Der må jo være noget rusk ragende galt med denne bil, tænker jeg, før jeg ser testbilen for første gang - men er der nu også det? Lad mig begynde med designet. Det er sådan set ok, men lige så smart som eksempelvis Peugeot, er testbilen ikke. Bilen virker i udseende ikke helt så moderne.

Det går igen inden døre. Godt nok ser sæderne med deres premiumlæder godt ud - de er standard i topmodellen Instyle - men designet er heller ikke sådan helt high-tech, og kontakternes placering virker tilfældig. Flere er gemt bag rattet og hvorfor sidder knapperne til eco- og sportprogram langt fra hinanden? Det er også uhensigtsmæssigt, at p-bremsen er gemt bag den lille gearvælger samt at start-stop knappen er skjult bag rattet.

Oplysningerne i tripcomputeren er mange, men ikke lige sådan at finde ud af. Og der mangler noget så simpelt som tidtagning.

Gearvælgeren er et lille lækkert joystick - det er let at betjene og ikke særligt pladskrævende. Ved rattet sidder flaps, som man normalt bruger til at geare op og ned. Men i Outlander PHEV bruges de til at øge og sænke motorbremsningen, så føreren kan sørge for optimal udnyttelse af bremseenergi.

Der er masser af plads i kabinen og føreren sidder rigtigt godt i det store sæde.

Godt nok ser sæderne med deres premiumlæder godt ud - de er standard i topmodellen Instyle - men designet er heller ikke sådan helt high-tech, og kontakternes placering virker tilfældig. Flere er gemt bag rattet og hvorfor sidder knapperne til eco- og sportprogram langt fra hinanden?

Motorjournalisten

Annonce

Sparsom

Sædvanligvis skal ejere af denne biltype have et velvoksent benzinbudget, men i Outlander PHEV ser det anderledes ud. Bilen vejer lige ved 1900 kilo, har en kraftig 2,4 liters motor og skal trække både automatik og 4WD - det lyder dyrt. Men her kommer plug-in til hjælp. Mitsubishi lover, at bilen kan køre 57 kilometer i byen på strøm alene og 45 kilometer ved blandet kørsel - det kan man bare ikke, hvis der skal bruges klima, sædevarme og andet. Så rutscher vi ned på cirka 25 kilometer.

Bilen kan selvfølgelig sættes til at køre på el alene, men jeg vælger selv at lade teknikken bestemme, hvad der skal køres på. Det er Outlander PHEV nemlig rigtig god til. Jeg er også meget imponeret over, hvor godt testbilen bruger hybrid-delen, når batteriet er ved at være tomt. Den er hurtig til at samle strøm fra opbremsning, og det betyder, at føreren stort set aldrig kommer i nærheden af 10 km/l - heller ikke selv om benzinmotoren har overtaget det meste af kørslen.

Minusset er, at den er langsom til at lade op. I bedste fald tager det 5,5 timer at komme helt til tops - i værste syv. Mitsubishi lover, at man kan quickcharge 80 procent på 25 minutter.

45,8 km/l

Testen omfatter 200 kilometers bykørsel og en tur til Hamborg, hvor jeg på motorvejen kan køre op til 135 km/t på el. Men det gør jeg ikke - der er ingen grund til at tømme batteriet, før jeg ankommer til storbyen. Det er nemlig i byen, der vindes mest ved at køre på strøm. Man mærker i øvrigt slet ikke, når der skiftes mellem el og benzin - testbilen er meget komfortabel.

Efter syv dage konstaterer jeg, at forbruget har været 45,8 km/l og at der er kørt 62 procent på el alene. Opgivelsen er 50 km/l.

Det her er i sandhed en bil, som bør komme i betragtning - især fordi den må trække op til 1500 kilo. Minusset er, at der i plug-in ikke er plads til syv sæder.

Mitsubishi Outlander PHEV

HK: 135/82

Nm: 211/137

0-100 km/t: 10,5 sek

Topfart: 170 km/t

Km/l: 50

CO2: 46 g/km

Godt: Pris garanti

Skidt: Kontaktplacering


BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 6

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 4

Design: 2

Forbrug: 5

Præstationer: 2

Førerplads: 3

Garanti: 5

Oplevelse: 4

I alt 36


ÅRETS BEDSTE

Jaguar I-Pace 37

Hyundai Nexo 37

Peugeot 508 37

Mitsubishi Outlander PHEV 36

Skoda Scala 36

Mazda CX-30 35

Hyundai Tuscon 35

Kia Xceed 1.0 33

Dette er klassens bedste køb. Foto: Jens Eilertsen
Mitsubishi Outlander plug-in koster det samme som versionen uden plug-in. Foto: Jens Eilertsen
Der er ikke plads til syv sæder i versionen med plug-in. Foto: Jens Eilertsen
Skriften på siden fortæller, at her kører en lysegrøn bilist. Foto: Jens Eilertsen
Der er masser af oplysninger i tripcomputeren. Foto: Jens Eilertsen
Gearskiftet er lille og fikst. Foto: Jens Eilertsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce