Annonce
Elbobladet

Sådan gør du elcyklen klar til vinter

Man kører typisk hurtigere på en elcykel, end man gør på en almindelig cykel. Det stiller højere krav til bremser og vejgreb i glat føre. (Genrefoto)
Elcyklen kører typisk hurtigere, længere og indeholder flere tekniske dele. Derfor skal den have kærlig opmærksomhed inden vinter.
Annonce

Vi køber elcykler som aldrig før, og købsprisen kan let snige sig over de 10.000 kroner.

Derfor er det vigtigt at tænke på vinterklargøring og vedligehold.

Men netop her snubler mange i pedalerne, forklarer Jakob Nielsen, der er indehaver af Fri Bikeshop i Aarhus med spidskompetence i elcykler.

- Folk tror fejlagtigt, at nu har de købt en dyr cykel, og så skal der aldrig laves noget. Men i virkeligheden er det ligesom med biler: En dyr bil er typisk også dyrere i reparation og vedligehold, siger han.

Samme besked lyder fra Forbrugerrådet Tænk, som gennem flere år har testet en bred palet af markedets mest solgte elcykler.

Tendensen er klar: Elcyklerne kræver mere vedligehold. Og det bliver tydeligt om vinteren, hvor frost, vejsalt og rust kommer i spil.

- En elcykel har flere komponenter, knapper, ledninger og elektriske forbindelser. Derfor er den tilsvarende mere udsat, siger Thorben Bayer, der er ansvarlig for test af elcykler i Forbrugerrådet Tænk.

Samtidig kører folk i snit også hurtigere og flere kilometer på deres elcykel.

- Både dæk, kæde, bremser og andre sliddele bliver brugt hårdere, når du kører længere, hurtigere og bruger bremsen mere. Det gælder især bykørsel, hvor der er mange start og stop-situationer, siger Jakob Nielsen.

Derfor er det også et oplagt sted at starte vinterklargøringen: Tjek, om bremser og dæk fremstår slidte.

- For det bliver om muligt endnu mere vigtigt at have ordentligt vejgreb og kunne bremse ordentligt i glat føre, siger Thorben Bayer.

Annonce

Dæktryk og sikkerhed

Sørg også for, at du kører med det anbefalede tryk i dækkene.

Hvis dækkene er halvflade, bliver rullemodstanden større og vejgrebet dårligere.

- Det er både dårligt for trafiksikkerheden, det slider mere på batteri, dæk og motor - og der er større risiko for punktering, forklarer Thorben Bayer.

Sørg også for at vaske cyklen.

Vinterhi kan fremme rusten, hvis ikke du passer på

  • Mange stiller elcyklen væk i vinterhalvåret, fordi det er en dyr cykel, de vil skåne for salt og hårdt brug. Men du risikerer at gøre ondt værre.
  • Hvis elcyklen når at køre et par ture i glat føre, kan den være dækket af et fint lag salt.
  • Salt fremmer rustdannelsen, og hvis cyklen herefter stilles væk, får saltet lov at gnave i fred.
  • Så vask og smør cyklen grundigt, hvis du vil stille den væk for vinteren.

Vask vejsalt og bremsestøv af, og giv kæden en god vinterolie.

For slud, sjap og vejsalt øger risikoen for rust.

- Opskriften er den samme som med almindelige cykler. Men igen kan folk blive snydt af, at cyklen har været dyr, og derfor tror de, at den kan holde til mere, siger Jakob Nielsen.

Motor, display og stikkontakter skal du til gengæld holde fingrene fra.

Kulden kan give forsinkelse i displayet, men det betyder ikke, at noget er i stykker.

- Igen skal man se elcyklen lidt som en bil: Du skal holde den ren og vaske den udvendigt. Men du skal ikke skille delene ad, for så risikerer du, at der kommer vand ind forkerte steder, siger Jakob Nielsen.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Vælg te som du vælger din vin

Elbobladet

Kongehuset - fortid eller fremtid?

Elbobladet

Fredslyset 2020

Elbobladet

Peugeot 208 ser ud til at holde hjem

Annonce