Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Branding i beton: Esbjergs hvide mænd er som Eiffeltårnet og Big Ben

Rejsende til Esbjerg hilses fra søsiden velkommen af Svend Wiig Hansens monumentalskulptur Mennesket ved Havet, der blev rejst i 1995 og i anledning af, at Esbjerg i 1994 kunne fejre 100 års jubilæum som selvstændig kommune. Foto: Gitte Lindeborg / Destination Sydvestjylland
De fleste kunne se, at skulpturen var spektakulær, men de færreste kunne forudse, hvor stor reklamemæssig betydning, Mennesket ved Havet ville få for Esbjerg. Som Eiffeltårnet og Big Ben, siger ekspert.
Annonce

Det er et af de markante jubilæer, som skulpturgruppen Mennesket ved Havet kan fejre onsdag den 28. oktober 2020.

I 25 år har millioner af mennesker nu valfartet til Sædding Strand for at betragte de fire hvide mænd, der skuer ud over havet. Men det er ikke kun i Esbjerg, at de ni meter høje mænd i beton bliver bemærket.

Både nationalt og internationalt er de blevet symbol på Esbjerg, og forhenværende borgmester Johnny Søtrup siger det måske mest præcis, når han konstaterer, at man ganske enkelt ikke kan få bedre branding for fire millioner kroner, og hvor Esbjerg Kommune faktisk kun betalte én million kroner selv.

- Set fra et brandingperspektiv har støtten til skulpturen sandsynligvis været en af de bedste beslutninger, som Esbjerg Kommune og Tage Sørensen har taget. Når Esbjergs narrativ skal fortælles, er Mennesket ved Havet let at fremhæve. Det er jo fortællingen om handlekraft, da man sagde ja i stedet for Skagen, og det er også fortællingen om udsyn, da man turde tænke langsigtet. Samtidig er Esbjergs historie en del af skulpturen, da vi er tæt på havet, som har formet byen, menneskene og virksomhederne, fortæller Jesper Holm, der er partner i det esbjergensiske brandingbureau Kirk & Holm.

Annonce

Som Eiffeltårnet og Big Ben

Annonce

Når man taler om Mennesket ved Havet, er Jesper Holm ikke bleg for at drage en sammenligning med nogle af de helt store og ikoniske monumenter rundt om i verden.

Annonce

- Paris har Eiffeltårnet, Århus har Aros, og London har Big Ben. Mennesket ved Havet har den samme egenskab som disse tre bygningsværker, da man blot ved synet heraf straks ved, hvor man geografisk befinder sig. At skulpturen er stor, markant, indbyder til leg og er placeret naturskønt, gør den til et naturligt udflugtsmål, forklarer Jesper Holm og slår fast:

Annonce

- Og så gør det jo bestemt heller ikke noget, at de fire mænd spejder ud over vores unikke Nationalpark, Vadehavet.


Set fra et branding- perspektiv har støtten til skulpturen sandsynligvis været en af de bedste beslutninger, som Esbjerg Kommune og Tage Sørensen har taget.

Jesper Holm


Paris har Eiffeltårnet, Århus har Aros, og London har Big Ben. Mennesket ved Havet har den samme egenskab som disse tre bygningsværker, da man blot ved synet heraf straks ved, hvor man geografisk befinder sig. At skulpturen er stor, markant, indbyder til leg og er placeret naturskønt, gør den til et naturligt udflugtsmål, forklarer Jesper Holm, der er partner i brandingbureauet Kirk&Holm. Foto: Tue Sørensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce