Branding i beton: Esbjergs hvide mænd er som Eiffeltårnet og Big Ben
De fleste kunne se, at skulpturen var spektakulær, men de færreste kunne forudse, hvor stor reklamemæssig betydning, Mennesket ved Havet ville få for Esbjerg. Som Eiffeltårnet og Big Ben, siger ekspert.
Copy link address
Rune Weitling rwe@ugeavisen.dk
Annonce
Rejsende til Esbjerg hilses fra søsiden velkommen af Svend Wiig Hansens monumentalskulptur Mennesket ved Havet, der blev rejst i 1995 og i anledning af, at Esbjerg i 1994 kunne fejre 100 års jubilæum som selvstændig kommune. Foto: Gitte Lindeborg / Destination Sydvestjylland
Paris har Eiffeltårnet, Århus har Aros, og London har Big Ben. Mennesket ved Havet har den samme egenskab som disse tre bygningsværker, da man blot ved synet heraf straks ved, hvor man geografisk befinder sig. At skulpturen er stor, markant, indbyder til leg og er placeret naturskønt, gør den til et naturligt udflugtsmål, forklarer Jesper Holm, der er partner i brandingbureauet Kirk&Holm. Foto: Tue Sørensen