Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Digital dagligvarehandel boomer og skaber jobs

Ved Bilka To Go bestiller du dine varer online, og samler dem op ved butikken (den ende ved den lille rundkørsel). Som billedet viser, får du det læsset direkte ind i bagagerummet. Foto: Tue Sørensen
Efter regeringens krav om mundbind på indendørs offentlige steder blev indført i slutningen af oktober, vælger flere igen at benytte sig af online bestilling af dagligvarer. Det kommer de til at blive ved med, siger eksperter.
Annonce

Digital handel: - Her i den seneste omgang har vi rekrutteret omkring 15 nye medarbejdere, og der skal endnu flere til, fortæller Henrik Mogensen, varehuschef i den lokale Bilka.

Han oplever større travlhed, særligt i Bilkas To Go drive-in, hvor man kan hente sine forudbestilte varer leveret direkte i bagagerummet. Samtidig skriver Nemlig.com i en pressemeddelelse, at de allerede har ansat 600 nye medarbejdere og forventer at ansætte yderligere 400, inden året er omme.

Det bliver de nødt til, hvis de skal kunne følge med de mange online bestillinger af dagligvarer, som leveres direkte til køberens hjemmeadresse:

- Alene fredag aften lige efter pressemødet, (den 23. oktober, red.) var der over 400 procent flere besøgende på nemlig.com’s hjemmeside og app sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, skriver nemlig.com i pressemeddelelsen.

Annonce

Stort, større men ikke størst

Mulighederne for at handle dagligvarer, uden at skulle gå i store cirkler uden om folk ved kolonialafdelingen eller stå i kø for at komme til mælken, mens du skuler ud over maskekanten, er blevet mange.

Nemlig.com, Vigo via Rema 1000, Bilka click og hent, Bilka To Go, Coop.com Mad og føtex.dk er blot nogle af de services, du her i Esbjerg kan købe, for at få dine varer leveret direkte ved hoveddøren eller samle dit færdigpakkede indkøb op i/ved butikken. Ifølge Retail Institute Scandinavia er dette kun begyndelsen.

- Der vil i fremtiden komme endnu større udbud og muligheder, også hvor digital of fysisk handel smelter sammen, som ved Bilka To Go eller Click og Hent,” fortæller Dorte Wimmer, retail- og forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia, og uddyber:

- Det gør, at mængden af online dagligvarehandel vil stige, men det kommer ikke til at overstige mængden af online-handel i andre varekategorier som tøj og lignende af to årsager. Et; vi har helt vildt mange dagligvareforretninger, tæt på hvor vi bor, hvor vi arbejder, så det er nemt og belejligt at handle i de fysiske butikker og to; vi er et af de lande i verden der handler hyppigst - i gennemsnit 3-4 gange i ugen. Det gør vi, fordi vi er dårlige til at planlægge vores madindkøb, og hvis det skal kunne betale sig at handle dagligvarer digitalt, både i omkostninger og leveringstid, bliver man nødt til at planlægge det.


Omkring 15 procent af alt det tøj vi køber, køber vi på nettet.

Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia


Der var kø ved Bilka To Go i fredags. Varehuschef Henrik mogensen fortæller, at de kommer til at ansætte endnu flere, for at kune følge med i deres To Go drive-in.  Foto: Tue Sørensen
Annonce

Online handel holder ved

Hvis Retail Institute of Scandinavia’s prognoser holder stik, er digital dagligvarehandel kommet for at blive.

- Nogen af vores nye undersøgelser viser, at syv procent af de adspurgte har prøvet det (online dagligvareindkøb, red.), og hele fire procent, altså over halvdelen af dem der har prøvet det, siger de vil fortsætte med det, fortæller Dorte Wimmer.

Professor og forskningsleder i Forbrug, Kultur og Handel ved Syddansk Universitet, Domen Bajde, bakker prognosen op og forklarer:

- Vores forbrugsvaner og detailstrukturer kan være så indgroede at de virker urokkelige. Før kunne man måske slet ikke forestille sig at handle på andre måder end i supermarkedet, men nu bliver mange af os nødt til det. Så situationen med corona har givet udviklingen et skub fremad. Og når man først har prøvet det, forbinder man det ikke længere med noget risikabelt og farligt. Tvært imod bliver det måske det mest risikofrie og mest belejlige,” fortæller professoren.

Læs mere / side 44

Faglitteratur

Retail Institute Scandinavias årlige udgivelse, der i år hedder "Kampen om Kurven" udkommer den 12. november. En bog, der netop handler om, hvordan corona har påvirket den måde, vi handler dagligvarer på, hvilke trends der har præget vores forbrugsmønstre dette år samt en 2030 prognose for vores dagligvarehandel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Den uperfekte bagside

Annonce