Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Havneproblemer: Beboere klager over larmende skib

Jane Wasniovski har stort set skibet Deep Energy liggende i sin baghave i Vesterhavsgade, og hun kan høre den brummende larm fra skibet døgnet rundt. Foto Tue Sørensen

Et skib i Trafikhavnen larmer så meget, at en række beboere har klaget over støjen. Men havnedirektøren kan ikke hjælpe dem.

Annonce

Når rørlæggerskibet Deep Energy forlader Esbjerg havn den 20. december har det ligget til kajs i Trafikhavnen i tre måneder. Desværre - mener beboere i blandt andet Vesterhavsgade, der både har været generet af støj og forurening fra det store skib.

Ellen Olsen og Jane Wasniovski, der begge bor i Vesterhavsgade, er to af klagerne:

- Når vi går ude i haven, kan vi høre skibet hele tiden. Der har også været nogle gange om aftenen, hvor jeg har kunnet høre det, hvor den der brummen trænger ind i soveværelset. Det er en enerverende brummen, skibet har, og det er 24 timer i døgnet, forklarer Ellen Olsen, der sammen med Jane Wasniovski blandt andet har skrevet følgende i et brev til Ugeavisen Esbjerg:

”ArbejdsmiljøEkspertens målinger viser, at der i perioder er støj over det acceptable. At havnen er en virksomhed, der skal tjene penge, er forståelig. I den nuværende situation er det dog miljøet og naboerne, der betaler prisen.”

Men selvom ArbejdsmiljøEksperten ganske rigtigt har målt støj over de grænseværdier, der normalt gælder for virksomheder, så mener havnedirektør Dennis Jul Pedersen ikke, at det får nogen betydning i den konkrete sag.

- Skibe er under anden lovgivning end for eksempel en virksomhed. Et skib er under international lov, og når man designer skibe, tænker man ikke nødvendigvis på, hvor meget de støjer udadtil. Vi ved derfor ikke, hvor meget et skib støjer, når det ankommer til havnen. Derfor har vi af og til de her uheldige situationer, siger han og forklarer, at der er tre andre grunde til, at havnen ikke kan hjælpe beboerne i den konkrete sag.

- Så kan man sige, vi bare skal flytte skibet, men der er hverken besætning om bord til at flytte det pågældende skib eller vanddybde andre ledige steder i havnen, der er stor nok. Og vi må ikke smide skibet ud af havnen, fordi vi har modtagepligt, siger havnedirektøren.

Et løfte for fremtiden
Det undrer dog Ellen Olsen, der både har været i kontakt med havnen og haft besøg af kaptajnen på Deep Energy.

- At de ikke har vanddybden andre steder, kan jeg godt stille spørgsmålstegn ved. I starten var det vores ønske, hvis de kunne flytte den til Containerkaj. Men den skulle bruges i syv uger, og så troede jeg, at de ville flytte skibet derefter, men det har de ikke gjort, siger hun.
Hos Esbjerg Kommune oplyser Dorthe H. Ibsen, kontorchef i Industrimiljø & Affald, at kommunen er i gang med at vurdere klagesagen, og selvom havnedirektør Dennis Jul Pedersen, altså ikke mener, at sagen falder ud til beboernes fordel, så lover han, at havnen for fremtiden vil gøre sit for at genere naboerne mindst muligt.

- Selvfølgelig kan jeg forstå deres frustration. Fremadrettet vil vi kigge på, om vi kan tage større hensyn til områdets beboere. Det er en uheldig sag. Vi får nu ArbejdsmiljøEksperten til at lave nogle generelle procedurer, men lige netop i denne sag kan vi ikke gøre noget, siger havnedirektøren.

CITAT: Vi vil gerne sætte fokus på det her med boliger tæt på havnen. Det er jo af og til oppe og vende blandt andet på Dokken, og jeg kan kun sige: Det er ikke altid lykken at have en havn i baghaven.
Ellen Olsen, beboer i Vesterhavsgade


FAKTA
Klagerne har frist til den 14. november til at komme med deres bemærkninger. Når kommunen har modtaget bemærkninger fra klagerne, vil det blive overveje, om sagen er af principiel karakter. Hvis det er tilfældet, vil sagen blive forelagt Plan & Miljøudvalget den 3. december.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce