Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Kampen om nærbanen fortsætter

Den 12. december i år skal den nye station i Jerne stå færdig. Den bliver en den af Esbjerg Nærbane, hvor der på sigt skal køre tog med 20 minuttes intervaller fra Oksbøl og videre til Varde, Esbjerg, Tjæreborg, Bramming og Ribe. Foto: Tue Sørensen
En ny station i Jerne er kun et skridt på vejen mod Esbjerg Nærbane. Nu venter en politisk kamp for 20 minutters drift og direkte tog.
Annonce

De arbejder i døgndrift folkene med arbejdshjelme og gule veste på Jerne Station. Fra klokken seks om morgenen til midnat larmer de også, når store stålplader bankes ned i jorden. Den værste larm skulle være overstået om halvanden uge, når piloteringsarbejdet er slut, og så kan indbyggerne i Esbjerg Ø igen gå tidligt i seng.

De to politikere Henning Hyllested (EL) og Anders Kronborg (S) er så klar til at trække i arbejdstøjet for at Jerne Station ikke bliver det sidste stop på rejsen for Esbjerg Nærbane.

- Det interessante er, at stationen bliver et led i Esbjerg Nærbane, som henad veje helst skulle give 20 minutters drift mellem Ribe, Bramming, Esbjerg, Varde og Oksbøl. Med den nye køreplan 2021 skal der komme halvtimes drift fra Esbjerg til Ribe, som der er fra Esbjerg til Varde i dag, siger Henning Hyllested (EL), der som medlem af Folketingets trafikudvalg både har arbejdet for at gøre nærbanen til virkelighed og stadig gør det for at få de kommende etaper gennemført.

Selvom togene allerede næste år vil køre hyppigere, bliver det ikke direkte tog på ruten fra Varde til Ribe, og det vil Henning Hyllested have ændret.

- Det kræver nye politiske beslutninger, så det er noget, vi skal i krig med, når vi skal have infrastrukturforhandlinger til efteråret. Jeg er ikke i tvivl om, at det her er et rigtig godt projekt - især når den etape kommer, hvor du ikke skal skifte tog. For man ved, at det at folk skal skifte tog eller fra bus til tog, mange gange er en hindring for de rejsende, siger Henning Hyllested.

Annonce

Et hint fra ministreren

I Folketinget har opbakning fra socialdemokraternes Anders Kronborg, der allerede i sin tid som formand for kommunens teknik- og byggeudvalg var med til at få Jerne Station-projektet på skinner.

- En lille sjov historie fra dengang, var da vi havde Bjarne Corydon som Finansminister på besøg i Esbjerg. Så gav jeg Bjarne projektet med hjem i sin ministerbil, og så sagde han: Det ser spændende ud, men få nu fat i Henning Hyllested, for hvis han vil have det, så tror jeg godt, han kan få det, husker Anders Kronborg.


På den her side af jernbanen er Tjæreborg det første stop, og stationen vil være en støtte til den her bydel, der ofte føler sig overset. Og så er det en understøttelse af Esbjerg som uddannelsesby. Det vil jo være nemmere at trække studerende til fra alle stationsbyerne hele vejen til Kolding.

Henning Hyllested (EL)


- Det er jo et hint fra regeringstoppen – han var jo trods alt finansminister – så det var et hint om at de gerne ville støtte det projekt. Mange gange siger man så til støttepartierne – bærer I ikke projektet ind, så er vi med på den, og så finder vi pengene sammen, fortæller Henning Hyllested om de aftaler, der bliver lavet på Christiansborg.

- Det ender jo altid med, hvor finder man pengene, og det er finansministeren bedre til end støttepartierne. Men man skal være god ved sine støttepartier, ellers risikerer man, at de til sidst går, smækker med døren og siger, I kan rende os, siger Henning Hyllested.

Det mener Anders Kronborg nu ikke, at der bliver brug for i denne sammenhæng, fordi regeringen har et fokus på den kollektive trafik, og fordi han kan se så mange gode grunde til, at Esbjerg Nærbane er en god ide. Han peger på de store boligområder omkring nærbanen og campusområdet, hvor SDU og UC Syd snart vil bo side om side. Han peger på værdien i, at kommunen største byer bliver bundet sammen også med turistområderne i Varde Kommune. Men han husker også tilbage på 2017, hvor hele nærbaneprojektet var tæt på at falde til jorden.

- Vi var jo bange for at vi mistede den i 17, for man regnede jo med den skulle koste 26 millioner, siger Anders Kronborg.

Projektet endte med at koste 58 millioner kroner, og staten endte med at finde pengene, da Ole Birk Olesen (LA) sad som minister.


Det er et af de projekter, jeg har peget på og sagt, det er værd at fremme. Men vi tror også det er vigtigt, at der kommer nogle klare kommunale udmeldinger, for pengene er små og jernbanenettet er slidt i Danmark.

Anders Kronborg (S)
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce