Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Kun halvdelen af danskerne kender Esbjerg

EnergiMetropol Esbjerg og alle dens herligheder er ikke ligefrem noget, der er slået igennem mange andre steder. I Esbjerg selv kniber det også, mener socialdemokraternes borgmesterkandidat. Foto: Torben Meyer / Esbjerg Byhistorisk Arkiv
Mange års arbejde på at skabe et bedre image af Esbjerg synes spildt, viser en ny analyse. Politikere er uenige om retningen fremover.

Image: Så er rundkørslen alligevel ikke Danmarks navle, de fire hvide mænd er ikke Danmarks svar på Frihedsgudinden, og EnergiMetropol Esbjerg er ikke noget, de går og taler om på Strøget i København. En ny bosætnings- og imageanalyse viser nemlig, at flere end 50 procent af danskerne ikke kender til Esbjerg. De har selvfølgelig hørt om byen, men de kender den kun af navn.

Analysen blev præsenteret sidste torsdag, og med den i hånden håber Esbjergs borgmester på at kunne bruge de nedslående resultater positivt.

- Det er selvfølgelig ikke optimalt. Udviklingen er i direkte kontrast med den positive udvikling, der er gang i på erhvervssiden, og vi har akut brug for flere tilflyttere. Derfor er det afgørende nu også, at alle rykker i fællesskab. Det er også det, som direktør Nikolaj Stagis, som rådgiver om identitet, strategi, organisations- og forretningsudvikling, ser som afgørende for, at Esbjerg kan gøre noget ved det. At vi er flere aktører, der står sammen om at flytte tingene i samme retning og med den samme fortælling, siger Jesper Frost Rasmussen til Ugeavisen Esbjerg.


Det har i for lang tid handlet om, hvordan vi bliver solgt udadtil, og det har ikke været godt nok. Det er bare en konstatering, at vi bliver nødt til at gøre noget andet, ellers udvikler tingene sig ikke.

Jakob Lykke (S), borgmesterkandidat


Annonce

Nyt år - samme resultat

Mens borgmesteren vil bruge analysen som det første skridt på vejen mod et nyt image for Esbjerg, mener den socialdemokratiske borgmesterkandidat Jakob Lykke ikke, at en ny brandingkampagne af Esbjerg er det rigtige skridt på vejen mod at skabe vækst og lokke flere mennesker til byen.

- Jeg har også været med til i min tid i byrådet at få lavet de undersøgelser, og svaret var det samme dengang. Hvis man gør det samme, som man plejer, så får man det samme resultat, siger Jakob Lykke, der i stedet opfordrer til, at man bruger analysen til at erkende, at de mange penge, der er puttet i markedsføringskampagner af byen og Esbjerg som energimetropol kunne bruges bedre.

- Energimetropolen var jo et billede udadtil, jeg ville hellere starte indadtil. Det er ligesom i et ægteskab, man skal starte med at pleje det, man har. Det skal vi være meget mere opmærksomme på det, siger Jakob Lykke, der er overbevist om, at Esbjerg kan bruge de muligheder den grønne omstilling vil skabe til andet end at skabe nye arbejdspladser i byen.

- Vi kunne skabe en endnu bedre folkeskole med friskoleforsøget og tale de ting, vi er stolte af, mere op. Vi kunne sige, at vi har 115.000 indbyggere i kommunen, som vi vil skabe nogle gode rammer for, så de kan se sig selv i byen, og så de har lyst til at blive boende. Det ville give 115.000 ambassadører, og det har man aldrig fokuseret nok på, siger Jakob Lykke til Ugeavisen Esbjerg.

Fakta: Strategisk samarbejde

Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Havn arbejde for, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand. Et brand og image, der skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen. Ambitionen og målet er at skabe en ny identitet, der har rødder i Esbjergs historie og kultur, men samtidig opleves som relevant og nyskabende af både eksisterende borgere og af omverdenen.

Det overordnede mål er både at fastholde eksisterende borgere og tiltrække nye tilflyttere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

50 år på vingerne

Ugeavisen Esbjerg

Auktion på nettet

Annonce