Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Så er kursen sat: Esbjerg skal være en kulturel oplevelsesby

Der var gang i flere afstemninger i slutningen af de fire workshops. En kulturel oplevelsesby endte med at blive resultatet. I forgrunden ses Nikolaj Stagis, der er direktør i brandbureauet Stagis A/S og rådgiver bag Esbjergs udviklingsproces. Foto: Esbjerg Kommune
Esbjerg skal brandes bedre og flere skal flytte til byen. I knap et år har man nu arbejdet målrettet med at finde retningen for den mission, og nu er kursen klar. Esbjergs fremtid skal bygges på oplevelser og kultur, og det skal samtidig være en løftestang til at fremme og formidle Esbjergs DNA som havneby og en bæredygtig by i udvikling.

Fremtid: Fire gange i sidste uge var der stuvende fuldt i Claus Sørensen Loungen ved Granly Hockey Arena. Det skyldtes dog hverken ishockey, curling eller skøjteløb, men derimod fire workshops, hvor deltagerne skulle vende, dreje og diskutere, i hvilken retning Esbjergs fremtid skal gå, så byen kan tiltrække og fastholde flere borgere.

Dermed nåede en næsten ét år lang brandingproces endnu en milepæl, men i modsætning til tidligere var der nu kun to scenarier at vælge imellem. En ’bæredygtige og levende by’ eller en ’kulturel oplevelsesby’. Og i modsætning til tidligere var det nu ikke kun ping’er og andre ”ved musikken”, der var inviteret med, men også den almindelige esbjergenser. En af dem var Freja Flodgaard Madsen.

- Jeg synes, det er mega spændende at være med, og så er det fedt at se så meget engagement om Esbjerg. Da jeg kom i dag, var jeg klart mest til en bæredygtig og levende by, men undervejs er jeg vendt mod oplevelser og kultur. Jeg synes, det er her, at de mest konkrete ting kommer frem, siger Freja Flodgaard Madsen.

Annonce

En bedre forbundet by

Og Freja fik sit ønske opfyldt. For efter flere dage med rådslagning og evaluering af de fire workshops, blev det tirsdag eftermiddag afsløret, at Esbjerg fremover skal brande sig på at være en kulturel oplevelsesby med afsæt i Esbjergs DNA som havneby og udvikling som en bæredygtig by.

Det skal øge attraktiviteten i forhold til regionen, turister og arbejdskraft indenfor de nærmeste år, og især de unge har haft en afgørende stemme i det valg, fortæller Nikolaj Stagis, der er direktør i brandbureauet Stagis A/S og rådgiver bag Esbjergs udviklingsproces.

De unge mener, at det der tjener dem bedst, er et Esbjerg, hvor der sker meget mere efter klokken 17. Foto: Esbjerg Kommune

- På tværs af erhverv, unge, midtbyen og kulturlivet er der en ambition om at forbinde Esbjerg bedre og skabe oplevelser, som binder både mennesker og steder tættere sammen, siger Stagis og fortsætter:

- Især de unge har i dialogen og i deres forslag vist, at det der tjener dem bedst, er et nyt Esbjerg, hvor der sker meget mere efter klokken 17, og hvor de har steder at være. De vil have oplevelser og begivenheder, som de kan invitere venner til at opleve og fortælle om, når de er i Aarhus og København. Og så forventer de unge, at udviklingen af en bæredygtig by i alle tilfælde er et klart commitment fra alle parter.

Annonce

Det skal være konkret

Fremtiden for Esbjerg, som der nu skal arbejdes videre med, sætter altså oplevelser og kultur i højsædet. Og selvom borgmester Jesper Frost Rasmussen var begejstret for begge scenarier, lægger han ikke skjul på, at et fokus på noget, som hurtigt kan omsættes til konkrete initiativer, begejstring og omtale, er et meget positivt udkomme af processen.

- Det er helt afgørende, at det er konkret. Vi har jo undervejs forsøgt at involvere rigtig mange parter, som også meget gerne skal optræde som ambassadører i fremtiden. Men kommunens borgere skal først og fremmest gerne kunne se og mærke, at vi er i gang med en forandring. Og der er kulturel oplevelsesby bare meget konkret, siger Jesper Frost Rasmussen og fortsætter:

- Bæredygtig og levende by er spændende, men det er også mere langsigtet og abstrakt, og der kunne der godt være en risiko for, at vi ikke får høstet frugterne hurtigt nok, og folk så mister troen på det. Nu kan vi meget hurtigt komme til at opleve tiltag og positive forskelle, hvor jeg blandt andet forestiller mig, at der er mange små kroge i vores midtby, hvor vi kan trække kulturelle oplevelser ind.

Annonce

Begejstret havnedirektør

Både Nikolaj Stagis og Jesper Frost Rasmussen slår fast, at arbejdet med oplevelser også kommer til at udnytte Esbjergs havne-DNA, mens vindmøller, power-to-x, energi-ø, datacentre og havvandsvarmepumpen også skal gøres til oplevelser, sådan at bæredygtig energi bliver mere konkret og engagerende.

Hver gruppe præsenterede deres ide for resten af workshoppen. Foto: Esbjerg Kommune

Esbjerg har desuden brug for et mere feminint touch, forklarer Jesper Frost Rasmussen, der dog er helt klar over, at der også er mange andre byer i kongeriget, som slår sig op på at være kulturbyer.

- Derfor skal vi selvfølgelig også tage afsæt i vores eget DNA. Havnen spiller naturligvis en meget væsentlig rolle, og jeg ser for mig, at vi blandt andet kan gøre dokhavnen til et fremtidigt samlingspunkt. Vi skal selvfølgelig ikke gøre det samme som Horsens og bare få en masse store navne til at komme og spille. Vi skal udnytte de særlige muligheder, vi selv har, siger borgmesteren.

Det glæder havnedirektør Dennis Jul Pedersen, der er positivt stemt i forhold til at kigge på, hvordan havnen og i særdeleshed dokhavnen kan bidrage til at skabe mere liv og flere kulturelle oplevelser i byen. I en pressemeddelelse siger han:

- Esbjerg dokhavn var tidligere centrum for livet og trafikken ved havnen, så lad os genskabe den stemning. Det er et unikt område for at kunne binde by og havn sammen, og hvis vi gør det rigtigt, kan området bidrage til de gode kulturtilbud fra blandt andet Musikhuset Esbjerg, Tobakken og museerne ved at give mulighed for oplevelser ved vandet.

Så nu er kursen er sat, Freja har fået sit ønske opfyldt, Esbjerg skal i fremtiden være en kulturel oplevelsesby med et særligt afsæt i havnen.

Det er meget glædeligt, man i høj grad har involveret de unge og lyttet til dem. De har givet klart udtryk for, at de vil have en mere oplevelsesrig, kulturel og dynamisk by, der er spændende at bo i. Med en storstilet og synlig satsning på kultur og oplevelser, kan det her tilføre noget nyt og spændende, som kan skabe liv, stemning, atmosfære og fællesskab, som gør Esbjerg til en spændende by – også for de unge.

Erling Petersson, leder Education Esbjerg

Den videre proces

Det er Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg, som er gået sammen om at finde en ny fælles retning for Esbjerg for at fortælle om byens mange kvaliteter og skabe grundlag for øget bosætning.

Næste skridt i processen er, at byrådet i Esbjerg Kommune formelt skal godkende det valgte fremtidsscenarie for Esbjerg by. Det samme skal bestyrelserne i Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Havn.

Arbejdet bliver nu endnu mere konkret, og der skal arbejdes målrettet med den valgte identitet sammen med udvalgte aktører fra processen. Målet er at definere tydelige målsætninger og en kernefortælling om byen.

Herefter skal der udarbejdes en masterplan og brandstrategi for Esbjerg. Herefter er der præsentations- og dialogmøder for virksomheder og institutioner.

Slutteligt forestår der en prioritering af indsatser, der understøtter den valgte retning for Esbjerg.

Med kunstner Lotte Lambæk i gruppen var præsentationen her ganske imponerende. Foto: Esbjerg Kommune
Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Berglund har ikke haft fodboldstøvler på i 12 år: Så scorer han på sin første berøring

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Esbjerg-legender retter skarp kritik mod EfB-ejere: - Det er imponerende, at man på så kort tid kan smadre det hele

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Jorden rundt med fodbold i tasken og SGI i hjertet

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Kommunen er snart klar med strategisk varmeplan

Ugeavisen Esbjerg

Nyt i Broen: Dobbelt op på lingeri

Ugeavisen Esbjerg

På fredag går golfere 18 huller for de hjemløse

Ugeavisen Esbjerg

Sådan er esbjergensere: Direktørens kærestebrev til Esbjerg er nået ud til 292.000

Ugeavisen Esbjerg

Installation og superhits

Ugeavisen Esbjerg

Kalder alle mødre: I Esbjergs Mødregruppe hjælper mødre andre mødre. Det bliver ikke smukkere

Ugeavisen Esbjerg

Cecilie valgte Da Vinci: Der er mange flere hænder oppe i timen

Ugeavisen Esbjerg

Elever er enige: Sport i skoletiden gør os bedre til at lære

Annonce