Respekt og ansvar - om landsbyer og kirker
Landsbyer: Skal der nedlægges landsbyer og landsby kirker ? Debatten kører i højt gear om nedlæggelse af landsbyer. Indeholder vore landsbyer ingen kvaliteter? Selvfølgelig gør de det, de indeholder mange kvaliteter, og er et godt sted for såvel børn som ældre. Hvordan stopper man så fraflytningen? Første betingelse er infrastruktur med ordentlige veje, rimelig kollektiv trafik, mulighed for børnepasning (dagpleje). Men for at landsbyen kan overleve, må beboerne tage ansvar for deres by. Landsbyen skal være indbydende, hvem vil være nabo til en skrotplads. Det drejer sig om oprydning og rengøring. Det er ikke forbudt at male vinduer og træværk mv. Desuden er livet i byen vigtigt, aktiviteter i forsamlingshuset osv. En velholdt og imødekommende landsby vil være langt mere attraktiv for evt. tilflyttere. Og nedriv så de forfaldne ubeboede huse hurtigst muligt i stedet for at true med at lukke landsbyerne.
Mest læste
-
Populær butik lukker: Ejer bliver overdynget med kærlighed
-
Her er ovnretten, der løfter en hverdagsgrøntsag
-
Føtex har fået overhaling: Fejres med gratis croissanter og præmier til kunderne
-
Jytte og Erik stod for maden, da byfesten samlede Brædstrup
-
Hvad jeg troede var et vandhul, viste sig at være et bombekrater