Annonce
112

Efter redegørelse: Region Hovedstaden erkender, at 112-opkald blev håndteret forkert

Karin Bonnesen var ude at gå med sin hund, da hun så kvinden, der var var væltet på sin cykel og lå her på Platanvej. Foto: Julie Stougaard
Region Hovedstaden vedkender sig nu, at håndteringen af et af opkaldene fra borgerne i forbindelse med ulykken på Platanvej ikke blev håndteret korrekt. Det fremgår af en redegørelse, som 1. viceborgmester Jan E. Jørgensen (V) har bedt om.

I marts bragte FrederiksbergLIV en artikel, hvor Region Hovedstadens Akutberedskab forklarede, hvorfor det skulle tage 22 minutter og tre opkald fra borgerne, der var hos den kraftigt blødende cyklist, før ambulancen kom.

I samme artikel spurgte vi ind til håndteringen af et af opkaldene, hvor en borger ringede for at rykke efter ambulancen. Borgeren oplevede at få besked om, at 'sådan skulle han ikke tale til dem', hvorefter røret blev lagt på.

Det skriftlige svar fra Region Hovedstadens Akutberedskab til FrederiksbergLIV lød, at de havde lyttet deres samtaler igennem, og at der ingen afbrydelser var i samtalen.

Annonce

Uden for rammerne

I mellemtiden har 1. viceborgmester og medlem af Folketinget Jan E. Jørgensen (V) bedt Region Hovedstaden om en redegørelse for selv samme episode, og i den bekræfter Region Hovedstaden nu, at der i forbindelse med et af opkaldene fra borgerne 'har været tale om en håndtering, der ligger uden for de rammer og servicemålsætninger, der ligger til grund for Alarmcentralens håndtering af opkald.'


Det virker ikke troværdigt, at den udmelding først kommer nu. Det havde været klædeligt, hvis de havde vedkendt sig fejlen med det samme.

Karin Bonnesen, borger på Frederiksberg


De tilføjer i redegørelsen, at Hovedstadens Beredskab 'i forlængelse af håndteringen af det pågældende opkald har sikret en hurtig opfølgning på den konkrete betjening med henblik på at forebygge gentagelser. En sådan opfølgning omfatter sædvanligvis både en udviklingsorienteret dialog med medarbejderen, en deling af eventuelle læringspunkter med øvrigt personale ved Alarmcentralen og en løbende opfølgning.'

Annonce

- Det virker utroværdigt

Karin Bonnesen var en af de borgere, der varetog kommunikationen med Region Hovedstadens Akutberedskab den aften, ulykken skete. Hun er glad for, at Jan E. Jørgensen er gået ind i sagen, og at det har betydet, at Region Hovedstaden nu vedkender sig, at opkaldet ikke blev håndteret korrekt.

- Det er rart at få en anerkendelse af, at det var sådan, forløbet var. Men det er trist, at vi skal igennem så mange instanser, før vi kan få ud af dem, at der blev begået nogle fejl, og at deres måde at møde os på ikke var lige efter bogen, siger Karin Bonnesen, som har modtaget et brev fra Jan E. Jørgensen, hvor han beretter, hvad Region Hovedstaden har oplyst i redegørelsen.

'Jeg håber og tror, at regionen i fremtiden vil være ekstra opmærksom på, at vi som borgere forventer, at servicemålene for ambulanceydelser, såvel som andre ydelser af sikkerheds- og sundhedsmæssig karakter, bliver overholdt', skriver Jan E. Jørgensen.

Karin Bonnesen er dog stadig forundret over, at udmeldingen fra Hovedstadens Beredskab ikke er kommet noget før.

- Det virker ikke troværdigt, at den udmelding først kommer nu. Det havde været klædeligt, hvis de havde vedkendt sig fejlen med det samme, slutter hun.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Butiksnyt

Meyers har åbnet pop op-isbar

Sundhed

Flyttedag: PCR-testcenter skifter adresse

Debat

En politisk stridsmand: Carl Plougs buste

Annonce