Annonce
Debat

Kære Balder. Svaret er: Færre biler

Parkering på Frederiksberg er alt for billig i forhold til omkostningerne, mener Karen Sørensen i dette indlæg. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Læserbrev: Kære Balder Mørk Andersen. Du efterlyser modellen for at begrænse trængslen af bilerne på Frederiksberg.

Frederiksberg Kommunes bæredygtighedsråd med borgmesteren for bordenden anbefaler at begrænse trafikken i takt med mere metro og at stramme parkeringsreglerne.

Bæredygtighedsrådet anbefaler således adfærdsændringer hos kommunens borgerne. Adfærdsændringer kræver både ”pisk” og ”gulerod”. Kommuneplan 2021 nævner kun ”gulerødderne” i form af elbiler, bedre kollektiv trafik og delebiler.

Annonce

Der er to former for trængsel. Kampen om parkeringspladserne og kampen om at kunne køre, dvs. det er mængden af biler der skaber trængsel. Hverken elbiler eller kollektiv trafik reducerer antallet af biler, delebiler gør måske, hvis koncepterne forbedres.


her på Frederiksberg har de konservative lige så rutinemæssigt afvist forslaget, med mindre bilerne bliver billigere

Karen Sørensen


Mængden af biler stiger og stiger, både egne biler og leasede biler. På et tidspunkt er det fysisk umuligt at lave flere parkeringspladser.

Københavns kommune har analyseret at ca. 25 % af de biler, der er parkeret kun kører lejlighedsvist. Selv har jeg lavet nogle helt uvidenskabelige tællinger i nabolaget og tallet passer fint. Disse 25 % er potentielle delebilskunder.

Parkering på Frederiksberg er alt for billig i forhold til omkostningerne. En beboerlicens koster max 290 kr. om året, mens en gadeparkeringsplads koster kommunen ca. 1500 kr. om året og en underjordisk parkeringsplads svimlende 20.000 pr. år. Kommunen subsidierer således hver eneste bil på Frederiksberg, der parkerer på offentligt areal, i betydeligt omfang. Dertil kommer den del af byrummet, som gadeparkering beslaglægger, 15-20 kvadratmeter pr. parkeret bil. Det er også en slags subsidiering eller overdragelse af fællesarealet til privat brug.

Regeringens klimakommission har foreslået en trængselsafgift ved bilkørsel til/fra København og Frederiksberg. Regeringen var hurtigt ude med en afvisning og her på Frederiksberg har de konservative lige så rutinemæssigt afvist forslaget, med mindre bilerne bliver billigere. Billigere biler fører til flere biler, mere trængsel og mere kommunal subsidiering af bilerne.

Svaret på spørgsmålet er enkelt: Færre biler.

Annonce

Mest læste

Annonce
Alarm112

Anklage: Beruset hjemmehjælper svigtede iltpatient

Annonce
Annonce
Indland

Forfatter Anders Bodelsen er død

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Annonce