Annonce
Ugeavisen Haderslev

Esbjergevangeliet

Kunstværket Esbjerg-evangeliet kan i disse uger opleves i Domkirken. Privatfoto
Annonce

I uge 42 og 43 er det muligt at se nyere kunst i Domkirken. Det er Esbjerg-evangeliet, malet af Erik Hagens. Det egentlige kunstværk befinder sig i på en væg på UC Syd i Esbjerg, men motiverne er printet på et vægtæppe, så vi andre steder i landet også kan få glæde af værket.

Erik Hagens fik i 2003 til opgave af Statens Kunstfond at udsmykke væggen med et danmarksbillede. For at have en mental mur at spille op af valgte Hagens at inddrage bibelen. Resultatet er blevet et kæmpemæssigt myldrebillede, der viser scener fra nutiden kombineret med bibelfortællinger eller løsrevne bibelcitater.

Hagens går ikke op i kristendommen som tro, men han er optaget af etik og godt og ondt. Og her lader han sig inspirere og provokere af bibelen. Jesus er for ham en samfundskritiker.

Både på UC Syd og på tæppet i Domkirken er det umuligt at overskue hele værket på én gang. Uanset hvor man stiller sig, er der noget som gemmer sig. Men sådan er det vel også med historien og vores eget liv.

Værket læses fra højre mod venstre. Det begynder med Paradisets have, midt i billedet bliver Jesus født, og det ender med et påskemåltid omkring familiens bord. I Paradiset eller barndommens land, er scenen vildtvoksende frodig med natur, bier og blomster. Modsætningen følger straks efter, hvor vi møder Kain på traktoren efter mordet på sin bror Abel.



Størstedelen af motiverne foregår i et kaotisk bymiljø.

Kirsten Münster



Nu skal han i gang med at opdyrke den kaotiske natur til en frodig dansk hvedemark. Jakobsstigen, der ellers var en fast forbindelse mellem himmel og jord, er gået i stykker. Babelstårnets bygning med dets trang til at have styr på alting er malet som Det Periodiske System – men der er sproglig forvirring i systemet. Jomfru Maria er enlig mor, der får besøg af englen via en bevinget radio i sin etværelses lejlighed. Så bliver Jesus født og lagt i en løbesko.

Efter Jesu fødsel forsvinder enhver form for kronologi i ét langt myldrebillede, der kommenterer det liv, vi lever i Danmark og den øvrige verden her i det tredje årtusinde efter Kristi fødsel.

Størstedelen af motiverne foregår i et kaotisk bymiljø. Her er røde murstenshuse i klippede haver, middelklassemiljøer med masser af farisæere. Hagens pirker til vores selvgodhed og rigdommen i vores del af verden. Dansen om guldkalven er vist som flyenes ruter rundt om jordkloden i globaliseringens hellige navn. Det forjættede land er flygtninge, der forsøger at komme ind i et hus.

Ørkenen er parcelhusgaden med dyre biler i garagen. Præster bliver selvfølgelig udstillet som selvoptagne. Og en del nutidige personer er malet på billedet.

Gå selv op jagt i billedet, tænk med og lad jer provokere. Det er en god ide at medbringe en bibel eller at slå op i sin telefon på bibelselskabet.dk eller bibelweb.dk, for at kunne forstå de mange bibelhenvisninger.

Kirsten Münster. Privatfoto
Annonce
Annonce
Ugeavisen Haderslev

Døde poeters klub

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtsyd

Bevtoft Hallen udsætter jubilæumsfest

Annonce