Holstebro: Det kan mærkes på bundlinjen, når detailforretningen må holde lukket på grund af Covid 19-restriktioner. Det har fået flere butikker til at tænke kreativt - også hos Helm, der er begyndt at sælge tasker og accessories live på Facebook.
Live shopping fungerer ved, at butikken i en live-streaming viser varer frem, som kunderne kan købe ved at skrive en ja tak-kommentar til streamingen.
Helm bruger en lokalt udviklet robot, ”Ja Tak Robotten”, til at holde styr på og svare på kundernes bestillinger.
Det er brødrene Nikolai og Rasmus Aas Pedersen, der har udviklet robotten som hjælp til de selvstændige erhvervsdrivende i coronatiden.
Hjælp til de kreative
- Vi har udviklet robotten på baggrund af et behov, der er opstået under coronatiden, og vi så en interesse i at hjælpe de virksomheder, som tænker kreativt i disse tider, forklarer Rasmus Aas Pedersen i en pressemeddelelse.
Brødrene er fra Holstebro, - de er nemlig sønner af Jette Aas, der driver Café Aas. Robotten har været stillet til rådighed siden april 2020.
- Det koster ikke noget for os som forretning at bruge robotten, der er udviklet til os erhvervsdrivende som et værktøj, når vi sælger online, fortæller Nina Helm, der er marketingschef hos Helm.
Ydelsen vil dog formentlig overgå til en abonnement-løsning, når coronaen slipper sit tag.
Ja Tak Robotten bliver aktiveret, når kunden skriver ja tak til den auktion, de ønsker og får automatisk et "like" på deres kommentar samt en besked i Messenger med betalingslink, og derefter har kunden shoppet live.
På platformen kan Helm holde styr på bestillinger og på, om kunden har betalt. Er varen udsolgt på den auktion, de byder på, får kunderne besked med det samme.
- Den letter vores arbejde utroligt meget. Før sad vi og gjorde det manuelt, forklarer Nina Helm.
Kunder støtter lokalt
Helm har mærket en overvældende interesse for live shopping - ofte ser mange hundrede kunder med hjemme fra sofaen, hvor de kommunikerer via kommentarsporet. 300 til 600 kommentarer er meget normalt, lyder det fra Helm, der har forretning i Holstebro - og i alt har 11 butikker i ti byer.
- Vi savner vores kunder, og når vi er på Facebook Live, kan vi mærke, at de også savner os. Det virker som om, kunderne godt kan lide at shoppe på denne måde, hvor de får vist forskellige produkter frem, uden at de behøver at bevæge sig ud i vinterkulden. Varerne kan også købes i vores netbutik, men det virker mere inspirerende, når de bliver serveret live, fortæller Nina Helm.
Nina Helm, marketingschefVi er dybt taknemmelige for de søde kunder, vi har, og vi kan mærke, at interessen for at støtte lokalt er høj. Det varmer utroligt meget i disse tider.
Købelysten blandt kunderne er intakt: Næsten alle de varer - blandt andet tasker, rygsække og rejsetasker, som Helm har haft med på live shopping, er blevet solgt.
Helm.nu kører live shopping på Facebook hver torsdag omkring kl. 19.00, og og ifølge Helm elsker kunderne at følge med.
- Vi har kunder, som har fulgt med alle gange, og som har shoppet til hvert liveshow. Vi er dybt taknemmelige for de søde kunder, vi har, og vi kan mærke at interessen for at støtte lokalt er høj. Det varmer utroligt meget i disse tider, siger marketingschefen.
Helm driver som nævnt også en webshop.
- Og der har vi styrtende travlt, tilføjer Nina Helm.