Annonce
Holstebro Onsdag

Sky designer har gjort bymotiver til en god forretning

Af natur er Søren Bjerg Boiesen introvert og omtrent så langt fra en klassisk forretningsmand, som man kan komme. Alligevel har han været i stand til at skabe en rigtig god forretning. Pressebillede
Søren Bjerg Boiesen beviser, at man ikke behøver at have hverken sælger-gen eller store armbevægelser, for at kunne etablere en succesfuld forretning. Når bare produktet er i orden, skal salget nok følge med.
Annonce

Møldrup/Holstebro: Han var lige så nervøs, som da han skulle til matematikeksamen i gymnasiet. Han havde nøje planlagt ruten og vidste, hvor han skulle parkere, og hvordan han skulle komme til butikken. Med sig under armen havde han det produkt, han havde lagt sit hjerteblod i. Nu måtte det briste eller bære.

Søren Bjerg Boiesen er nørd i ordets allermest positive forstand:

Detaljeorienteret, kvalitetsbevidst, nysgerrig og i stand til at lukke sig helt inde i designprocessen.

Men han er også bevidst om alle de ting, der langtfra falder ham naturligt:

Salg, markedsføring, branding og store armbevægelser.

Så det var i den grad en overvindelse, da han skulle begynde at sælge sit produkt.

I første omgang foregik det simpelthen ved, at han tog sit bymotiv under armen og mødte uanmeldt op.

- Jeg var slet ikke i stand til at ringe på forhånd. Jeg vidste, at man ville være nødt til at se mit produkt, siger Søren Bjerg Boiesen i en pressemeddelelse.

Annonce

Hjem til forældrene

Han har etableret virksomheden BB Designmind, der sælger eksklusive bymotiver. Her er byers ikoniske vartegn skåret ud i stål, der er placeret i en egetræsramme.

For idéen om de eksklusive bymotiver var simpelthen for god til, at han bare kunne lade den ligge.

Derfor solgte han sin lejlighed i Aalborg og flyttede hjem til sine forældre ved Møldrup, så han kunne udleve drømmen om egen virksomhed. Indtil videre har han designet bymotiver for 11 byer - blandt andet Holstebro, Struer, Lemvig, Thyborøn og Skive.

Bymotivet for Holstebro Indeholder syv motiver: Holstebro Kirke, Kvinde på Kærre, Kaos Tempel ved TV MidtVest, Holstebro Museum, Musikteatret og Det Gamle Rådhus. Foto: BB Designmind

Hans virksomhed har buldret derudad siden den dag i 2019, hvor han første gang præsenterede sit produkt i en forretning i Aalborg, og der er en lang række nye byer på vej.

Annonce

Byernes vartegn

Men hvordan kombinerer man et i bund og grund introvert sind med det at skulle drive en forretning?

For Søren Bjerg Boiesen har det i høj grad handlet om at skabe et produkt, der er så godt, at det i højere grad taler for sig selv, end at han skal tale for det. Det betyder fokus på kvalitet.

- Det skal være sådan, at folk med det samme, de ser og får det i hænderne, kan mærke, at der er tale om høj kvalitet, siger han.


Det er vigtigt, at folk med det samme kan genkende deres by, når de ser det endelige design.

Søren Bjerg Boiesen, designer


Når han skal fremstille et nyt bymotiv, er fremgangsmåden altid den samme. Bevæbnet med kamera, notesblok og god tid, besøger han den pågældende by for at danne sig et indtryk af, hvad der lige præcis gør den by unik.

Alle byer har flere vartegn, som er genkendelige for folk med tilknytning til byen. Samtidig kan der være særlig natur eller andet, som enhver med lokalkendskab med det samme kan genkende.

- Det er vigtigt, at folk med det samme kan genkende deres by, når de ser det endelige design, forklarer Søren Bjerg Boiesen.

Annonce

Mange lokalpatrioter

Køberne er både virksomheder og private. Ofte bor køberne i den pågældende by, men den unge designer har også solgt masser af bymotiver til folk, der er flyttet fra byen men stadig har et forhold til stedet.

- Det siger noget om, hvor lokalpatriotiske folk rent faktisk er i Danmark, mener Søren Bjerg Boiesen.

Mere om bymotiverne

Søren Bjerg Boiesen har designet bymotiver for 11 byer:  Holstebro, Struer, Lemvig, Thyborøn, Viborg, Skive, Aalborg, Aarhus, Randers, Odense og Skagen.

Bymotiverne koster 1500 kroner.

Hvor mange bymotiver han på nuværende tidspunkt har solgt, er en forretningshemmelighed.

Men forretningen går på en sådan måde, at den unge designer er ved at finde ud af, om både virksomhed og privatadresse snart skal flyttes væk fra forældrenes landejendom.

Se mere på nettet: bymotiver.dk eller bb-designmind.dk

Det har været vigtigt for ham at tage udviklingen af virksomheden et skridt ad gangen.

- Det vigtigste var, at kvaliteten og produktet var på plads. Så har jeg kunnet tage alt det efterfølgende et trin ad gangen i takt med, at virksomheden er vokset, siger Søren Bjerg Boiesen.

Det betyder blandt andet, at der er kommet forhandlere til, at processen konstant bliver optimeret, og at han har outsourcet opgaver såsom markedsføring og branding.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

"Lukket" butik har fundet alternativ måde at holde udsalg på: - Det har gjort os til optimister med henblik på fremtiden

Annonce