Annonce
Holstebro Onsdag

Slankeprodukter og influencere

Denne uges klumme er skrevet af Stinna Briks Daather. Foto: Johan Gadegaard.

I form af mit job som personlig træner, er jeg relativt aktiv på de sociale medier. Jeg bruger hovedsagligt Instagram som mit talerør. Her oplever jeg ofte at blive kontaktet af forskellige firmaer, der rigtigt gerne vil have mig til at lave reklame for deres produkter.

Som udgangspunkt takker jeg nej til det hele med enkelte undtagelser. Men grundlæggende har det givet mig en indsigt i, hvordan influencere bliver levende reklamesøjler. Og det er der ikke nødvendigvis noget galt med … eller er der?

En dag bliver jeg kontaktet af et firma, der sælger slankeprodukter, som gerne vil have mig til at reklamere for dets produkter. Og her tænker jeg, at det går hen og bliver lidt problematisk. Jeg har ikke brug for at tabe mig. Hvis jeg begynder at reklamere for deres produkter, kan man som følger der af få den idé, at det er grundet dette ”vidundermiddel”, at jeg er slank og ikke omvendt - at firmaet netop har valgt mig, fordi jeg er slank.

Annonce

Det, mener jeg, er falsk markedsføring - specielt fordi jeg ALDRIG har været i nærheden af produktet før, og produktet derfor ikke har noget som helst at gøre med mit udseende. Behøver jeg at nævne, at jeg selvfølgelig takkede nej.

Produktet henvender sig som udgangspunkt til vægttab, og det vil være et forkert signal at sende, at jeg har brug for at tabe mig. Jeg ville måske også sende et signal om, at jeg burde være tyndere - at jeg burde tabe mig yderligere, og det skaber et usundt og forskruet forhold til kropsidealer og slankekure.

Nupo havnede i en stor shitstorm, da virksomheden valgte at bruge helt unge og tynde influencere som reklamesøjle, hvis følgere hovedsagligt var unge teenagepiger. Krop og selvbillede er bare utroligt sårbart, specielt i teenage-årene, og derfor er det ekstremt vigtigt, at man som slankefirma og influencer tænker over, hvilket signal man sender. Alt for mange unge piger kæmper med spiseforstyrrelser og forskruede kropsidealer.

Influencere har en kæmpestor magt - de bliver lidt til ens seje veninde, som giver én et godt tip. Hvis man følger én med en smuk hud, kan man tro, at det er den helt specielle creme, hun bruger. Hvis man følger én med smukt hår, kan man tro, at det er resultatet af en bestemt shampoo, og følger man én med en smuk krop, kan man tro, at det er netop denne juicekur eller slankeprodukt, der er årsagen. Dog er virkeligheden ofte en anden. Måske bruger den pågældende influencer slet ikke produktet i virkeligheden, men får en masse penge for at lade andre tro det.

Inderst inde ved vi måske godt, at det ikke er den ene creme, der giver en smuk hud eller det slankeprodukt, der giver en drømmekroppen. Det er nemlig meget mere kompleks end som så, dog tjener slankeindustrien tonsvis af penge på netop at bilde dig ind, at deres produkt er helt unikt og magisk.

Quickfixes gør ofte mere skade end gavn. Vejen til en sund livsstil er nemlig ikke brolagt med quickfixes, for det er ikke holdbart i længden. Når man ikke kan holde "kuren" længere, står man tilbage med en følelse af fiasko - endnu engang fejler jeg i forsøget på at få drømmekroppen. Så kan det også være lige meget. Det kalder man "what-the-hell"-effekten.

Og man giver fuldstændig slip. Selvhadet vokser. Måske spiser man netop på den følelse af selvhad, og "kuren"” har fået den modsatte effekt. Slankeprodukter er ikke magiske og sjældent løsningen.

Man har nok altid gjort det - altså givet forbrugeren et idealiseret billede af, hvad produktet kan gøre. Dog er det kommet tættere på i form af influencere på de sociale medier, som efterhånden er tilgængelig for alle. Det kan være svært at gennemskue, hvad der er ægte, og hvad der er fake.

Influencerne skal være deres ansvar bevidst. De har en kæmpestor magt til at påvirke deres følgere uden på nogen måde at have en viden inden for området.

Jeg mener, at man som slankefirma har en etisk forpligtelse til at udvælge sine reklamesøjler med omhu, så man ikke rammer børn og unge teenage-piger. Influencerne skal være deres ansvar bevidst. De har en kæmpestor magt til at påvirke deres følgere uden på nogen måde at have en viden inden for området.

Man er ikke ekspert indenfor vægttab, blot fordi man er slank og har mange følgere. Dog er det i sidste ende forbrugeren - teenagepigen, - der skal have redskaberne til at gennemskue og lære at forholde sig kritisk til de sociale medier. Måske skulle man have et nyt fag på skoleskemaet?

Denne klumme er udtryk for skribentens egen mening - og afspejler ikke nødvendigvis avisens holdning.

Annonce
Annonce
Holstebro Onsdag

- Det er fantastisk at være med til at udfordre det traditionelle klasselokale

Annonce
Annonce
Holstebro Onsdag

Skønhedsklinik flytter til 'den franske gade'

Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Alternativ rockmusik på det ellers så stille bibliotek

Holstebro Onsdag

Kom gerne med en ufærdig idé - det her er ikke Løvens Hule

Holstebro Onsdag

Tidligere kromutters hjerte banker for forældreløse børn

Holstebro Onsdag

Egon på 93 år er skrevet op til friplejehjem: Han vil hjem til Holstebro

Holstebro Onsdag

Frivillig i aktivitetscenter: Jeg kan li' at gøre folk glade

Holstebro Onsdag

Slankeprodukter og influencere

Holstebro Onsdag

Han står nederst på listen: Jeg tror på, at jeg har en realistisk chance

Holstebro Onsdag

Elever kan lege chauffører for en dag: Kæmpe truck med indbygget simulator parkerer ved skole

Holstebro Onsdag

Krea-messe kommer til Mejrup

Holstebro Onsdag

Virksomhed havde hundredvis af ansatte, men nu er det slut: - Det er smaddertrist

Holstebro Onsdag

Biblioteket er også for babyer

Holstebro Onsdag

Trommeslager med rødder i Holstebro står for ny festival

Holstebro Onsdag

Seks forskellige jobopslag: Kendt burgerkæde har gang i svingdøren efter pandemien

Holstebro Onsdag

Symfoniorkester spiller musik fra kendte film

Holstebro Onsdag

Kom på gårdbesøg eller få en rundvisning på biogasanlæg

Holstebro Onsdag

Lille butik fylder rundt

Holstebro Onsdag

En aften med "arkivrotten"

Holstebro Onsdag

Sidste chance for at opleve stort dansk band

Holstebro Onsdag

Lokal forening har mistet hvert fjerde medlem

Holstebro Onsdag

Børnevenlig gudstjeneste og lasagne

Holstebro Onsdag

- Lad dig forføre af storslået klassisk musik

Annonce