Annonce
TRAFIK

Politikerne dropper trafikforsøg: 77 p-pladser bliver bevaret

Det vil fortsat være muligt at parkere i Frederiksholms Kanal, når fem trafikforsøg i Middelalderbyen går i gang til efteråret. Arkivfoto: Martin Sørensen
Der bliver ikke nedlagt parkeringspladser i Frederiksholms Kanal i denne omgang. To af syv foreslåede trafikforsøg i Middelalderbyen bliver droppet.

Bilejere i Middelalderbyen har protesteret kraftigt mod et trafikforsøg, der ville betyde, at 77 parkeringspladser midlertidigt skulle nedlægges i Frederiksholms Kanal.

Alligevel var forslaget om et grønnere byrum ved Frederiksholms Kanal med i det katalog over trafikforsøg, som Teknik- og Miljøforvaltningen tidligere på måneden præsenterede for politikerne.

Men det bliver ikke til noget i denne omgang. Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget valgte mandag eftermiddag at barbere antallet af trafikforsøg ned fra syv til fem og dermed sløjfe det omdiskuterede forsøg i Frederiksholms Kanal.

- For os er det kvaliteten af forsøgene, der er afgørende - ikke kvantiteten. Ved at gå fra syv til fem forsøg, styrker vi de enkelte forsøg, siger Andreas Keil (S), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

Socialdemokratiets forslag om at droppe forsøget i Frederiksholms Kanal og et trafikforsøg i Landemærket fik opbakning af samtlige partier.

- De fem forsøg, vi nu gennemfører, ligger umiddelbart i nærheden af hinanden og samlet set kan de belyse mange af de svar, vi gerne vil have om trafikken i Middelalderbyen med henblik for den fremtidige trafik i Indre By, siger Andreas Keil, der tilføjer, at antallet af parkeringspladser ikke har været afgørende for beslutningen for hans parti.

- Vi skal gennemføre de forsøg, der giver mening, siger han.

Annonce

Mulighed for frigader

Socialdemokratiet, Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet fik ført til protokols, at man støtter, at antallet af forsøg, som kommunen sætter i gang til sommer, bliver fem og ikke syv.

- Men samtidig ønsker vi, at der gives mulighed for, at beboere og erhvervsdrivende i en gade i samarbejde kan få tilladelse til forsøg. Det er i tråd med Borgerrepræsentationens tidligere vedtagelse om frigader, skriver de.


Samlet set kan de belyse mange af de svar, vi gerne vil have om trafikken i Middelalderbyen

Andreas Keil


De fem trafikforsøg, der efter planen bliver sat i gang til sommer er i Vestergade (Natteliv og adfærd), Skindergade (gågade med kørsel tilladt), Dyrkøb (grøn oase), Klosterstræde/Hyskenstræde/Naboløs (bedre forhold for fodgængere) og Lille Kongensgade/Store Kirkestræde (gågade med kørsel tilladt).

Forsøgene forventes at vare i op til fire måneder, hvor samlet set 71 parkeringspladser bliver nedlagt. I det oprindelige forslag var der tale om midlertidig nedlæggelse af i alt 166 parkeringspladser.

De fem trafikprojekter

1. Vestergade. Forsøget har fokus på natteliv og adfærd. Det undersøges, hvordan indretning af byrummet kan bidrage til at forebygge og begrænse støj fra nattelivet og generende bilkørsel i samarbejde med politiet, Kultur- og Fritidsforvaltningen og beværtningerne. Der nedlægges op til 16 parkeringspladser i forsøgsperioden.

2. Skindergade. Forsøget afprøver indretning som gågade med kørsel tilladt med inspiration fra Strædet. Forsøget undersøger muligheder for levende og varieret hverdagsliv for beboere og besøgende i en gade, hvor fodgængere har første prioritet, hvor der er butikker med levende kantzoner, og hvor der også er steder, der inviterer til ophold, uden at man skal købe noget. Forsøget undersøger balancen mellem kommerciel og ikke-kommerciel brug af byrummet, samt balancen mellem fodgængere, cykler og biler. Der nedlægges 13 p-pladser i forsøgsperioden.

3. Dyrkøb. Forsøget har fokus på at skabe et markant grønnere byrum, en oase for ro og ophold, på en plads der i dag er præget af parkering. Forsøget undersøger mulighed for med midlertidige træer og bænker at skabe intimitet og ro på pladsen langs med Domkirken, så der bliver et grønt hjørne med eftermiddagssol og roligt byliv på den del af pladsen, der er tættest på Fiolstræde/Skindergade. Der nedlægges 19 p-pladser i forsøgsperioden.

4. Klosterstræde - Hyskenstræde - Naboløs. Fokus på at skabe en smutvej, en forbindelse mellem Gammel Strand, Strøget og Skindergade med bedre forhold for fodgængere. Forsøget skal bidrage til en hensynsfuld adfærd og balance mellem fodgængere, cyklister og varelevering i det meget smalle byrum og muligt samarbejde med beboere i gaden om midlertidigt grønt. Der nedlægges 14 p-pladser i perioden.

5. Lille Kongensgade – Store Kirkestræde. Forsøget afprøver indretning som ‘gågade med kørsel tilladt’, hvor cykler og biler må køre på fodgængernes præmisser inspireret af Strædet. Fokus på samarbejde med erhvervsliv og kulturinstitutioner, muligheder for hverdagsliv og ophold, både det kommercielle og det ukommercielle byliv. Der nedlægges 9 parkeringspladser i forsøgsperioden.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
BYLIV

Nu er kendt værtshus sat til salg i Nyhavn

Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Endelig! Nu åbner Botanisk Have igen

Annonce