Annonce
Ugeavisen Kolding

Grossist-gigant har CO2 højt på dagsordenen:  - Verden fortjener, at vi har fokus på det her

Salgschef Henrik Hauschildt og Jesper Terp Christensen, der er CSR og Miljøansvarlig hos Lemvigh-Müller i Kolding, er begge dybt involveret i virksomhedens engagement i CO2 Klubben. Foto: Louise Lauritsen 
Med tre vidt forskellige ideer er Lemvigh-Müller for alvor stemplet ind i CO2 Klubben, som Ugeavisen Kolding sætter fokus på i en serie artikler. En af Lemvigh-Müllers ideer går på at skifte plasticposer ud med papkasser.
Annonce

Kolding: Grossisten Lemvigh-Müller er en af de store lokale virksomheder, som er gået helhjertet ind i at etablere CO2 Klubben, hvor en sammenslutning af lokale virksomheder har sat sig som fælles mål at reducere deres CO2-udledning ved at dele gode ideer.

CO2 Klubben blev etableret i maj og har allerede en del medlemmer.

Hos Lemvigh-Müller er det salgschef Henrik Hauschildt, som har engageret sig i arbejdet med CO2 Klubben.

- Vi der har børn, vi er nødt til at gøre noget. Verden fortjener, at vi har fokus på det her med at nedbringe CO2. Men i nogle virksomheder er der stadig ikke fokus på det, så dem skal vi have med og få dem til at blive tændt af det projekt, lyder det fra salgschefen.

Klimabevidsthed og herunder CO2-udledning har længe stået højt på Lemvigh-Müllers dagsorden.

- Vi er en stor virksomhed, og i vores verden er vi langt med at anskueliggøre vores CO2-udfordring. Det er noget, som flere og flere i organisationen bliver involveret i.

Annonce

10 år med CO2 regnskab

Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknikgrossist og sælger blandt andet solceller og varmepumper. Virksomheden har mere end 300.000 varenumre og fører næsten alt til byggesektoren, industrien og installationsbranchen. Virksomheden leverer til alle typer virksomheder lige fra den lille installatør til store entreprenørforretninger og omsætter for mere end 6 mia. kr. om året.

- Så vi har været nogle af de første til at være ude og sætte det her på agendaen. Vi har altid haft i vores virke, at vi skulle arbejde for at nedbringe CO2-udledningen, forklarer Henrik Hauschildt.


Vi der har børn, vi er nødt til at gøre noget. Verden fortjener, at vi har fokus på det her med at nedbringe CO2. Men i nogle virksomheder er der stadig ikke fokus på det, så dem skal vi have med og få dem til at blive tændt af det projekt.

Henrik Hauschildt, salgschef, Lemvigh-Müller


Virksomheden har fx lavet CO2-regnskab de seneste 10 år. Og siden 2017 har de haft et klimasamarbejde med både leverandører og kunder.

Nu er tiden så kommet til at åbne lidt mere for nogle af de konkrete tiltag, som virksomheden har gjort, så det kan inspirere andre.

- Vi vil gerne dele vores viden. Jeg ønsker, at vi bliver en klub, der kan dele viden og erfaringer, og at vi også kan få inspiration. At vi får et fælles commitment i Kolding, hvor alle virksomheder står sammen om det her. Det er vi nødt til at gøre, hvis vi skal lykkes, siger Henrik Hauschildt.

Annonce

Det grønne valg

Indtil videre har Lemvigh-Müller leveret tre ideer til CO2 Klubben, og de spænder lige fra at hjælpe leverandørerne med at udvikle bæredygtige produkter til at få eksisterende produkter miljøcertificeret. Et andet stort ben er, at påvirke kunderne til at købe bæredygtigt.

- Vi arbejder på at kunne tilbyde grønne alternativer. Det kan ikke altid lade sig gøre på grund af fx manglende dokumentation, men der er et stort potentiale, og hvis vi kan give et bæredygtigt valg, som er bedre og billigere, vil kunden træffe det, siger Jesper Terp Christensen, der er CSR og Miljøansvarlig hos Lemvigh-Müller.

Hans arbejde er blandt andet at finde de mest bæredygtige leverandører og sikre, at Lemvigh-Müller fører deres produkter.

Og interessen er der. Han har netop haft 70 kunder til bæredygtigheds-seminar om rustfrit stål.

- Vi hjælper vores kunder med at forstå, hvad bæredygtigt går ud på, og vi bringer de bæredygtige produkter i spil. Måske afviser kunden det første gang, men det gør de ikke anden gang. Mange siger, at det miljørigtige er vigtigt, og at det bliver mere og mere vigtigt, siger Jesper Terp Christensen.

Annonce

250.000 plasticposer skiftes til papkasser

Lemvigh-Müller har 23 butikker rundt om i landet, hvor håndværkere handler. De får deres indkøb med i en plasticpose, men inden længe bliver den byttet ud med en papkasse.

- Vi udleverer 250.000 plasticposer om året, og fordi vi har de grønne briller på, vil vi gerne udfase dem og finde noget andet. Vi tænkte som mange andre virksomheder, at vi skulle købe bioplastposer, men faktisk forurener en biobaseret plastpose 42 gange mere end en almindelige plasticpose.

I stedet har Lemvigh-Müller besluttet først at bruge lageret af almindelige plasticposer og derefter introducere papkasser, som kan genbruges.

Lemvigh-Müller vil erstatte plasticposer med papkasser i sine 23 butikker. Pressefoto

Lemvigh-Müller

Danmarks største stål- og teknikgrossist.

Grundlagt i 1846 og er i dag ejet af en fond, som ledes af familien Lemvigh-Müller.

Har hovedkontor i Herlev og Kolding.

1.300 medarbejdere.

Omsætter for 6 mia. kr. årligt.

Fører mere end 350.000 varenumre.

Driver 23 butikker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce