Ugeavisen Kolding

Rejsebrev: Sverige er fyldt med eventyrskove

Familien Kolbach Schwenke fra Lunderskov er draget på eventyr langs den norske kyst. Her ferierer de i en gammel brandbil, som er bygget om til autocamper for familien på fem.
Annonce
  • Familien Kolbach Schwenke er netop vendt hjem til Lunderskov efter en lang rejse langs den norske kyst i en ombygget brandbil. Privatfoto
  • 1) Efter Nordkap kørte vi til Finland, hvor terrænet blev mindre bjerget og der i stedet var masser af søer og grantræer. Vi standsede i Lapland på en campingplads, som hed Giellajohka Oy. Her kan man virkelig komme i julestemning. Vi legede finner og lavede bål i en tipi med rensdyrskind på siddepladserne og bestilte en finsk sauna for os selv - selvfølgelig med et koldt dyk først. Og så fik vi også rigtig lappisk aftensmad, som smagte fantastisk. Privatfoto
  • 2) Så gik turen videre til Sodankyläntie Rovaniemi, hvor vi camperede i en smuk skov med mange forskellige trekkingruter, hvor man blandt andet skulle over en hængebro, og efter få kilometer kom vi til julemandens juleby. Julemanden var simpelthen så fantastisk, der var ingen tvivl om, at han var den rigtige julemand. Her klapper vi hans rensdyr. Julebyen var meget kommerciel, men helt sikkert et besøg værd om vinteren. Privatfoto
  • 3) Vi kørte videre til Sverige og overnattede i Skuleskogen Nationalpark. Det var de letteste trekkingruter på hele turen, men stadig overvældende smukt. Som vi talte om, var Norge fyldt med flotte bjerge og vandfald, mens Finland og Sverige er fyldt med eventyrskove og floder. Privatfoto
  • 4) Vi fandt et helt særligt område, Höga Kusten, med kæmpe legeplads og en magisk skov, hvor der helt sikket boede trolde. Børnene var beskæftiget i lang tid, og mens Kristoffer fik en god kaffe, undersøgte jeg skoven på bjerget og fandt det perfekte sted til aftensmadshygge. Vi klatrede op på toppen af fjeldet, hvor der var et bålhus og en bænk. Vi havde aftensmad med, som selvfølgelig blev lavet over ilden. Så sad vi der med den smukkeste udsigt fra toppen af bjerget og spiste aftensmad i solnedgangens stråler. Privatfoto
  • 5) Vi kørte videre til Lilla Bandsjön, et perfekt lille sted ned til vandet, hvor vi lavede bål og stegte skumfiduser. Derefter kørte vi til Testeboåns naturreservat, hvor vi slog lejr dybt inde i skoven ved en lille bålplads ned til vandet. Der stod, at man kunne fange laks i vandet, men efter at have mistet utallige blik, bestemte vi os for, at det ikke lige blev i dag. Privatfoto
  • 6) Ved Kinda S. overnattede vi ved en sø med en badebro. Vi spiste morgenmad på badebroen, og bagefter hoppede drengene i vandet. De hyggede sig, inden vi kørte mange timer hen til Astrid Lindgrens verden, hvor vil blev mødt af et "Lukket"-skilt, men heldigvis var der et legeland, som var få kilometer derfra. Privatfoto
  • 7) Her er vi i Vättlefjäll nationalpark, hvor vi blev to nætter. Det var et dejligt sted, og Kristoffers bror kom, og vi brugte meget tid på at fiske. Dagen efter bestilte vi en kano til at sejle rundt i den kæmpestore sø med en masse bittesmå øer i. Vi hyggede os i stor stil og nød at sejle rundt og opdage de forskellige øer - det var en magisk tur.  Privatfoto
  • 8) Vi fortsatte hen for at besøge en, som vi har skrevet med over nettet. Han tilbød, at vi kunne komme forbi, da han er ved at klargøre et køretøj til at køre rundt på Grønland og over isen med. Det var dybt imponerende og inspirerende at se hans arbejde og planer for køretøjet. Privatfoto
  • 9) Om lidt er vi i Danmark igen. Vores mål er nået, og vi kan lægge en helt fantastisk tur bag os. Nu glæder vi os mere end nogensinde til at hive et halvt år ud af kalenderen og køre til Singapore. Privatfoto

Forrige år lukkede hun Orange Scene: Til sommer tager Jada med Grøn-karavanen

Annonce

Prinsesse åbnede udstilling på Koldinghus - den viser prinsessekjoler fra flere årtier

Klumme: Internationale studerende er en gave for Kolding

Forsiden netop nu
Ugeavisen Kolding

Tidligere håndboldspiller og mægler-kollega er nye på byens boligmarked: - Det er gået over al forventning

Endnu flere af os skal køre sammen: 986 har meldt sig til samkørsel på et halvt år

Ildsjæl hædret for sin utrættelige frivillige indsats: Derfor får han prisen

Ugeavisen Kolding

31-årig bliver selvstændig frisør på særligt sted: Nurhan kan klippe dit hår, mens du tanker bilen

Danmarks bedste klejsmed er 21 år og kommer fra Sjølund

Uddannelsessted med 1000 studerende og 140 ansatte får ny rektor

Ugeavisen Kolding

Supermarked købte topmoderne pant-automat: - Det har givet os mange nye kunder - især fra nabobyerne

Kolding-restaurant er med i ny landsdækkende gastronomisk festival