Annonce
Melfar Posten

Fyn skal det være: Lillebælt har hvaler i tusindvis

Marsvin springer meget sjældent op af vandet, som delfiner er kendt for at gøre. Foto: Rasmus Henriksen
Danmark har masser at byde på, når det kommer til oplevelser i naturen som i Naturpark Lillebælt, hvor du kan slappe af til havs og nyde synet af Marsvin og sæler.
Annonce

Middelfart: Med et forsigtigt skridt træder Chandra Simanowsky ud på det mere end 100 år gamle træskib Mira III, der holder til i Middelfart Gammel Havn. Hun spejder ud over Lillebælt, hvor en flok måger cirkulerer flere kilometer væk.

- Jeg så en refleksion, der er marsvin!, udbryder hun entusiastisk og tilføjer:

- Det er vores første tur siden december, jeg har glædet mig så meget, jeg kunne tude.

Hun er uddannet biolog og gast på turbåden, som ligesom et andet historisk skib Aventura sejler gæster ud for at se på marsvin, der er en af verdens mindste hvaler, og som stortrives i Lillebælt, hvor der anslås at svømme i omegnen af 3000 rundt.

Mira III

Mira III er bygget på det daværende Frederikssund Skibsværft og sejlede fra 1915 som turbåd på Øresund.

Skibet har også haft sejlet for Københavns Havnevæsen, for det danske forsvar med ture til Københavns ø-forter samt som rutebåd på Aarhus Bugt.

Efter Line Schock købte båden sammen med sin samlever Dirk Müller i det sene efterår 2018, har båden sejlet gæster på hvalsafari, fisketure, ligesom den har været booket til både bryllupper og fødselsdage. Båden kan have mellem 20-37 personer om bord og stadig holde afstandskravet i forbindelse med corona.

I starten var Mira III forsynet med en to-cylindret dampmaskine. I 1924 fik Mira III en Munktell petroleumsmotor, som den sejlede med til 1938, hvor den fik en to-cylindret Vølund 65 HK glødemoter. I 2004 fik Mira III den motor, som båden sejler med i dag, en seks-cylindret Albin dieselmotor.

Annonce

Bonussæler

Inde fra styrehuset starter skipper og medejer af Mira III Line Schock dieselmotoren, der med sin svage, taktfaste lyd skaber fremdrift.

Langsomt men sikkert skærer båden gennem bølgerne med retning mod den gamle Lillebæltsbro, hvor en gruppe mennesker denne onsdag eftermiddag har taget deres fiskestænger i brug.

Fra sædet om bord på skibet ser strandene helt anderledes ud, og arealerne med skov har nærmest uendeligt med grønne nuancer.

- Sæl!, udbryder Chandra Simanowsky begejstret.

Et voksent eksemplar ligger med hovedet over havoverfladen og har blikket rettet stift mod båden og dens besætning.

- Sæler er en bonus, fortæller Chandra Simanowsky.

Annonce

Gratis snacks

Turbåden har kun lige passeret broen, da Chandra Simanowsky peger mod styrbord og råber: Marsvin!

Samtidig kommer en speedbåd sejlende i modsatte retning, og Mira III er derfor nødt til pænt at vente på, den passerer.

- Vi skal overholde søfartsreglerne, pointerer Line Schock.

Efter hvad der føles som evigheder, er der fri bane, og Mira kan sætte i retning af den håndfuld marsvin, der for kort tid siden var oppe og snappe luft.

For første gang på turen bliver mobiltelefonerne fundet frem. Den ene rygfinne efter den anden viser sig i nogle sekunder for så at forsvinde. I takt med at båden lister sig tættere på, ses mere og mere af marsvinene.

De spiser og er derfor oppe i overfladen, forklarer Chandra Simanowsky og tilføjer om sværmen af cirkulerende måger.

- De følger marsvinene for at få nogle gratis snacks.

Marsvin i Danmark

Der lever cirka 10.000 marsvin i de indre danske farvande, hvoraf cirka 3000 af dem er i Lillebælt.

Marsvinet er den eneste hval, som lever fast i de indre danske farvande. Voksne hvaler bliver op til 180 centimeter lange og vejer mellem 45 og 90 kilo.

De lever i flokke på 10-20 marsvin og spiser primært fisk som makrel, sild, tobis og kutling, men er ikke bleg for at supplere kosten med små blæksprutter og krebsdyr.

Hvalen er blåsort på oversiden og hvid på maven.

Der er tidligere blevet drevet jagt på marsvin, men de blev fredet i 1967.

Annonce

Kompetent marsvinesans

Selvom Chandra Simanowsky som gast er vant til at se marsvin, bliver hun stadig lige begejstret.

- Det er mit yndlingsjob, jeg har aldrig en dårlig dag, når jeg er på havet, siger hun selvsikkert.

Hun finder sin telefon frem og registrerer marsvinene via et program, der giver Syddansk Universitet mulighed for at behandle informationerne.

Gennem årene har Chandra Simanowsky sammen med Line Schock udviklet en særdeles kompetent marsvinesans, som gør, hun nemt kan finde frem til hvalerne, fortæller styrmanden.

- Vi kigger enormt meget på strømforholdene i forhold til, hvor Lillebælt snævrer ind, da det bestemmer, hvor der er noget, marsvinene kan spise, siger Line Schock.

Hun oplevede at få alle bookinger af privatture aflyst grundet corona. Mira III tilbyder nemlig ikke kun hvalsafari, men bookes også til bryllupper, fødselsdage, fisketure og i teorien hvad som helst inden for lovens rammer. Nu hvor det igen er tilladt at sejle med gæster, forventer Line Schock at åbne op for selskaber allerede nu, selvom højsæsonen normalt er i juli og august.

Den tidligere geolog Line Schock er nu oplært som skipper og sejler Mia III, som hun er medejer af. Foto: Rasmus Henriksen
Annonce

Se marsvinene her:

Gæsterne ombord på skibet holder øje efter hvalerne, og når de kommer til syne, råbes der "marsvin", hvorefter alle kan nyde synet. Foto: Rasmus Henriksen
Chandra Simanowsky er født i tyskland og har gået på en dansk skole siden hun var 13 år. Som guide om bord på Mira III junglerer hun mellem dansk, engelsk og tysk. Foto: Rasmus Henriksen
Fra sin position foran i båden kan Chandra Simanowsky guide båden sikkert hen til kajen. Foto: Rasmus Henriksen
Der har tidligere været drevet jagt på Marsvin i Middelfart, hvor smakkejoller, som dem på billedet, blev brugt til at sejle ud til marsvinene. Foto: Rasmus Henriksen
Foto: Rasmus Henriksen
Foto: Rasmus Henriksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce