Annonce
Middelfart Museum har lavet en udstilling om Lillebæltsbroens 50 års jubilæum. Her museumsinspektør Søren Lau Hermansen. Foto: Mia Harm Madsen
Melfar Posten

Jubilar på udstilling: Et bygningsværk med mange historier

Der er mange historier at fortælle om både broen, de menneskeskæbner, der blev flettet ind i den og de valg, man har taget, og som har fået betydning for eftertiden. Nogle af de historier er endt i en udstilling på Middelfart Museum.
Annonce
  • Middelfart Museum har lavet en udstilling om Lillebæltsbroens 50 års jubilæum. Her museumsinspektør Søren Lau Hermansen. Foto: Mia Harm Madsen
  • I udstillingen finder du store billeder, der viser dig broen, som du aldrig før har set den. Her et foto fra få dage før åbningen, hvor interesserede borgere fik lov at komme op og kigge til fods. Rygtet siger, at arbejdet til sidst skulle gå så stærkt, at broen var ganske nymalet, da menneskemængden kom op for at kigge, og besøgende, som havde gået for tæt på konstruktionen, fik maling på tøjet. Foto: Middelfart Museum
  • 14 huse på Middelfart-siden skulle rives ned for at gøre plads til broen. Her har Ekstra Bladet foreviget alle i en artikel, der nu hænger i udstillingen på Middelfart Museum. På Fredericia-siden var der ingen huse i vejen for byggeriet. Foto: Mia Harm Madsen
  • Den lokalkendte kunstner Steffan Herrik brugte sine sommerferier fra kunstakademiet på at bygge bro. Kunstnerens fortælling er museumsinspektør Søren Lau Hermansen meget glad for. - Måske er det fordi, han minder lidt om mig. Jeg er uddannet antropolog og kigger udefra ind i en menneskemængde, og det samme gjorde Steffan Herrik, når han kom udefra for at deltage i arbejdet, siger Søren Lau Hermansen. Foto: Mia Harm Madsen
  • Der var flere overvejelser i spil, da man skulle vælge placering til den nye bro. Valget endte med at påvirke 14 matrikler, hvor husene blev revet ned. Havde man givet broen og motorvejen en anden placering bag om byen og hen over Marinaen, kunne det have haft nogle helt anderledes konsekvenser. Foto: Middelfart Museum.
  • To konger fik lov at indvie broen. Først "Stodderkongen" og en uge efter fik Kong Frederik den 9. sammen med Dronning Ingrid æren. Egentlig var det trafikministeren, der skulle have klippet snoren, men han faldt i unåde kort tid inden, og Kongen tog i stedet tjansen. Én af historierne i udstillingen på Middelfart Museum fortæller, at trafikministeren alligevel dukkede op, men kom anstigende med et surt fjæs og hænderne i lommen. Det ville én af brobisserne ikke finde sig i og gik hen til ham og bad ham om at gå ud, tage hænderne op af lommen og komme ind ad døren igen - denne gang med en bedre passende grimasse. Foto: Mia Harm Madsen
  • Da broen blev opført, var den Europas femtelængste hængebro og noget af et tilløbsstykke. Der blev bygget en tribune på kysten, så tilskuere på deres søndagstur kunne betragte det enorme bygningsværk tage form. Foto: Middelfart Museum
  • Skulle man have en brobisse gemt i sig, kan man leve den ud i mini-format på Middelfart Museum. Foto: Mia Harm Madsen
  • Søren Lau Hermansen er museumsinspektør på Middelfart Museum. Han er selv Middelfart-dreng og ved, hvad broen betyder for byens selvopfattelse. - Jeg kender ingen andre steder, hvor en bygning har så stor indflydelse på en hel bys selvopfattelse, siger han. Foto: Mia Harm Madsen
Melfar Posten

Fernisering og åben have på Asperupgaard

Annonce
Melfar Posten

Rytmik for familier på KulturØen

Annonce
Melfar Posten

Skoleelever planter mikroskov

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Melfar Posten

Santa Cruz med musikalsk legestue i Brenderup

Melfar Posten

Kom til boglancering på Clay

Melfar Posten

Udforsk vandhullerne i Ejby Mose

Melfar Posten

Apotek tester hørelsen gratis

Melfar Posten

Erik kunne fejre 60 års jubilæum: Blev hentet i limousine og fejret af kollegaer

Melfar Posten

Foredrag med Jesper Wung-Sung

Annonce