Annonce
Klumme

Politisk klumme: Frank Jensen ser lys for enden af havnetunnelen

Politisk kommentator og klummeskribent Carsten Mai
Annonce

”Bum” sagde det, da en række tunge undersøgelser om mere metro til København og en havnetunnel under Øresund med et drøn landede i Politiken, som rådhuset havde serveret solonyheden til. Overborgmester Frank Jensen (S) var med rette en stolt mand, for mere metro og en tunnel til den tunge trafik er sammen med den nye ø, Lynetteholmen, de hidtil største milepæle i Frank Jensens tid som indehaver af rådhusets vigtigste kontor.

Havnetunnelen deler vandene politisk på rådhuset. De blå partier og overborgmesteren mener, at den kan friholde de centrale byområder for tung trafik. Mens venstrefløjen slår på, at bedre muligheder for biltrafik netop får trafikken til at stige.

Men der skal over 20 mia. kr. i kassen, før spaderne kan sættes i jorden. Frank Jensen har klogt understreget, at staten skal være med til at finde pengene. Dermed er der lagt et tungt pres på regeringen for at være med til at finde en løsning, og transportministeren måtte bakke projektet op, selvom det tydeligvis ikke bekom ham godt, at han senere skal prioritere dette projekt frem for andre.

Mens budgetforhandlingerne er gået i gang på rådhuset, gentager Frank Jensen i den kommende tid sit politiske mesterstykke fra Amager Fælled. Kun de partier, der støtter op om Lynetteholmen og de mange afledte projekter, kan nemlig komme med i en budgetaftale.

Overborgmesteren vil sikre sig opbakning til gigantprojektet som den politiske betaling for, at partierne gennem en budgetaftale kan dele penge ud her og nu.


Om få uger kan overborgmesteren derfor stå med endnu en sejr: Opbakning til sit flotte fremtidsprojekt og et budgetforlig der splitter de blå partier og isolerer det eneste parti som er en reel udfordring for Frank Jensen nemlig Enhedslisten.


Et nyligt møde i Socialdemokratiet i København afslørede, at der blandt partiets kredsformænd er skepsis i forhold til Lynetteholmen. For hvordan sælger man projektet som en succes, når det først realiseres om tidligst 15 år?

Baglandet vil have hurtige forbedringer – for skolerne, på det sociale område m.v. Her kommer budgettet ind i billedet med rigtige her og nu penge til alt det, byen har brug for. Ikke mindst den halve milliard som Socialdemokratiet og SF vil bruge på bedre normeringer i daginstitutionerne.

Frank Jensen ved godt, at koblingen mellem Lynetteholmen og budgettet sender nogle partier ud på sidelinjen og helt ud af budgetforhandlingerne ikke mindst Enhedslisten. Det er en del af planen, og det vil derfor passe overborgmesteren fint at få understreget, at det stærke venstrefløjsparti ikke vil tage ansvar, når det kommer til stykket.

Heller ikke Konservative eller Dansk Folkeparti er sandsynlige partnere i overborgmesterens budgetdans. Til gengæld vil Venstre gerne være med. Ikke mindst fordi havnetunnelen i den grad er et ønskeprojekt for partiet.

Om få uger kan overborgmesteren derfor stå med endnu en sejr: Opbakning til sit flotte fremtidsprojekt og et budgetforlig der splitter de blå partier og isolerer det eneste parti som er en reel udfordring for Frank Jensen nemlig Enhedslisten. Lykkes det, er der tale om strålende politisk håndværk, og så er der for alvor lys for enden af havnetunnelen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Koncert

Dansk rock i Stefanskirken

Idræt

Nu kan du nominere Årets Idrætsforening

Miljø

53 nye elbusser på vej

Annonce