Annonce
Odder Avis

Budgetter

Hanne Wick
Annonce

Hvis du kommer i vejledning eller starter i et iværksætterforløb hos os i UdviklingOdder, er der to opgaver, du vil blive sat i gang med lige fra starten: at beskrive din forretningsmodel og at lave budgetter. Forretningsmodellen er du blevet præsenteret for tidligere i denne klumme - men skulle du have lyst til at høre mere, er du altid velkommen! Så denne gang skal det handle om budgetter.

Jeg anbefaler, at du laver et etableringsbudget, et driftsbudget og et likviditetsbudget, inden du starter virksomhed.

Etableringsbudgettet indeholder de engangsudgifter, du forventer at få i forbindelse med starten af din virksomhed. Det kan f.eks. være indkøb af kontor- og produktionsudstyr, indskud til lejede lokaler, udgifter til hjemmeside, visitkort mv. Undersøg, hvad der skal til for at starte en virksomhed som den, du overvejer at starte - og hvad det koster. Spørg andre nystartede virksomheder. Hver gang du kommer i tanke om noget, du skal have indkøbt, undersøger du prisen og tilføjer den på budgettet.

Find ud af, hvordan du vil finansiere opstarten. Har du selv pengene, kan du låne dem i familien, eller skal du have fat i bank eller investor? I det sidste tilfælde vil det være en rigtig god idé at kunne præsentere både en forretningsmodel og gennemarbejdede budgetter for bank eller investor - og at du så vidt muligt selv kan skaffe en del af beløbet.

Driftsbudgettet indeholder de indtægter og udgifter, du forventer at få i din virksomhed - og dermed kan driftsbudgettet også vise, hvad du kan forvente af overskud. Indtægterne er dit samlede salg, udgifterne er dels de faste udgifter som løn til fastansatte, husleje og drift af hjemmeside, betalingsløsning mv. - og dels de variable udgifter, som stiger og falder med virksomhedens produktion og salg, f.eks. indkøb af varer, indpaknings- og forsendelsesmaterialer mv.

Der vil selvfølgelig være tale om estimater - altså dit bedste gæt - på en række af beløbene, fordi du ikke kender tallene endnu. Men sådan er det nu engang med budgetter. Du bliver klogere undervejs.Til sidst laver du et likviditetsbudget ved at tage dit driftsbudget og overføre hver måneds over- eller underskud til den efterfølgende måned. Så vil du kunne se udsvingene i din likviditet - altså de penge, du har til rådighed - og om der vil være perioder, hvor du får brug for at kunne trække på en kassekredit.

Budgetterne hjælper dig også til at afklare, om du kan lave et overskud ud fra den forretningsmodel og de salgspriser, du har i tankerne. Hvis du kommer frem til, at du skal arbejde mindst ti timer hver dag for at få overskud nok til at give dig selv løn, så kan det være, du bliver inspireret til at sætte dine priser op eller finde udgifter, der kan spares væk. Det kan spare dig for mange ubehagelige overraskelser senere og give dig en roligere nattesøvn.Hvis du går med planer om at starte egen virksomhed eller lige er startet og gerne vil have hjælp til budgetter og forretningsplan, så husk at du kan få gratis vejledning hos UdviklingOdder, og at du via os kan få adgang til gratis vejledning hos lokale revisorer og advokater.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

100 års fødselar

Odder Avis

Testbil bliver i Odder

Odder Avis

Øv: Økohave er også lukket

Annonce