Annonce
Odder Avis

Replik i brodebat: Kun at satse på tog vil være en yderligere koncentration omkring de store byer

Læserbrev: Jeg kan berolige Gregers Græsbøll Ottesen med, at vi ikke alene er enige om at kunne nyde fred og ro, men vi er rørende enige om, at en højhastighedsforbindelse over Kattegat mellem Aarhus og København vil være til stor fordel (skrevet i læserbrev, red.)

Personligt ville jeg have ønsket, at vi havde haft en sådan forbindelse midt i 70'erne, for så havde jeg ikke haft grund til at flytte hustru og to børn til Sjælland i forbindelse med, at jeg fik arbejde i centrum af København.

Så tog er fremragende til at flytte mange personer, hvis udgangspunktet og endemålet er to større byområder. Men sådan er virkeligheden desværre ikke for mange pendlere. Fik jeg, der nu bor i Hou, f.eks. arbejde i Holbæk, ville en nok så hurtig togforbindelse ikke gøre et sådant arbejde attraktivt uden at flytte med hele familien. I bil vil turen med Kattegatbroen tage ca. 45 minutter.

Annonce

Så konsekvensen af kun at satse på tog vil være en yderligere koncentration omkring de store byer af både arbejdspladser og indbyggere, og det er vel ikke lige det man ønsker - eller hvad?

Og så kan jeg forstå, at Odders fremmeste forkæmper for naturen, Uffe Lindum, synes, at det er helt fint at få udvidet E45 til otte spor (skrevet i læserbrev, red.), for det har de jo i København. Så Uffe Lindum er ligeglad med, at 25-30.000 biler og lastvognstog dagligt skal køre en omvej på op mod 150 km med de afledte konsekvenser, dette har på både mistet arbejdstid og på CO2-udledningen - man er næsten holdt op med at undre sig.

Endelig en kommentar til Flemming Frederiksen, som nu har udvidet sit hidtil meget snævre syn på konsekvensen af en Kattegatbro for udviklingen i Odder til nu at omfatte hele verden med en påstand om, at "mere af kloden klistres til med asfalt og beton" (skrevet i læserbrev, red.)

Samtidig kommer der - meget typisk - et angreb på den private sektor, der sikrer, at vi har en levestandard her i landet, som stort set alle misunder os.

Men lad os tage det i nøgne tal. Der er i Odder Kommune 374 km vej, og hvis vi siger, at vejene i gennemsnit er 10 meter brede, dækker de et samlet areal på ca. 3,7 km2. Arealet i kommunen er 224 km2, hvor vejene så udgør 1,7 pct. af kommunens samlede areal.

Og skal vi så lige se, hvad en evt. motorvej fra syd for Dyngby til Aarhus betyder. Der er ca. 10 km med fire spor på 23 meter med asfalt, dvs. 0,23 km2 ny asfalt, så kommunens dækning med asfalt stiger fra 1,7 pct. til 1,8 pct.

Hvis Flemming Frederiksen ønsker det, kan der sikkert findes en række vejstrækninger i kommunen, der kan nedlægges så dækningen igen falder til 1,7 pct. Man kunne f.eks. starte med vejen fra Odder til Hou, der jo primært blev anlagt for at betjene færgen til Samsø.


Jeg beklager, at kendsgerninger ofte ødelægger et argument.

Torben Kejser


Jeg beklager, at kendsgerninger ofte ødelægger et argument. (Forkortet, red.)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

En uge med fokus på demens

Odder Avis

Seks borgere sagde ja til Danmark

Odder Avis

Aflyser også: Nul byfest i Gylling

Odder Avis

Slut med at køre til døren

Odder Avis

Spøgelsesmanden fra rådhuset er fundet

Odder Avis

Togbilletter lavet til kunst

Odder Avis

Rødvinsklub?

Odder Avis

Biffen genåbner med Oscar-vindere

Annonce